کد خبر: 1095830
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
تیم ارمغانی در مرحله دوم انتخابی جام جهانی کار سختی پیش‌رو دارد
با اتمام مرحله اول رقابت‌های انتخابی جــام‌جـهــانـی بسکتبال، تیم‌ملی کشورمان باید خود را برای حضور هرچه موفق‌تر در کاپ آسیا آماده کند.
شیوا نوروزی

با اتمام مرحله اول رقابت‌های انتخابی جــام‌جـهــانـی بسکتبال، تیم‌ملی کشورمان باید خود را برای حضور هرچه موفق‌تر در کاپ آسیا آماده کند.
بسکتبال ایران روز‌های شلوغی را پشت سر می‌گذارد و تعویق بازی‌های آسیایی برخلاف سایر تیم‌ها به سود این رشته بوده، چراکه ملی‌پوشان بسکتبال هم مسابقات مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۳ را داشتند، هم کاپ آسیا و هم بازی‌های آسیایی هانگژو را. حالا که بازی‌های چین حداقل یک‌سال به تعویق افتاده، بسکتبالی‌ها این فرصت را دارند تا با فراغ بال برای حضور در دو رویداد دیگر تلاش کنند.

پنجره سوم انتخابی جام‌جهانی برای ایران پایان خوشی داشت. نبرد با سوریه در حلب تعداد پیروزی‌های تیم کشورمان را به عدد ۴ رساند. تیم‌ملی بسکتبال در دومین حضور رسمی خود با هدایت سعید ارمغانی توانست برد ۹۱ بر ۵۶ را به ثبت برساند. این تیم در مصاف با سوریه هماهنگ‌تر از قبل در میدان حاضر شد، بازیکنان پرتاب‌های دقیق‌تری داشتند، دفاع تیمی بهبود نسبی داشت و دیگر حسرت گل شدن پرتاب‌های سه امتیازی به دلمان نماند. با این حال هنوز این تیم جای کار بیشتر دارد و به این سادگی‌ها نمی‌توان دست از تلاش کشید. تیم کشورمان در مرحله اول انتخابی با بحرین، قزاقستان و سورریه همگروه بود. نتیجه برگزاری شش دیدار رفت و برگشت با این حریفان کسب چهار برد و دو شکست بود. نکته مهم این مرحله بدون شک دو باخت به قزاق‌هاست. تیمی که شاید تا پیش از این به عقیده بسیاری از جمله هاشمی، سرمربی قبلی تیم‌ملی جزو تیم‌های قدرتمند قاره به حساب نمی‌آمد، ولی در دو بازی متوالی تیم کشورمان را مغلوب کرد و باعث شد ضعف‌هایمان با شدت بیشتری به چشم بیاید.
جالب اینکه دو شکست برابر قزاقستان در دو شرایط و با دو کادرفنی متفاوت رقم خورده است. اگرچه تا قبل از این بسکتبال کشورمان هرگز طعم شکست برابر قزاق‌ها را نچشیده بود، اما حریف تلنگر خوب و به موقعی به ما زد تا یادمان نرود ضعف‌هایمان را بپذیریم و هیچ وقت هیچ حریفی را دست‌کم نگیریم. اینکه در بازی دوم، حتی یک پرتاب سه امتیازی موفق هم نداشتیم، گویای خیلی چیزهاست. در آن بازی همه دیدیم که پس از گذشت سال‌ها هنوز هم تیم‌ملی بسکتبال به حضور حامد حدادی به شدت وابسته است و اگر او روز خوبی را سپری نکند باید منتظر شکست تیم‌مان باشیم.

تکلیف ۱۲ تیم برتر آسیا برای حضور در مرحله دوم مقدماتی جام‌جهانی به میزبانی مشترک ژاپن، اندونزی و فیلیپین مشخص شده و از هم‌اکنون باید منتظر رویارویی با حریفانمان در گروه F باشیم. طبق گروه‌بندی مسابقات؛ استرالیا، قزاقستان، چین، ایران، ژاپن و بحرین در رده اول تا ششم این گروه قرار دارند و از آنجا که نتایج بازی‌های دور قبل در این مرحله هم محاسبه می‌شود، تنها به مصاف سه حریف جدید خواهیم رفت. به این ترتیب در پنجره چهارم انتخابی‌ها، سوم شهریور با ژاپن و هفتم شهریورماه با استرالیا مصاف خواهیم داشت. از هم‌اکنون باید حواسمان جمع باشد که نبرد با این سه حریف اصلاً آسان نخواهد بود، به‌ویژه اینکه استرالیا نیز در جمع تیم‌های آسیایی حضور دارد. کانگورو‌ها در دو بازی آخر خود چین را ۷۱ بر ۴۸ و ژاپن را ۹۸ بر ۵۲ شکست داد‌ه‌اند. باید بپذیریم سطح بسکتبال این تیم یک سروگردن از بسکتبال قاره کهن بالاتر است. مصاف با تیم سوم رنکینگ فیبا، دیداری سخت و بزرگ برای بسکتبال ایران خواهد بود.

در شرایطی که طی سال‌های گذشته فکر اساسی برای جایگزین کردن ستاره‌هایی، چون حدادی و نیکخواه‌بهرامی نشده، جدی نبودن مصدومیت بهنام یخچالی خبر خوبی محسوب می‌شود. لژیونر بسکتبال ایران در نیمه اول بازی با سوریه مصدوم شد و دیگر نتوانست بازی کند. خوشبختانه آسیب‌دیدگی او جزئی است و مشکلی برای حضور در کاپ آسیا نخواهد داشت: «دو سال قبل در آلمان مصدومیتی برای مچ پای من ایجاد شد که مجبور به خارج کردن یک استخوان از پایم شدم. پس از آن جراحی، دامنه حرکتی پایم کمتر شد و در بازی با سوریه هم به دلیل خیس بودن زمین لیز خوردم و از همان ناحیه کمی احساس درد کردم. با این وجود جای نگرانی نیست و با کمک پزشک تیم ملی به مسابقات کاپ آسیا می‌رسم.»
تیم‌ملی دیروز به کشور بازگشت. این تیم باید خیلی زود خود را برای اعزام به اندونزی آماده کند. کاپ آسیا، ۲۱ تیرماه آغاز می‌شود و تیم‌های قاره در چهار گروه چهار تیمی با هم رقابت می‌کنند. شاگردان ارمغانی سه دیدار با سوریه، قزاقستان و ژاپن را پیش‌رو دارند. جدا از سوریه، کادرفنی باید برنامه ویژه‌ای برای تقابل با دو تیم قدرتمند گروه C تدارک ببیند. همانطور که اشاره شد سابقه خوبی از آخرین رویارویی‌مان با قزاق‌ها نداریم و ژاپن نیز همچنان یکی از مدعیان آسیا به حساب می‌آید.
بلندقامتان بسکتبال فرصت کمی تا آماده‌سازی برای این رقابت‌ها دارند. تقویت خط دفاع و آنالیز حریفان یکی از مواردی است که انتظار می‌رود ارمغانی توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشد. قزاق‌ها در بازی دوم چنان بازیکنان ایران را محاصره کرده بودند که بازیکنان کلیدی هیچ‌کدام نتوانستند در حد و اندازه خود ظاهر شوند و استرس تیمی هم بر عملکردشان تأثیر منفی گذاشت. از طرفی شکست دفاع حریفان و برنامه‌ریزی برای حمله نیز باید مدنظر باشد، چراکه در صورت صعود به مرحله بعد حساسیت مسابقات افزایش پیدا خواهد کرد و تیم‌ها به راحتی امتیاز از دست نخواهند داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار