کد خبر: 1069983
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
از سال گذشته اعلام شده بود ۱۴۰۰ سال با برکتی برای زیتون‌کاران خواهد بود و به گفته خودشان «سال آور زیتون» است. بر همین اساس پیش‌بینی شده بود بیش از ۲۰ هزار تن زیتون از باغات رودبار برداشت شود. ولی حالا فقط ۱۲ هزار تن زیتون برداشت شده است
سیداحمدهاشمی اشکا

سرویس ایران جوان آنلاین: از سال گذشته اعلام شده بود ۱۴۰۰ سال با برکتی برای زیتون‌کاران خواهد بود و به گفته خودشان «سال آور زیتون» است. بر همین اساس پیش‌بینی شده بود بیش از ۲۰ هزار تن زیتون از باغات رودبار برداشت شود. ولی حالا فقط ۱۲ هزار تن زیتون برداشت شده است. مسئولان دلایلی همچون سرمای زمستانه و وزش باد گرم در زمان گلدهی زیتون را موجب بی‌باری درختان عنوان می‌کنند و زیتون‌کاران می‌گویند چرا آفت مگس زیتون که سال‌هاست مثل خوره به جان درختان افتاده و برای از بین بردنش فقط وعده داده می‌شود، به چشم متولیان امر نمی‌آید و اشاره‌ای به آن نمی‌شود. هر چند مافیای واردات زیتون از این اتفاق خوشنود و در سایه بی‌خیالی مسئولان، سود کلانی می‌برد.

 امسال هم آفت ویرانگر مگس زیتون، چنان ضربه‌ای به اقتصاد و معیشت باغداران زیتون وارد کرده که صدای تمام فعالان این عرصه را درآورده است.


صندوق بیمه حمایت نمی‌کند
سال‌هاست در مورد حمایت از زیتون‌کاران صحبت می‌شود، اما هر وقت زمان برداشت این محصول از راه می‌رسد و فعالان و باغداران این عرصه از اجرایی شدن وعده‌های حمایتی شکایت دارند.
وزارت جهادکشاورزی و سازمان‌های زیر مجموعه‌اش در استان‌ها و شهرستان‌ها به عنوان اولین حلقه حامیان باغداران و زیتون‌کاران به شمار می‌آیند که امسال بعد از حمله و آسیب‌های جدی و ویران کننده آفت مگس به زیتون‌های شهرستان رودبار، مشخص شد جهاد کشاورزی در راستای مبارزه با این آفت کاری نکرده و اگر به قول خودشان اقدامی کرده باشد هم چندان اثرگذار نبوده است.
در حال حاضر در رودبار شش ایستگاه ردیابی آفت مگس زیتون مستقر شده که براساس ردیابی این ایستگاه‌ها توصیه‌های فنی به باغداران برای انجام بهترین زمان مبارزه ارائه می‌شود. با این حال به گفته فرماندار این شهرستان صندوق بیمه محصولات کشاورزی خسارت آفت مگس زیتون را ناشی از عدم مدیریت در باغ می‌داند و خسارت پرداخت نمی‌کند. عباسقلی‌زاده با بیان اینکه ۳ هزار هکتار از باغات زیتون رودبار آلوده به آفت مگس زیتون هستند، می‌گوید: «مهم‌ترین مسئله در کنترل آفت هرس و تغذیه مناسب باغ زیتون است که بعد از هرس و تغذیه و مدیریت کف باغ و آبیاری مناسب با انجام سم‌پاشی می‌توان این آفت را کنترل کرد.»
فرماندار رودبار آفت مگس زیتون در کاهش تولید زیتون را تأثیرگذار نمی‌داند و تأکید می‌کند: «این آفت فقط کیفیت محصول را به شدت پایین می‌آورد.» اگر به حرف‌های فرماندار توجه کنیم مشخص می‌شود، آفت مگس خیلی هم مهم نیست و به جای اینکه برای از بین بردن آن کاری شود، می‌توان از صندوق بیمه محصولات کشاورزی خواست تا خسارت وارد شده به زیتون‌کاران را پرداخت کند.

زیتون‌کاران مقصرند و بس!
حرف‌های مدیر جهاد کشاورزی رودبار شنیدنی است که مثل همتایان خود به ارائه آمار و ارقام می‌پردازد و کاری به خروجی‌ها و میزان کاهش چشم‌گیر محصول ندارد.
سروش ابراهیمی می‌گوید: «هرس و جوان‌سازی ۴۵ هکتار از باغات منطقه، افزایش اعتبار طرح مبارزه با آفات که شامل ملخ و مگس زیتون از یک میلیارد تومان به ۵ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان، محلول پاشی و تغذیه ۱۷۰ هکتار از باغات زیتون از محل اعتبارات ملی و تهیه سم، پروتئین و کارت زرد برای باغداران بخشی از اقدامات کنترلی در مبارزه با آفت مگس زیتون است.» به گفته این مسئول امسال ۱۰ هزار کارت زرد چسبنده و حدود ۵۰۰ لیتر سم به همراه پروتئین مخلوط شده و کاملاً رایگان و بدون محدودیت در بین باغداران توزیع شده است.
مدیر جهاد کشاورزی رودبار تمام تقصیر‌ها را به گردن زیتون‌کاران می‌اندازد و با تأکید بر اینکه مدیریت کف باغ و آبیاری مناسب، بعد از هرس و تغذیه یکی از بهترین روش‌ها برای کنترل و از بین بردن این آفت است، ادامه می‌دهد: «در رودبار هنوز به صورت سنتی به کاشت و برداشت زیتون می‌پردازند و باغ‌ها به خاطر قدیمی بودن به محل امن و کانون آفت مگس زیتون تبدیل شده‌اند.»
آلوده شدن یک سوم باغات زیتون رودبار به آفت مگس، تمام ماجرای زیتون‌کاران نیست و واردات زیتون از کشور‌های دیگر و عرضه آن در بازار رودبار که خودش بزرگ‌ترین بازار زیتون خاورمیانه به شمار می‌آید، تیر خلاصی بر قلب رنجور زیتون ایران است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار