کد خبر: 1076125
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
علیرضا سزاوار

با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان و دانشگاه بوعلی همدان، محصولات مهمی برای افزایش کیفیت تولیدات گلخانه‌ای کشور تولید شدند. فناوری‌های بومی‌شده در عین دارا بودن کیفیت بالا، از نظر قیمت هم کمتر از یک‌پنجم مشابه خارجی است.
مزایای موجود در تولیدات گلخانه‌ای به قدری زیاد است که توسعه این نوع کشت در کشور بسیار مورد توجه قرار گرفته و قرار است سال ۱۴۱۰، سطح فعلی گلخانه‌ها به بیش از ۴۸ هزار هکتار افزایش یابد.

حمایت از دانشگاه‌ها و دانش‌بنیان‌ها
در حال حاضر ۱۲هزار هکتار گلخانه در سراسر کشور وجود دارد. توسعه گلخانه‌ها با توجه به خشکسالی در استان‌ها و اقلیم خشک کشور بسیار به‌صرفه است. نسبت به کاشت محصولات مختلف در زمین‌های زراعی فضای باز، محصولات گلخانه‌ای به طور میانگین یک‌سوم، آب کمتری استفاده می‌کنند.
یکی از چالش‌های مهم کشت گلخانه‌ای، آفات است. مبارزه با آفات در فضای گلخانه با فضای بسته تفاوت زیادی دارد. در گلخانه‌ها نمی‌توان بیش از حد از سموم استفاده کرد، همین چالش، توسعه گلخانه‌های کشور را کند کرده است.
در همین زمینه وزارت جهاد کشاورزی تلاش کرده است با حمایت از مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها به چالش‌های بیولوژیک گلخانه‌ای غلبه کند. موفقیت‌های کسب شده در این زمینه باعث شده است بر اساس اهداف برنامه‌ریزی‌شده، سطح گلخانه‌های کشور تا پایان سال جاری به حدود ۲۵‌هزار هکتار یعنی سه برابر سال ۱۳۹۲ برسد.

جلوگیری از نابودی نیمی از تولیدات کشاورزی
در همین راستا روز گذشته چهار محصول بیولوژیک برای مهار آفات گلخانه‌های کشور با دانش فنی داخلی و توسط شرکتی دانش‌بنیان تولید شد.
کنه شکارگر برای مهار سفید بالک گلخانه، محلول مقابله با کنه شکارگر تارتن گلخانه، سنک شکارگر برای مهار آفت‌های زیستی تریپس گلخانه (نوعی موم) و سنک شکارگر برای مهار سفید بالک در گلخانه‌های گوجه فرنگی، چهار محصول تولیدی برای مهار آفات گلخانه‌های کشور هستند.
این محصولات باارزش از سوی شرکت دانش‌بنیان «عوامل مهار زیستی هگمتانه» و با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولید شده‌اند.
در این میان حمایت‌ها و کمک‌های تحقیقاتی دانشگاه بوعلی همدان هم نقش مهمی داشته است. با استفاده آزمایشی از این محصولات در سطحی بیش از ۳۰۰ هکتار در استان‌های اصفهان، مرکزی، یزد، تهران، لرستان، همدان و کرمانشاه کنترل بیولوژیک و تولید محصول سالم در گلخانه‌های کشور به اجرا درآمده است، این در حالی است که قبلاً و بدون استفاده از این محصولات حداکثر ۱۴۲ هکتار سطح زیر کشت مفید به دست آمده بود، یعنی حشرات و آفت‌های گلخانه‌ای بیش از نیمی از محصولات تولیدی را به نابودی کشانده بودند.

شکست دادن رقبای خارجی در قیمت و کیفیت
به گزارش تارنمای معاونت علمی ریاست جمهوری، دانش فنی ایجاد شده در کشور تماماً در دانشگاه بوعلی‌سینا و این شرکت دانش‌بنیان بومی‌سازی شده است، یعنی از هیچ نهاد یا مؤسسه خارجی کمکی گرفته نشده و این دانش کاملاً بومی شده است.
بیش از یک‌میلیون یورو در سال معادل بیش از ۳‌هزارمیلیارد تومان هم سهم این فناوری‌ها در تولید ناخالص ملی است، یعنی ارزش افزوده‌ای که این محصولات دانش‌بنیان در تولید کشور ایجاد می‌کنند، برابر با یک‌میلیون یورو است. تولید ناخالص ملی به ارزش مالی کل محصولات و خدمات تولیدی در کشور گفته می‌شود. سهم محصولات کشاورزی یا فناوری‌هایی که منجر به افزایش این محصولات می‌شوند، در این شاخص اقتصادی بسیار باارزش است.
اجرای این طرح در کشور با توجه به جایگاه تولید غذای سالم در ایمنی غذایی جامعه و نقش مهم آن در تضمین صادرات محصولات گلخانه‌ای کشور بسیار مهم است.
حمایت از چنین شرکت‌هایی می‌تواند در غنای اقتصادی نقش مؤثری داشته باشد. عوامل بیولوژیک تولیدی این شرکت در عین دارا بودن کیفیت بالا نسبت به قیمت مشابه خارجی هم چشمگیر است. فناوری‌های تولیدشده برای افزایش محصولات گلخانه‌ای از نظر قیمت هم کمتر از یک‌پنجم مشابه خارجی است.

توسعه گلخانه‌ها در ۹ ماه اخیر
مجری گلخانه‌های کشور هم اخیراً در گفتگو با ایسنا گفت: در کنار ایجاد اشتغال، تولید محصول در مجتمع‌های گلخانه‌ای ۱۲ برابر فضای آزاد و میزان صرفه‌جویی منابع آب نیز تا ۲ میلیارد مترمکعب در دو سال اخیر بوده است. داریوش سالم‌پور درباره طرح توسعه، اصلاح و بازسازی گلخانه‌های کشور طی ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ گفت: با حمایت از محصولات دانش‌بنیان‌ها، طی ۹‌ماهه سال جاری هزارو ۴۶۴ هکتار انواع گلخانه‌های تجاری، گلخانه‌های کوچک‌مقیاس و سازه‌های فنی و سبک (سایبان) در سطح کشور توسعه پیدا کرده یا مورد اصلاح و بازسازی واقع شده است.
گفتنی است ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی، خودکفایی کشور در زمینه تولید محصول سالم، بومی شدن دانش تولید محصول سالم در مساحت کم، جلوگیری زیاد از مصرف آب برای شست‌وشوی بیش از حد محصول و ایجاد آرامش روانی برای مصرف‌کننده از دیگر مزایای گسترش کشت گلخانه‌ای است.
تولید محصول مبتنی بر دانش‌های نوین، جلوگیری از آلودگی محیط زیست، کمک به تنوع زیستی و تعادل طبیعی و ممانعت از ورود سموم آفتکش در زنجیره غذایی انسان و سایر جانداران از جمله مزایای حمایت از این محصولات تولیدی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار