کد خبر: 1070121
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
حمایت بی‌چون و چرا از خودروساز و قطعه‌سازانی که تبدیل به بخشی از مافیای خودرو شده‌اند، باعث تحویل بی‌کیفیت خودرو به مردم و زیان انباشته خودروسازان شده است. از آذر ۹۶ تا آذر ۹۹ قیمت تیبای صندوق‌دار پنج برابر شده، در حالی که تورم دو برابر شده است و به رغم افزایش قیمت خودرو همچنان زیان انباشته خودروسازان نیز رو به افزایش است، به طوری که در طول سه و نیم سال زیانشان حدود هفت برابر شده است.

حمایت بی‌چون و چرا از خودروساز و قطعه‌سازانی که تبدیل به بخشی از مافیای خودرو شده‌اند، باعث تحویل بی‌کیفیت خودرو به مردم و زیان انباشته خودروسازان شده است. از آذر ۹۶ تا آذر ۹۹ قیمت تیبای صندوق‌دار پنج برابر شده، در حالی که تورم دو برابر شده است و به رغم افزایش قیمت خودرو همچنان زیان انباشته خودروسازان نیز رو به افزایش است، به طوری که در طول سه و نیم سال زیانشان حدود هفت برابر شده است.
هر چند که گفته می‌شود سیاست تثبیت قیمت‌ها در سال‌های گذشته موجب درجازدن صنعت خودرو شده، اما مدیریت ضعیف خودروسازان و بریز و بپاش‌هایشان نیز بی‌تأثیر نبوده است. اخیراً درخصوص عدم تغییر مدیران دولت تدبیر در پست‌های کلیدی وزارت صمت انتقاداتی صورت گرفته است که یکی از سایت‌ها دراین خصوص نوشته است: بیش از ۱۰۰ روز از تشکیل رسمی دولت سیزدهم می‌گذرد، اما سامان بخشی به حوزه معیشت مردم و نیز تعیین تکلیف مسئولان و مدیران ارشد اقتصادی دولت با کندی عجیبی پیش می‌رود. در همین راستا یکی از بنگاه‌های اقتصادی مهم و حیاتی کشور که بر اذهان عمومی بسیار تأثیرگذار است و در روز‌های اخیر موجی از نارضایتی را در میان مردم ایجاد کرده، گروه خودروسازی ایران‌خودرو است که مدیرعامل آن بعد از گذشت دو سال همچنان پیگیر تحقق اهداف و سیاست‌های فشل اقتصادی دولت تدبیر و امید است. فرشاد مقیمی که از اقوام نزدیک محمود واعظی - رئیس دفتر رئیس‌جمهور سابق- است، در کمال تعجب هنوز تغییر نکرده است! مشخص نیست اولویت کنونی وزیر صنعت، معدن و تجارت چیست و فاطمی‌امین با چه هدفی در تغییر افراد وابسته به دولت قبل که کارنامه چندان خوبی هم نداشتند، تردید دارد؟ در مدت دو ماهی که وزیر صمت در این وزارتخانه مستقر و اخبار درباره صنعت خودرو به شدت زیاد شده به رغم وعده‌های زیاد در این حوزه، این صنعت دچار بلاتکلیفی و رکود شده است.
۲۹ شهریور جلسه‌ای در سازمان بازرسی کل کشور با خودروسازان، قطعه‌سازان بزرگ کشور و سایر دستگاه‌هایی تأثیرگذار از جمله بانک مرکزی، گمرک ایران، سازمان محیط‌زیست و سازمان استاندارد درخصوص بررسی علت دپو خودرو‌های تولیدی برگزار شد و مشکل چالش انباشته‌شدن خودرو‌ها در پارکینگ هر دو شرکت خودروساز مورد بررسی قرار گرفت. مشکل عمده خودروسازان، واردکردن قطعات الکترونیکی بود و خودروسازان علت انباشت خودرو‌ها و کسری قطعات خودرو را مشکل تأمین نقدینگی و قطعه‌سازان هم قیمت‌گذاری دستوری را مطرح کردند. در آن زمان خودروسازان برای جمع‌آوری خودرو‌های کف پارکینگ اعلام آمادگی کردند. اکنون دو ماه از این وعده می‌گذرد و بازرس ویژه وزارت صمت معتقد است، هیچ‎کدام از دو شرکت خودروساز نتوانسته‌اند به کاهش خودرو‌های دپو شده خود مبادرت کنند.
اشکان میرمحمدی، بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور با حضور در برنامه «تیتر امشب» در این خصوص گفت: در جلسه ۲۰ شهریورماه مدیرعامل ایران‌خودرو اعلام کرد که ببش از ۹۰ هزارخودروی کف پارکینگ را تا نیمه آبان به ۶۰ هزار دستگاه خودرو برساند و مدیرعامل سایپا نیز وعده داد ۵۳ هزار دستگاه این شرکت را تا پایان آذر به ۱۰ هزار دستگاه کاهش دهد، اما شواهد امر نشان می‌دهد که هیچ‎کدام از دو شرکت خودروساز نتوانسته‌اند مبادرت به کاهش خودور‌های دپو شده خود کنند. میرمحمدی بیان کرد: خودروسازان با توجه به مشکلاتی که دارند، به دنبال اعمال افزایش قیمت هستند و قرار است با افزایش تولید، موجبات کاهش قیمت فراهم شود.
رشد ۲ برابری تورم و افزایش ۵ برابری تیبا
سیدمحسن دهنوی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس که دراین برنامه سخن می‌گفت، افزود: مجموع زیان انباشته از ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در پایان سال ۹۶ به ۸۳ هزار میلیارد تومان در پایان شش ماهه سال گذشته رسیده و در طول سه و نیم سال حدود هفت برابر شده است.
وی بیان کرد: از آذر ۹۶ تا آذر ۹۹ قیمت تیبای صندوق‌دار پنج برابر شده، در حالی که تورم دو برابر شده است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: حمایت بی‌چون و چرا از خودروساز و قطعه‌سازانی که تبدیل به بخشی از مافیای خودرو شده‌اند، باعث تحویل بی‌کیفیت خودرو به مردم و زیان انباشته خودروسازان شده است. در چند هفته گذشته که اوج نوسان بازار خودرو بوده، خبری از وزیر صمت نبوده است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: سال گذشته نزدیک ۸۰ هزار میلیارد تومان رانت، بابت تفاوت قیمت با بازار توزیع شد.
۱۰ درصد معطل قطعه الکترونیکی
مجید کاغذگریان، کارشناس صنعت خودرو نیز تأکید کرد: از ۹۰ هزار خودروی دپو شده شرکت ایران‌خودرو ۱۰ درصد آن‌ها معطل قطعه الکترونیکی هستند. ساپکو با ۲ هزار نیرو وظیفه مدیریت زنجیره تأمین را بر عهده دارد. از ۹۱ هزار محصول دپو شده ایران خودرو، همه آن‌ها معطل قطعه الکترونیکی (چیپست) هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار