کد خبر: 1093372
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰

«با بازگشت به برجام کشور را از ناهنجاری نجات دهید» این عبارت، تیتر یک روزنامه اعتماد در روز پنج شنبه در کنار تصویر بزرگی از علی مطهری بود. متن خبر هم نامه او به رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی است. مطهری در نامه به رئیسی در مورد شرط خروج نام سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی دولت امریکا، نظری متناقض با نظر سه ماه قبل خود را آورده است. او اکنون نوشته: «خروج نام سپاه از فهرست تروریسم امریکا خواسته به‌حقی است، ولی وقتی صهیونیست‌ها بایدن را متقاعد و شاید مجبور کرده‌اند که آن را نپذیرد تا به این وسیله برجام منهدم شود، اصرار بر آن، در جهت خواست اسرائیل حرکت کردن است... از جنابعالی به عنوان رئیس‌جمهور درخواست می‌کنم شجاعانه و بی‌اعتنا به فضای احساسی برخی تندرو‌ها، حال که به خاطر لابی صهیونیست‌ها زورمان به خروج سپاه از فهرست ظالمانه امریکا نرسید، از این شرط صرف‌نظر کنید و با بازگشت به برجام، کشور را از وضع ناهنجار موجود نجات دهید. برادران سپاه نیز چنان‌که قبلاً گفته‌اند، راضی به پیوند زدن برجام به سپاه نیستند. آن‌ها راه بی‌اثر کردن فشار‌های امریکا را پیدا خواهند کرد.»
این چه استدلالی است که عملکرد و موضع اسرائیل، مبنای نظر و موضع و شرط مذاکره ایران باشد؟ هر کشوری باید طبق منافع ملی خود سیاست خارجی‌اش را پیش ببرد. از طرفی، مگر ایران از برجام خارج شده که حال به برجام برگردد؟! اویی که خارج شده، امریکاست؛ امریکا رفته، ایران به کجا برگردد؟!
نکته بامزه تناقض علی مطهری و تغییر نظر ۱۸۰ درجه‌ای او طی کمتر از سه ماه است. مطهری ۸ فروردین ماه سال جاری، طی توئیتی خواسته بود که ایران بر خروج نام سپاه از این فهرست کذایی اصرار بورزد: «ایران برای ‎توافق وین باید بر خروج ‎سپاه از فهرست ‎تروریسم ‎امریکا اصرار بورزد، زیرا با توجه به ورود گسترده سپاه به حوزه اقتصاد، وجود نام آن در این فهرست مانع لغو بسیاری از تحریم‌ها پس از احیای ‎برجام خواهد بود.»
آیا مواضع کسی که اینطور متناقض و سریع تغییر مسیر می‌دهد، می‌تواند قابل اعتنا باشد؟

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار