کد خبر: 1079002
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۸
توضیح دبیر جشنواره فیلم فجر پیرامون حواشی جشنواره
محمد صادقی

دبیر جشنواره فیلم فجر مدعی است خارج کردن سیمرغ مردمی از فهرست جوایز این دوره برای رعایت حق‌الناس بوده است.
برای نخستین بار از زمان ایجاد سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران که با عنوان «سیمرغ مردمی» نیز شناخته می‌شود، دبیر چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر تصمیم گرفت این سیمرغ را از فهرست جوایز اهدایی جشنواره حذف کند. این اتفاق چند روز پس از اعتراض تهیه‌کننده یکی از فیلم‌ها به وجود تقلب در جمع‌آوری آرای مردمی رخ داد. مسئولیت جمع‌آوری آرای مردمی بر عهده سمفاست که زیرمجموعه سازمان سینمایی به شمار می‌رود. با پایان یافتن جشنواره، مسعود نقاش‌زاده، دبیر این دوره که مسئولیتش را با حواشی زیادی به پایان برده است، در گفت‌وگویی به حواشی فجر چهلم پاسخ داده است که یکی از آن‌ها ماجرای سیمرغ مردمی است. نقاش‌زاده می‌گوید: «ما نمی‌توانستیم با اطمینان بگوییم که نتایج رأی‌گیری نتایج درستی بوده است، به همین دلیل ترجیح دادیم جایزه آرای مردمی را در این دوره به هیچ فیلمی اهدا نکنیم.» وی می‌افزاید: «ما به رأی مردم احترام می‌گذاریم. وقتی برای یک سالن سینما ۲۰بلیت چاپ شده، اما ۴۰۰نفر در سالن حضور داشته‌اند، این مشکل بسیار جدی است. این به هیچ وجه به معنای تخلف فیلم‌های اول و دوم در فهرست آرای مردمی نیست، مجموعه این زنجیره دارای اشکال بوده است.»
دبیر جشنواره فیلم فجر درباره نقش سمفا در ایجاد این شرایط توضیح می‌دهد: «سمفا یکی از حلقه‌های این زنجیره است و اینگونه نیست که این اشکال فقط به سامانه سمفا مربوط باشد. دیتا به این سامانه رسیده، اما وقتی پیامک ارسال نشده، طبیعتاً حلقه دیگری از این زنجیره درست عمل نکرده است. این ضعف باعث شده است، تعداد زیادی از تماشاگران نتوانند رأی بدهند. در اینجا سمفا با یک سامانه ارسال پیامک در ارتباط بوده و نمی‌توان گفت ایراد تنها به سامانه سمفا بازمی‌گردد.»
نقاش‌زاده در پاسخ به سخنان تهیه‌کننده فیلم «ملاقات خصوصی» که تا روز پایانی جشنواره در رأس آرای مردمی و برنده سمیرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به شمار می‌رفت و حذف جایزه را ضایع شدن حق‌الناس دانسته بود، می‌گوید: «ما برای رعایت حق‌الناس بود که این جایزه را از داوری خارج کردیم. چگونه می‌توانستیم آرا را تضمین کنیم. بالاخره در سالنی ۳۸۰ نفر حضور داشته‌اند که برای آن سالن تنها ۲۰بلیت چاپ شده است، از کجا معلوم که باقی آن ۳۸۰نفر چه نظری داشته‌اند؟ رأی آن‌ها ثبت نشده است.» دبیر جشنواره فیلم فجر همچنین وعده داده است منشأ لو رفتن اسامی برندگان جشنواره پیش از مراسم اختتامیه را مشخص کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار