کد خبر: 1090090
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲
دییر شورای عالی امنیت ملی ایران در دیدار همتای روس در دوشنبه، بر ضرورت پی ریزی همکاری‌های راهبردی دو کشور برای مواجهه با سیاست‌های یکجانبه گرایانه آمریکا تأکید کرد.

 علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی که برای شرکت در چهارمین گفتگوی امنیت منطقه ای به تاجیکستان سفر کرده است، با «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه دیدار و درباره مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گفتگو کرد.

در این دیدار شمخانی با ابراز رضایت از سطح عالی رایزنی های دو کشور در سطوح مختلف بر ضرورت تقویت هر چه بیشتر همکاری های ایران و روسیه با توجه به تحولات جدید در عرصه بین المللی تاکید کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به اعمال تحریم های گسترده غرب بر علیه روسیه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران ۴۳ سال است که در معرض تحریم قرار دارد و به نماد بی اثر بودن تحریم برای تحمیل اراده سیاسی به کشورهای مستقل تبدیل شده است،

شمخانی، بر ضرورت پی ریزی همکاری های راهبردی ایران - روسیه برای مواجهه با سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا تاکید کرد و افزود: به نظر می رسد، تحریمها بر علیه روسیه با پایان جنگ لغو نخواهد شد و از این رو باید برای تدوین نظام منسجم همکاری بین کشورهای تحریم شده در افق راهبردی و بلند مدت برنامه ریزی شود.

وی، ایجاد جهش اساسی در تعاملات و مناسبات اقتصادی دو طرف را از مهم ترین ابعاد روابط و عامل تسریع در ارتقای ابعاد دیگر همکاریها دانست و گفت: بسترسازی برای زیست مشترک در شرایط تحریمی و تبدیل تحریم ها به فرصتی برای تقویت اقتصاد مولد و درون زا ضروری است.

وی توسعه همکاری کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای و پیش بینی سازوکارهای مشترک مالی، بانکی و تعرفه ای بین اعضا این سازمان را یکی از اقدامات مهمی خواند که می تواند از تاثیرگذاری ابزار غیرقانونی تحریم بر مناسبات اقتصادی و تجاری بین کشورها جلوگیری کند

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تبیین تلاش غرب برای سرگرم سازی روسیه در بحران اوکراین برای کاهش تمرکز این کشور در حوزه های دیگر بویژه آسیای مرکزی، قفقاز و سوریه اظهار داشت: برخی کشورها با سوءاستفاده از بحران اوکراین بدنبال اجرای طرحهای توسعه طلبانه در منطقه و پیگیری اهداف بلندپروازانه خود هستند که باید با آن مقابله جدی شود.

شمخانی با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت افغانستان و ادامه حضور ناامن ساز گروههای مختلف تروریستی در این کشور افزود: فقدان شکل گیری دولت فراگیر در این کشور یکی از اصلی ترین دلایل تداوم بی ثباتی و ناامنی و افزایش فشارهای اقتصادی و معیشتی به مردم است.

شمخانی در پایان، همکاری نزدیکتر و برنامه ریزی شده نهادهای امنیت ملی دو کشور برای فراهم کردن بسترهای لازم درحوزه مناسبات جدید اقتصادی، تجاری،مالی و امنیتی دوجانبه بویژه در شرایط تحریم را از الزامات شرایط موجود اعلام کرد و گفت: برای تحقق این مهم آماده تداوم نشست های مقامات ذیربط دو کشور در تهران و مسکو هستیم.

نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه نیز در این دیدار با تبیین جامع ریشه های شکل گیری بحران اوکراین و مداخله گسترده غرب برای تبدیل کردن این کشور به کانون ناامنی و بی ثباتی اظهار داشت: عملیات ویژه روسیه در اوکراین صرفا بهانه ای برای اعمال تحریم های گسترده علیه کشور ماست و چون غرب عزم خود را برای ضربه زدن به روسیه جزم کرده، حتی اگر  بحران اوکراین نیز شکل نمی گرفت این تحریم ها اعمال می شد.

وی روشن شدن حقایق بسیار تلخ مربوط به ایجاد آزمایشگاههای شیمیایی و بیولوژیکی از سوی آمریکا در اوکراین را یکی از ثمرات عملیات ویژه روسیه در این کشور عنوان کرد و گفت: برای اثبات فعالیت های غیرقانونی آمریکا در اوکراین اسناد دقیق و غیر قابل انکاری در اختیار داریم که بزودی منتشر خواهیم کرد.

پاتروشف گفت: غرب در تلاش است که با استفاده از ابزار تحریم، اراده خود را به کشورهای دیگر تحمیل کند اما ما باید با فعالسازی سازوکارهای جدید بویژه استفاده از ارز ملی و نظام تبادل مالی مستقل برای عبور از شرایط موجود برنامه ریزی کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت فعال سازی ظرفیت های گسترده همکاری بین روسیه و ایران بر نهایی سازی قرارداد همکاری اقتصادی بلندمدت دو کشور تاکید کرد و افزود: همکاری های ترانزیتی و تکمیل کریدور شمال- جنوب یکی از مهمترین اقداماتی است که دو کشور باید برای استفاده از ظرفیت های آن تلاش بیشتری کنند.

پاتروشف گفت: اعمال تحریم های گسترده غرب بر علیه روسیه فرصتی را ایجاد کرد که مردم ما با بی فایده بودن رویکرد گروههای سیاسی لیبرال در روسیه درباره ضرورت تعامل و همکاری همه جانبه با غرب که به تولید ملی ما ضربه زده بیش از پیش آشنا شوند.

دبیر شورای امنیت ملی روسیه خواستار تسریع در نهایی سازی اسناد عضویت کامل ایران در سازمان همکاری های شانگهای شد و افزود: حضور فعال و همه جانبه ایران در سازمان شانگهای ظرفیت های اقتصادی گسترده ای را به این سازمان وارد خواهد کرد.

پاتروشف تلاش برنامه ریزی شده غرب برای توسعه حضور نظامی در منطقه را بسیار خطرناک و نگران کننده خواند و اظهار داشت: پیمان دفاعی سه‌جانبه بیت آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به «آکوس» نیز ایجاد‌ یک ناتوی جدید است که هدف آن افزایش فشار به چین می باشد.

وی با اشاره به برگزاری ششمین اجلاس سران خزر در ژوئن سال جاری در ترکمنستان بر ضرورت نهایی سازی رژیم دریای خزر برای توسعه همکاری بین پنج کشور این حوزه و همچنین جلوگیری از حضور نظامی سایر کشورها در این منطقه تاکید کرد و گفت: دریای خزر نباید به منطقه ای نظامی تبدیل شود و از این رو برگزاری مانورهای نظامی با حضور کشورهای ثالث در این منطقه به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

پاتروشف شرایط موجود افغانستان را غیر مطلوب و نگران کننده خواند و با اشاره به ابتکار جمهوری اسلامی ایران در پایه گذاری نشست گفتگوی امنیت منطقه ای با حضور همسایگان افغانستان افزود: باید از فرصت برگزاری مستمر این نشست ها برای کمک به افزایش ثبات و امنیت در افغانستان و استقرار حکومتی فراگیر در این کشور حداکثر بهره برداری کرد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار