کد خبر: 1066987
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
در حالی که میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در تهران در دولت‌های روحانی از محدوده ۳ میلیون تومان به ۳۱ میلیون تومان صعود کرد و نرخ مسکن در دولت پیشین ماه به ماه رشد می‌کرد، گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در مهرماه سال جاری ترمز افزایش قیمت مسکن کشیده شده است. در این میان امید می‌رود با طرح جهش تولید مسکن، بازار مسکن شاهد ثبات و کاهش قیمت باشد.

در حالی که میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در تهران در دولت‌های روحانی از محدوده ۳ میلیون تومان به ۳۱ میلیون تومان صعود کرد و نرخ مسکن در دولت پیشین ماه به ماه رشد می‌کرد، گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در مهرماه سال جاری ترمز افزایش قیمت مسکن کشیده شده است. در این میان امید می‌رود با طرح جهش تولید مسکن، بازار مسکن شاهد ثبات و کاهش قیمت باشد.
بی‌تفاوتی نسبت به بخش مسکن در دولت‌های یازدهم و دوازدهم موجب افزایش شدید قیمت زمین و ساختمان شد به طوری که قیمت هر مترمربع مسکن در تهران در هشت سال دولت حسن روحانی از محدوده ۳ میلیون تومان به محدوده ۳۱ میلیون تومان رسید. در همین راستا نرخ اجاره‌بها که تابعی از نرخ مسکن است نیز با رشد قابل ملاحظه‌ای مواجه شد. حالا با توجه به اینکه دولت سیزدهم ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال را هدفگذاری کرده است، گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد ترمز رشد قیمت مسکن در تهران در مهر‌ماه سال جاری کشیده است.
میانگین نرخ مسکن که در بازار تهران در اواخر دولت دوازدهم به شکل ماه به ماه رشد قابل ملاحظه‌ای را داشت در مهر‌ماه تعدیل شده است. این در حالی است که تعداد مبادلات نیز نشان از آن دارد که رکود در بازار مسکن بیش از پیش تعمیق شده و نقدشوندگی در بازار مسکن به زودی زود خود را نشان خواهد داد، زیرا کافی است در یک نقطه زمانی شاهد افزایش عرضه مسکن باشیم، در آن زمان می‌بینیم که بازار مسکن تا چه اندازه با مشکل نقدشوندگی روبه‌رو خواهد بود.
تحلیلگران بر این باورند که نرخ‌های کنونی مسکن با میزان نقدینگی موجود در اقتصاد ایران اصلاً تناسبی ندارد و نرخ به شکل مهندسی شده بالا نشان داده می‌شود.

توجه دولت و مجلس به بخش مسکن
به هر ترتیب توجه مجلس و دولت بر بخش مسکن و تمرکز بر اخذ مالیات از خانه‌های خالی و عایدی سرمایه در بخش مسکن و جهش تولید مسکن فضایی را ایجاد کرده است تا ترمز افزایش قیمت مسکن کشیده شود، اما باید توجه داشت که بازار نهاده‌های تولید مسکن وضعیت چندان مناسبی ندارد و به نظر می‌رسد برخی از رقبای دولت فعلی از طریق ایجاد نابسامانی در بازار مصالح و نهاده‌های تولید مسکن به دنبال آن هستند تا دولت کنونی نتواند طرح مسکن خود را عملیاتی کند.
بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن در پایتخت را متری ۶/۳۱ میلیون تومان اعلام کرده که نسبت به شهریور کاهش ۲/۰ درصدی داشته است.
بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در مهر امسال را منتشر کرد. بر این اساس در مهر امسال ۵ هزار و ۴۷۱ فقره معامله مسکن به ثبت رسید که نسبت به شهریور امسال که این شاخص ۷ هزار و ۷۸۹ فقره بود، کاهش ۸/۲۹ درصدی نشان می‌دهد.
این در حالی است که ماه مشابه سال گذشته (مهر ۱۳۹۹) تعداد معاملات مسکن ۸ هزار و ۶۵۶ فقره بود و در مهر امسال کاهش ۸/۳۶ درصدی رخ داده است. متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مهر سال جاری ۳۱ میلیون و ۶۳۱ هزار تومان است، در حالی که ماه قبل از آن (شهریور ۱۴۰۰) هر متر این شاخص ۳۱ میلیون و ۷۰۳ هزار تومان بود و ۲/۰ درصد کاهش داشته است.
متوسط قیمت مسکن در مهر امسال نیز نسبت به مهر سال گذشته که متری ۲۶ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان بود، افزایش ۴/۱۸ درصدی داشته است.

تحولات اجاره‌بهای مسکن
بر اساس گزارش بانک مرکزی، شاخص اجاره‌بهای مسکن در شهر تهران در مهر امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد ۴/۴۸ درصدی و در کل کشور افزایش ۳/۵۱ درصدی داشته است.
بر اساس این گزارش، گران‌ترین منطقه تهران، منطقه یک با متوسط هر متر ۶۹ میلیون و ۶۷۰هزار تومان برآورد شده است و در رتبه‌های بعدی منطقه ۳ با میانگین هر متر ۶۰ میلیون تومان و منطقه ۲، متری ۴۸ میلیون و ۸۸۶ هزار تومان قرار دارند.
ارزان‌ترین منطقه پایتخت در مهر امسال منطقه ۱۸ با متوسط متری ۱۵ میلیون و ۱۴۴ هزار تومان بود و در رتبه‌های بعدی منطقه ۲۰ با میانگین هر مترمربع ۱۵ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و منطقه ۱۵ با میانگین متری ۱۶ میلیون و ۶۷۳ هزار تومان قرار گرفته‌اند. پرمعامله‌ترین منطقه تهران در بازار مسکن مهرماه ۱۴۰۰ به منطقه ۵ با ۷۹۳ فقره معامله و کم‌معامله‌ترین به منطقه ۱۹ با ۳۷ فقره اختصاص دارد.
در نهایت اگرچه دولت و مجلس کنونی توجه ویژه‌ای به بخش مسکن و افزایش تولید مسکن و اخذ مالیات از خانه‌های خالی دارند، اما باید توجه داشت که شبکه سفته‌بازی و دلالی در بازار مسکن بسیار قوی است و دولت و نهاد‌های نظارتی علاوه بر رصد بازار و تحرکات دلالان باید بازار مصالح ساختمانی و نهاده‌های تولید مسکن را تحت نظر داشته باشند تا ثبات همراه با کاهش نرخ مسکن در بازار ادامه‌دار باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار