کد خبر: 1065224
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی در نشست خبری اعلام کرد
امسال برای نخستین بار موسیقی نواحی با موضوع وحدت در کثرت موسیقی اقوام برگزار می‌شود.
مصطفی شاه‌کرمی

امسال برای نخستین بار موسیقی نواحی با موضوع وحدت در کثرت موسیقی اقوام برگزار می‌شود.
محمدعلی مرآتی، دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی در نشست خبری این رویداد گفت: همچنان مهم‌ترین متر و معیار ما در جشنواره موسیقی نواحی اصالت است. توانستیم با کمک انجمن موسیقی ایران، سامانه‌ای پیش‌بینی کنیم که اجرا‌های این دوستان را در فضای مجازی بیاوریم، چون این بزرگان شناسنامه فرهنگی ایران هستند. از سوی دیگر باید بتوانیم رصدی از تمام فعالان موسیقی اقوام داشته باشیم. شاید ثبت اسامی حدود ۳۰۰ نفر کفایت نکند، اما شروع خوبی است، از سوی دیگر دبیرخانه انجمن موسیقی ایران به صورت دستی این اسامی را ثبت کردند. دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی در ادامه افزود: امسال اجرا‌های جشنواره موسیقی نواحی با یک روز تأخیر ضبط و در سامانه جشنواره بارگذاری می‌شود. به دلیل غیررقابتی بودن جشنواره، بزرگان موسیقی اقوام قضاوت نمی‌شوند. امسال ۷۰ نفر در جشنواره اجرا دارند. به دلیل مشکلات ناشی از کرونا هر روز چهار نفر در جشنواره موسیقی نواحی اجرا می‌کنند. مرآتی درباره کاهش حضور بزرگان در ادوار مختلف جشنواره موسیقی نواحی کرمان تأکید کرد: سلامت بزرگان موسیقی نواحی مهم است و شرایط برگزاری جشنواره اجازه دعوت حضوری از آن‌ها نداد. برای این دوره از جشنواره، از هنرمندان پیشکسوت و نامدار موسیقی نواحی دعوت شد، در حوزه پژوهش هم مشغول برنامه ریزی برای برگزاری نشست‌هایی هستند که به صورت کاربردی مورد توجه قرار گیرد.
در ادامه این مراسم محمدرضا علیزاده، دبیر اجرایی جشنواره نیز با اشاره به اینکه برگزاری هرساله جشنواره موسیقی نواحی، جایگاه موسیقی نواحی را آشکارتر می‌کند، اظهار کرد: باعث افتخار است چنین جشنواره‌ای با تمام فراز و فرودهایش به چنین درجه‌ای از کمال رسیده است. در دو سال گذشته با توجه به شرایط کرونا برپایی این رویداد فرهنگی با تردید مواجه شد، چون باید با تجمع مردم برگزار می‌شد، اما با همت هنرمندان و مسئولان چراغ جشنواره موسیقی نواحی محدود نشد و جشنواره موسیقی نواحی سال گذشته به صورت مجازی برگزار شد. وی ادامه داد: امسال به رغم مشکلات متعدد و بیماری کرونا با همت مدیران عالی استان کرمان، شاهد برگزاری این جشنواره در این استان هستیم. با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، میزبان ۱۱۰نفر از هنرمندان و عوامل اجرایی خواهیم بود.
دبیر اجرایی جشنواره موسیقی نواحی با اشاره به اینکه با توجه به وجود متنوع‌ترین فرهنگ‌ها و سنن گوناگون و غنی در استان کرمان، شاهد ۱۳ دوره برگزاری جشنواره در استان کرمان بودیم، بیان کرد: برگزاری جشنواره در بیش از چند دوره باعث افزایش هنرمندان و علاقه‌مندان به موسیقی نواحی شده است. طبق برنامه‌های سال‌های گذشته، هماهنگی‌ها و اقداماتی در سطح استان کرمان داشتیم، طبق تفاهمنامه‌ای که با معاونت هنری سابق وزارت ارشاد داشتیم، نحوه و شیوه اجرای جشنواره در استان کرمان نهایی شد. امسال برخلاف دو سال گذشته، جشنواره موسیقی نواحی در باغ موزه وزیری کرمان برگزار می‌شود. این بنا بیش از ۱۷۰ سال قدمت دارد و مرمت شده است، از این رو فضای شایسته‌ای را برای برگزاری موسیقی نواحی داریم. علیزاده خاطر نشان کرد: هماهنگی‌هایی برای پخش و ضبط اجرا‌ها فراهم کردیم و بخشی از اجرا‌ها از طریق صدا و سیما و پلت‌فرم‌هاست. قرار شد تمام ظرفیت‌های گردشگری استان کرمان در اختیار جشنواره قرار بگیرد. امسال از فضای باز در سه شهر رفسنجان، سیرجان و شهربابک با هماهنگی ستاد کرونایی استفاده کنیم. جشنواره از ۲۹ مهر تا دوم آبان ماه برگزار می‌شود و محل برگزاری اختتامیه در باغ‌موزه وزیری است. چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با همکاری دفتر امور موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، انجمن موسیقی ایران و انجمن موسیقی کرمان در روز‌های ۲۹ مهر تا دوم آبان ماه در شهر کرمان برگزار می‌گردد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار