کد خبر: 1074735
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
در تبیین مبانی فقهی اقدامات فدائیان اسلام
اثری که هم‌اینک در معرفی آن سخن می‌رود، در عداد مهم‌ترین تحلیل‌ها، در باب مبارزات و کارنامه فدائیان اسلام است. این رساله، متن سخنرانی زنده‌یاد استاد سیدهادی خسروشاهی، در مراسم شصتمین سالروز شهادت سیدمجتبی نواب صفوی و یاران اوست، که طی آن مبانی فقهی اقدامات آنان، تبیین شده است
محمدرضا کائینی

اثری که هم‌اینک در معرفی آن سخن می‌رود، در عداد مهم‌ترین تحلیل‌ها، در باب مبارزات و کارنامه فدائیان اسلام است. این رساله، متن سخنرانی زنده‌یاد استاد سیدهادی خسروشاهی، در مراسم شصتمین سالروز شهادت سیدمجتبی نواب صفوی و یاران اوست، که طی آن مبانی فقهی اقدامات آنان، تبیین شده است. مرکز بررسی‌های اسلامی قم، ناشر این پژوهش، در دیباچه آن، طی گزارشی از مراسم فوق‌آمده، آورده است:
«در مراسم بزرگداشت شصتمین سالروز شهادت رهبر فدائیان اسلام و یارانش، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمعزالدین شیرازی، فرزند مرحوم آیت‌الله سیدنورالدین شیرازی، ضمن بیاناتی درباره اهداف حزب برادران در شیراز- که به رهبری آیت‌الله سیدنورالدین شیرازی تأسیس شده بود- در سخنانی با بیان اینکه شهید نواب‌صفوی مظهر عزت الهی بود، تصریح کرد: نواب از عالم رنگ‌ها و سیاست‌ها، بیرون آمده و به ایمان رسیده بود. وی افزود: نواب دارای ایمان و عزتی همراه با حکمت بود و خود را، هرگز آلوده هوا‌های نفسانی نمی‌کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین شیرازی تصریح کرد: نواب‌صفوی، اولین شعله یا جوانه انقلاب اسلامی بود و توانست کلام خود را در تاریخ منعکس کند، او بسیار مخلص بود و هیچ‌گاه از ولایت سرپیچی نمی‌کرد.
سپس حجت‌الاسلام والمسلمین استاد سیدهادی خسروشاهی، محقق معاصر، درباره اهداف فدائیان اسلام و مبانی فکری- فقهی شهید نواب‌صفوی در اقدامات مسلحانه خود، سخنان مبسوطی بیان داشته و جنبه‌های مختلف جهاد دفاعی را، از دیدگاه فق‌های پیشین و بزرگان معاصر مورد بررسی قرار داد و نتیجه گرفت: اقدامات مسلحانه فدائیان اسلام، در واقع نوعی دفاع از نفس و مال و ناموس کل مردم ایران بود و کارنامه این جریان، در این چارچوب باید مورد ارزیابی و داوری قرار گیرد. وی افزود: کسانی که این اقدامات را تروریستی می‌نامند، بی‌تردید آشنایی کافی با مبانی فقهی و اصول مسلم اسلام، در وجوب دفاع از بلد اسلامی در مقابل هجمه دشمن، حتی بدون اذن امام یا نواب خاص و عام آن، ندارند و اقدام به این امر، به هنگام هجوم نظامی، فرهنگی، اقتصادی و یا اجتماعی، بر کسانی که امکان اقدام دارند، پس از احراز حجت شرعی، واجب است. حجت‌الاسلام والمسلمین خسروشاهی سپس درباره خطر کسروی‌گری، که خطرناک‌تر از بابی‌گری و بهایی‌گری بود، با ارائه اسناد و مدارک تاریخی، مطالبی بیان داشت که مورد توجه حضار قرار گرفت. وی در پایان این بخش، مطالبی را که امام خمینی در کتاب کشف‌الاسرار درباره کسروی بیان داشته، نقل کرد که استناد به آن، از تازگی خاصی برخوردار بود.
سخنران سوم این همایش، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی بود. وی در این مراسم عنوان کرد: شهید نواب‌صفوی دو کار بزرگ انجام داد: یکی اینکه جلوی پیشروی کفر را گرفت و از آن مهم‌تر، مسیر پیشروی اسلام را همواره کرد. وی در ادامه با اشاره به علاقه خاص امام علی (ع) به انسان‌های شجاع گفت: ایشان در جنگ صفین، وقتی با یک انسان سخی و شجاع روبه‌رو شد، سعی کرد او را هدایت کند و به راه بیاورد، تا به دستش کشته نشود. آیت‌الله حائری شیرازی تصریح کرد: انسان طبیعتاً علاقه‌مند به افراد سخی و شجاع است، ولی رکنی که انسان را به سعادت می‌رساند، راستگویی و امانتداری است؛ بنابراین اروپاییان راستگو با اینکه دور از اسلامند، اما به اسلام نزدیکند. وی ادامه داد: میان جنود عقل که ۷۰ مرتبه است، وفاداری، دارای والا‌ترین جایگاه است و نواب‌صفوی مظهر وفاداری و بصیرت بود؛ و اکنون به خواست علاقه‌مندان، متن کامل و ویرایش شده سخنرانی استاد سیدهادی خسروشاهی، با ملحقات و اسنادی جدید، به شکل رساله‌ای مستقل چاپ و در اختیار عموم قرار می‌گیرد...».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار