کد خبر: 1069604
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
عمق عربستان در تیررس انصارالله
پس از چند بار هشدار درباره بمباران‌های کور سعودی علیه یمنی‌ها، پهپاد‌های انصارالله مجدداً آرامکو را هدف قرار دادند. سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن دیروز اعلام کرد که سه شهر جنوبی عربستان هدف حمله پهپادی قرار گرفته تا همزمان با تغییر موازنه زمینی در مأرب، معادلات آسمان هم به ضرر سعودی‌ها تغییر کند.

پس از چند بار هشدار درباره بمباران‌های کور سعودی علیه یمنی‌ها، پهپاد‌های انصارالله مجدداً آرامکو را هدف قرار دادند. سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن دیروز اعلام کرد که سه شهر جنوبی عربستان هدف حمله پهپادی قرار گرفته تا همزمان با تغییر موازنه زمینی در مأرب، معادلات آسمان هم به ضرر سعودی‌ها تغییر کند.

به گزارش «جوان»، بامداد شنبه، ۲۹ آبان‌ماه رسانه‌های یمنی، از حمله پهپادی گسترده به چند شهر جنوبی عربستان سعودی خبر دادند. شبکه «المیادین» به نقل از منابع یمنی گزارش داد که پهپاد‌های ارتش یمن سه شهر نجران، جیزان و اب‌ها در جنوب عربستان را هدف قرار داده‌اند. همزمان با انتشار این اخبار در رسانه‌ها یمنی، پرواز هواپیما‌ها در سه شهر جنوبی عربستان سعودی متوقف شد. این حمله دو روز پس از آن انجام شد که سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن در بیانیه‌ای با اشاره به تشدید حملات ائتلاف سعودی وعده انتقام داده بود.
حمله در برابر حمله
یحیی سریع همچنین عصر روز شنبه حملات بامدادی ارتش یمن به عمق خاک عربستان را تحت عنوان «عملیات بازدارندگی ۸» تشریح کرد. به گفته یحیی سریع، پایگاه ملک خالد در ریاض با چهار پهپاد از نوع صماد ۳ در جریان عملیات بازدارندگی ۸ هدف قرار گرفت و در جریان این عملیات همچنین هدف نظامی مهم در فرودگاه بین‌المللی اب‌ها نیز هدف قرار گرفت. سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن اعلام کرد: اهداف نظامی مختلفی در مناطق ابها، جیزان و نجران با پنج پهپاد از نوع قاصف کی۲ و نیز اهداف نظامی در فرودگاه ملک عبدالله جده و پالایشگاه آرامکو جده با چهار پهپاد صماد ۲ و هدف نظامی مهم در فرودگاه بین‌المللی اب‌ها با صماد ۳ هدف قرار گرفته است.
یحیی سریع تصریح کرد: در جریان عملیات «بازدارندگی ۸» ۱۴ پهپاد از نوع صماد۳ و صماد ۲ و قاصف کی۲ شرکت کردند. وی تأکید کرد: نیرو‌های مسلح یمن بر توان خود برای اجرای عملیات‌های هجومی بیشتر علیه دشمن سعودی و اماراتی در راستای دفاع مشروع از ملت و کشور یمن تأکید می‌کنند. ما حمله را با حمله پاسخ می‌دهیم تا متجاوزان از جنگ و محاصره یمن دست بردارند. سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن افزود: ما سلسله عملیات پهپادی ضد اهداف نظامی انجام دادیم.
از سوی دیگر، «حسین العزی» معاون وزیر امور خارجه دولت صنعا در حساب کاربری خود در توئیتر خبر داد که کشور‌های متجاوز موج جدیدی از تنش نظامی و اقدامات خصمانه را از زمین و هوا علیه یمن به‌ویژه استان الحدیده آغاز کرده‌اند. حملات ائتلاف سعودی در مناطق مختلف یمن در حالی تشدید شده که ارتش صنعا اخیراً پس از خروج ناگهانی نیرو‌های ائتلاف سعودی-اماراتی از استان الحدیده (غرب یمن) توانست بر بخش‌های عظیمی از این استان مسلط شود. از سوی دیگر، گزارش‌های منابع یمنی حاکی از آن است که نیرو‌های صنعا در آستانه تسلط کامل بر استان مأرب هستند و قبایل این استان یکی پس از دیگری به نیرو‌های صنعا می‌پیوندند.
تشدید بمباران یمن
تحولات سریع یمن و دست برتر انصارالله در جنگ نشان می‌دهد که چیزی تا شکست رسمی عربستان باقی نمانده است. از سوی دیگر خروج ناگهانی امریکا از افغانستان، متحدان عرب واشنگتن را بسیار نگران کرده و ریاض می‌داند پس از خروج امریکا از منطقه به سختی می‌تواند جنگ در یمن را به پیش ببرد و از همین رو مقامات ریاض با تشدید بمباران مناطق مختلف یمن در تلاش برای فشار به انصارالله و نهایی کردن پرونده یمن هستند. روز جمعه هم جنگنده‌های ائتلاف سعودی در یک نوبت شهر «عمران» و در دو نوبت مناطقی از استان صنعا را هدف قرار داد. همچنین جنگنده‌های ائتلاف سعودی در چندین نوبت شرق «حیس» در جنوب استان الحدیده را بمباران کردند که به دنبال آن یک غیرنظامی شهید و چند دیگر زخمی شدند. جنگنده‌های سعودی منطقه‌ای در استان صعده را هم بمباران کردند.
پرواضح است که خروج امریکا از افغانستان سرآغاز خروج نظامی ایالات متحده از منطقه خواهد بود و نتایج این عقب‌نشینی، در تحولات یمن و با پیشروی نیرو‌های انصارالله در منطقه استراتژیک «مأرب» و آزاد شدن مناطق اشغالی یمن یکی پس از دیگری دیده می‌شود. در این شرایط گزینه‌های پیشِ‌روی عربستان در یمن بسیار محدود است و برای ریاض راهی جز بمباران‌ها باقی نمانده است. همزمان با افزایش بمباران‌ها در یمن نیز «برنی سندرز» سناتور مستقل ایالت ورمونت امریکا تأکید کرد که ما نباید با فروش سلاح بیشتر به دولت سعودی پاداش دهیم. «برنی سندرز» در توئیتر نوشت: درحالی که دولت سعودی به جنگ ویرانگرش در یمن و سرکوب مردم خودش ادامه می‌دهد، ما نباید با فروش تسلیحات نظامی بیشتر به آن‌ها پاداش دهیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار