کد خبر: 1071013
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
اولین واکنش به اعلام نهایی نتیجه انتخابات
اعلام نتیجه نهایی انتخابات پارلمانی عراق، اگرچه با استقبال طیف صدر مواجه شده، ولی معترضان همچنان بر تقلب تأکید دارند. در شرایط پیچیده و حساس عراق، امریکایی‌ها هم می‌کوشند از این وضع، برای ماندن در عراق استفاده کنند.
آزاده‌سادات عطار

سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: اعلام نتیجه نهایی انتخابات پارلمانی عراق، اگرچه با استقبال طیف صدر مواجه شده، ولی معترضان همچنان بر تقلب تأکید دارند. در شرایط پیچیده و حساس عراق، امریکایی‌ها هم می‌کوشند از این وضع، برای ماندن در عراق استفاده کنند.

با گذشت ۵۱ روز از انتخابات پارلمانی و کشیده شدن دامنه تنش سیاسی ناشی از نارضایتی از نتیجه انتخابات به سطح جامعه در قالب تظاهرات‌های متعدد، کمیسیون مستقل نظارت بر انتخابات این کشور سه شنبه شب اطلاعیه‌ای درباره رسیدگی به شکایات منتشر کرد که اگرچه به تغییرات جزئی در چند حوزه انتخاباتی از جمله بغداد اذعان کرده، اما همچنان تأکید دارد که جریان صدر به رهبری مقتدی صدر با ۷۳ کرسی از ۳۲۹کرسی، همچنان بزرگ‌ترین جناح پارلمان را در اختیار دارد. با اعلام نتیجه، عصام حسین از رهبران جریان صدر عراق در گفتگو با شفق‌نیوز از ساختاری جدید در راستای تشکیل دولت جدید سخن گفته است، اما اکثریتی از گروه‌های معترض همچنان به نتیجه انتخابات، چون و چرای جدی دارند و با استناد به اظهارات ضد و نقیض درباره انطباق صددرصدی آرا پس از شمارش دستی تأکید می‌کنند که «سردرگمی و تناقض» کمیساریا در اظهارات و رویه‌های رأی‌گیری، شک و تردید درباره بسیاری از پرونده‌ها به وجود می‌آورد مانند آرای باطله و مراکز اخذ رأی. کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطارالتنسیقی» نیز در بیانیه‌ای تأکید کرد: «ما به‌طور قاطع نتایج انتخابات فعلی را رد می‌کنیم، زیرا روشن شده است که بدون هیچ تردیدی، به‌رغم اراده مردم عراق، کمیسیون انتخابات، نتایج انتخابات را از قبل تعیین کرده است.»
دادگاه عالی وارد عمل شود
«چارچوب هماهنگی» متشکل از احزاب شیعه در بیانیه‌ای نتایج نهایی انتخابات اعلام‌شده را رد و اعلام کرد که نتایج نهایی اعلامی را هرگز نخواهد پذیرفت. در بیانیه‌ای که این گروه منتشر کرده، آمده است: «تناقض در اظهارات کمیسیون انتخابات نشان می‌دهد که کمیسیون و دستگاه قضایی به شکایت‌ها به‌صورت جدی رسیدگی نکرده‌اند. آنان یک بار می‌گفتند که با بازشماری آرا به‌صورت دستی، تغییرات به‌صورت گسترده و چشمگیر صورت گرفته است و بار دیگر می‌گفتند، نتایج صددرصد مطابقت دارد.»‌این گروه در بیانیه یاد شده تصریح کرده است: «ما از دادگاه عالی عراق انتظار داریم بدون اینکه تحت تأثیر مسائل سیاسی قرار بگیرد، با موضوع شکایت‌ها و درخواست تجدیدنظر‌ها و دلایل و شواهد، بی‌طرفانه برخورد کند تا انصاف در حق مردم و رأی‌دهندگان و نامزد‌ها رعایت شود.» سعد السعدی، عضو جنبش عصائب اهل‌الحق در چارچوب هماهنگی احزاب شیعی گفت: موضع ما در قبال نتایج انتخابات روشن است و ما از همان ابتدا این نتایج را نپذیرفتیم. ما خواسته‌هایی داریم که اگر به آن پاسخی داده نشود به گزینه‌های پیش روی خود متوسل می‌شویم که یکی از آن‌ها تحریم تمام فرایند انتخاباتی و دیگری رفتن به سمت تشکیل اپوزیسیون است.»‌منابع مطلع اعلام کردند که چارچوب هماهنگی شیعیان عراق به منظور بررسی این نتایج نشستی خواهد داشت. از این رو، ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی که عضو چارچوب هماهنگی شیعیان عراق است نماینده‌ای را برای گفتگو با جریان صدر فرستاده است تا وارد یک ائتلاف استراتژیک برای تشکیل دولت بعدی شوند. این نشست قرار است که در خانه عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی در بغداد برگزار شود.
احتمال تشکیل حکومت توافقی
هادی محمدی، کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه عراق در شرایط حساسی است و دستگاه‌های درگیر در بن‌بست قرار دارند، در گفتگو با «جوان» گفت که برای بحران کنونی سه سناریو را می‌توان پیش‌بینی کرد. احتمال تشکیل حکومت توافقی میان مخالفان و موافقان نتیجه انتخابات وجود دارد و اگرچه نمی‌توان به قطعیت از آن سخن گفت، اما احتمال آن زیاد است. در حالت دیگر فراکسیون تلفیقی شکل می‌گیرد و طیف‌های منتسب به مالکی و عامری از این بخت برخوردار است که فراکسیون بزرگ‌تر را تشکیل دهد و به تبع آن امکان تشکیل دولت و انتخاب نخست‌وزیر را خواهد داشت. محمدی خاطرنشان کرد: «در حالت اضطرار، احتمال دارد مقتدی صدر همچنان بر ابقای نتیجه فعلی پافشاری کند که البته احتمالی ضعیف است، اما طرف‌های معترض به نتیجه انتخابات هم گفته‌اند که در این صورت، بیکار نخواهند نشست.»
روزنامه الاخبار، دیروز نوشت که بحران نتیجه انتخابات عراق محاسبات تمامی طرف‌ها از جمله اشغالگران امریکایی را تغییر داد. توجیه اعلام‌شده برای نگاه داشتن نیرو‌های امریکا در خاک عراق، جنگ با داعش است. توجیه دیگری نیز وجود دارد که واشنگتن آن را در نتیجه انتخابات عراق یافته است که البته هنوز علنی نشده است، چراکه نتیجه انتخابات پوششی سیاسی برای نیرو‌های امریکایی مستقر در عراق فراهم می‌کند که هم به نفع این کشور و هم به نفع متحدان منطقه‌ای آن خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار