کد خبر: 1070409
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
نگاهی به مجاهدت‌های شهید عسگر محتاج از اولین شهدای نیروی دریایی
نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از همان نخستین روز جنگ تحمیلی با آمادگی کامل مقابل دشمن بعثی ایستاد و اجازه نفوذ به دشمن متجاوز را نداد.
آرمان شریف

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از همان نخستین روز جنگ تحمیلی با آمادگی کامل مقابل دشمن بعثی ایستاد و اجازه نفوذ به دشمن متجاوز را نداد. قدرت قوای دریایی ایران سبب شد تا نیروی دریایی ارتش بعث در عرض سه ماه منهدم شود و ایران دست برتر را در دریا داشته باشد. در آن روز‌های سخت، نیرو‌های شجاع و آماده‌ای حضور داشتند که با رشادتشان نقش پررنگی در موفقیت کشورمان در جبهه‌های مختلف داشتند. شهید محتاج عسگر از اولین شهدای نیروی دریایی شناخته می‌شود که با شروع جنگ تحمیلی آماده به خدمت شد و در راه میهن و دین به شهادت رسید.

داوطلب خدمت
شهید دریادار عسگر محتاج در سال ۱۳۴۳ به خدمت نیروی دریایی درآمد و دوره دانشکده افسری دریایی و خلبانی هلیکوپتر را در سه سال آموزش به طرز خوب و شایسته‌ای گذراند، به طوری که به مرحله استادی خلبانی رسید. ناخدا محتاج از افسران شایسته و سرشناس نیروی دریایی بود که با تقویت نیروی ایمان و تاکتیک نظامی حضورش در مأموریت‌های مختلف گره‌گشا بود. با تجاوز دشمن بعثی به خاک ایران، دریادار عسگر خودش را آماده و داوطلب انجام مأموریت کرد و از همان اولین لحظات شروع جنگ به جمع دیگر رزمندگان پیوست. در همان روز اول جنگ، حدود ساعت ۱۱ شب، فرمانده قرارگاه به همراه دو خلبان که یکی از آن‌ها خلبان شهید عسگر محتاج بود با فالکون به منطقه می‌رود. فردای آن روز عسگر محتاج به شهادت می‌رسد تا یکی از اولین شهدای جنگ لقب بگیرد. شهید محتاج برای شناسایی با هلیکوپتر از قرارگاه بوشهر به آن سوی اروند می‌رود که هنگام برگشت هلیکوپترش را در ۱۵ کیلومتری بین خرمشهر و آبادان می‌زنند تا جزو اولین شهدای نیروی دریایی در دفاع مقدس باشد.
ساده‌زیست و کم‌توقع
ساده‌زیستی، کم‌توقعی و خوش‌رفتاری شهید با اعضای خانواده و همکاران از مهم‌ترین ویژگی‌های ایشان بود. در خاطرات همرزمان و دوستان شهید آمده است که شهید محتاج در زمان شاه به هیچ وجه در مهمانی‌های طاغوتی شرکت نمی‌کرد و یک بار هم به خاطر بی‌احترامی به بازدید اشرف، خواهر شاه به بازداشتگاه فرستاده شد.
در دستنوشته‌های پسرش پاشا در ۹ سالگی‌اش چنین آمده است: «پدر من به جنگ رفته و دو ناوچه و یک فانتوم زده است. پدرم و چندین هزار نفر دیگر شهید شده‌اند و من خوشحال هستم که پدر من یک قهرمان بوده است و امیدوار هستم که ارتش کشور ما که همگی قهرمان هستند هر چه زودتر این عراق تجاوزگر را شکست بدهد و ما را از دست امریکای جهانخوار نجات بدهد و دیگر هیچ کشوری به ما تجاوز نکند و ما یک ایران آزاد و مستقل داشته باشیم.»
نام شهید محتاج در کنار نام شهید ناوبان‌یکم تفنگدار دریایی اقبال آدمی به عنوان شهدای نیروی دریایی به چشم می‌خورد. هنگامی که شهید اقبال در آخرین روز شهریورماه سال ۱۳۵۹ مشغول گشت‌زنی و انجام مأموریت خود در منطقه خرمشهر بود، در پی آتش‌افروزی و تحرکات مرزی رژیم بعثی در تهاجم به ایران اسلامی هنگام حضور در مأموریت تأمین امنیت آب‌های کشورمان توسط آتش متجاوزان بعثی به شهادت رسید. پیکر این شهید نیروی دریایی ارتش در بهشت رضا واقع در آبادان به خاک سپرده شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار