کد خبر: 1063879
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
یقه‌گیری از مقصران واقعی یا دست‌درازی به جیب مردم؟
سرخابی‌های پایتخت بار دیگر در کانون توجه قرار گرفته‌اند، این‌بار، اما از سوی وزارت ورزش و برای حسابرسی و شاید درآوردن ریزبدهی‌هایی که پیش‌تر گفته می‌شود بخش عمده آن تسویه شده است!
دنیا حیدری

سرویس ورزشی جوان آنلاین: سرخابی‌های پایتخت بار دیگر در کانون توجه قرار گرفته‌اند، این‌بار، اما از سوی وزارت ورزش و برای حسابرسی و شاید درآوردن ریزبدهی‌هایی که پیش‌تر گفته می‌شود بخش عمده آن تسویه شده است!

 ابهامات در خصوص دو باشگاه پرسپولیس و استقلال تمامی ندارد، به‌خصوص در زمینه بدهی‌های هنگفت بجا مانده از مدیران نالایقی که با بی‌کفایتی‌های خود اوضاع دو باشگاه را طی سال‌های اخیر بغرنج کرده‌اند. با وجود این برخلاف شواهد، گله‌های گاه و بی‌گاه مدیران و بازیکنان از بی‌پولی‌ها و عدم پرداخت به موقع مطالبات که پای خارجی‌ها را به فیفا باز می‌کند، همواره اوضاع دو باشگاه از سوی مدیران و وزیران خوب توصیف می‌شود. مسئله‌ای که ابهامات در خصوص سرخابی‌های پایتخت را بیش از پیش می‌کند، چراکه ادعا‌ها با گلایه‌ها و آنچه به واسطه شکایت‌های گاه و بی‌گاه خارجی‌هایی که به دلیل عدم به موقع پرداخت مطالبات‌شان بدهی آن‌ها چندین برابر می‌شود مغایرت دارد و پذیرفتنی نیست که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مشکلی در خصوص مسائل مالی نداشته باشند، اما با ناتوانی در پرداخت مطالبات داخلی و خارجی با ارقامی چند برابر شده رو‌به‌رو شوند. با وجود این آنچه در خصوص توصیف شرایط سرخابی‌ها مطرح می‌شود با آنچه دیده می‌شود یکسان نیست، خصوصاً که مدیران این دو باشگاه همواره تأکید دارند یکی از عمده مسائل‌شان حل مشکلات مالی و اقتصادی باشگاه است.

دی‌ماه سال گذشته بود که سلطانی‌فر، وزیر وقت ورزش و جوانان مدعی شد که استقلال و پرسپولیس در چهار سال گذشته بهترین دوران خود را در مراحل مختلف ساماندهی، شفاف‌­سازی و مستندسازی اموال طی کرده‌اند و با وجود آنکه یک ریال اعتبار از منابع دولتی، ارز دولتی یا مبلغی بابت حق پخش تلویزیونی دریافت نکرده‌اند از عهده پرداخت بدهی‌های‌شان به خوبی بر‌آمده‌اند، به طوری که پرسپولیس طلب یک و نیم میلیون یورویی برانکو و دستیارانش و استقلال هم بخش قابل توجهی از بدهی‌های خارجی و داخلی خود را پرداخت کرده اند، چراکه هر دو باشگاه بیش از دو برابر بدهی‌های‌شان صاحب سرمایه هستند و شرایط مطلوبی دارند. شش ماه قبل و اواخر فروردین‌ماه سال جاری نیز بعد از حسابرسی ۱۵ سال اخیر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که بنا شد بدهی‌های دو باشگاه مصالحه یا پرداخت شود، گفته شد که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مجموعاً ۷۲۱ میلیارد تومان افزایش سرمایه داشته‌اند که در این میان با واگذاری دو ورزشگاه به هر کدام از آنها، سرمایه‌های سرخابی‌ها افزایش یافته و باعث شده این دو باشگاه از حالت ورشکستگی به نقطه‌ای برسند که تنها نصف هزینه‌های لازم برای یک فصل باشگاه را بدهکار باشند. حال آنکه هر دو باشگاه هنوز پرونده‌های مفتوحی چه در فیفا و چه به واسطه بازیکنان طلبکار داخلی دارند که تکلیف‌شان روشن نشده و عدم تمکین مالی دو باشگاه مانع پرداخت آن‌ها شده است. علاوه بر آن صدری، سرپرست باشگاه پرسپولیس نیز صراحتاً از رقم سنگین بدهی این باشگاه به اداره مالیات از سال ۸۰ تا ۹۲ می‌گوید که حتی باعث بسته شدن حساب باشگاه شده است و این با ادعا‌هایی که در خصوص عدم وجود مشکل مالی در دو باشگاه پرطرفدار پایتخت به زبان می‌آید، مغایرت دارد وقتی مدیران باشگاه صراحتاً از درگیری‌های مالی، حتی با شرکت‌های هواپیمایی و عدم توانایی در حل و فصل این مشکلات می‌گویند.

با وجود این تصور می‌شد با تغییرات ایجاد شده در وزارت ورزش، شاهد نگاهی متفاوت به مقوله سرخابی‌های پایتخت باشیم، اما در تازه‌ترین صحبت‌های سجادی، وزیر جدید ورزش و جوانان نشانی از تغییر رویه وزارت ورزش در خصوص پرسپولیس و استقلال دیده نمی‌شود: «اعداد و ارقام مطرح شده در خصوص بدهی‌های پرسپولیس و استقلال به دلیل عدم تهیه گزارش، قابل استناد نیست. به همین دلیل نمی‌خواهیم در این خصوص کار خبری انجام دهیم و اجازه دهید این موضوع را در طبقه‌بندی محرمانه تلقی کنیم، چراکه برای مدیریت بهینه دو باشگاه بهتر است اطلاعات مالی فعلاً مدیریت شود، زیرا این‌ها اطلاعات و اخباری است که وقتی به سمت مجمع عمومی سالانه می‌رویم باید با حسابرسی سالانه منتهی به تیر ۱۴۰۰ انجام شود. این حسابرسی در حال انجام است و گزارش حسابرسی که تهیه شود نتیجه را به سمع و نظر مردم می‌رسانیم. ضمن اینکه باید تأکید کنم بدهی استقلال و پرسپولیس و مشکلات مالی‌شان مربوط به امسال و سال گذشته نیست، بلکه از سنوات گذشته مواردی بوده که به سال‌های بعدی موکول شده است. اما برای راحت شدن خیال مردم و رسانه‌ها باید بگویم استقلال و پرسپولیس در سال‌های گذشته بیش از ۲۰ بند حسابرسی داشتند، اما در آخرین حسابرسی مربوط به استقلال تقریباً ۱۰، ۱۲ مورد از آن بند‌ها کاهش یافته که این نشان از روند رو به بهبود آن دارد.»

صدالبته که حق با وزیر ورزش است و بدهی‌های دو باشگاه برای یکی، دو سال اخیر نیست و همین مسئله خود مغایر ادعا‌هایی است که شش ماه قبل و اواخر فروردین‌ماه در پی حسابرسی ۱۵ سال اخیر دو تیم مطرح شد. ادعایی که تصور می‌شود بیشتر نمایشی بود، آن هم برای مهیا نشان دادن مسیر خصوصی شدن پرسپولیس و استقلال. ادعایی که با وجود تأکید بسیار بر انجامش هرگز طی تمام این سال‌هابه سرانجام مثبتی نرسیده و پرونده بازی است که هر وزیری چنگی بدان می‌زند. اما مسئله مهم می‌تواند نوع نگاه سجادی به حسابرسی دوباره سرخابی‌های پایتخت باشد. از صحبت‌های وزیر جدید می‌توان اینگونه برداشت کرد که شاید او قصد دارد بار دیگر با افراد مورد اعتماد خود اقدام به حسابرسی سرخابی‌ها کند که البته این می‌تواند جای امیدواری داشته باشد و اتفاق خوبی باشد، اما به شرط آنکه حسابرسی جدید نتیجه‌ای داشته باشد و پرونده‌اش همانند حسابرسی‌های قبلی بی‌نتیجه نماند، چراکه وعده حسابرسی این دو باشگاه به کرات داده شده، اما این حسابرسی‌ها نه سرانجام و نتیجه مثبتی داشته و نه گزارشی در خصوص آن به مردم و اصحاب رسانه ارائه شده است. ضمن اینکه تنها حسابرسی و درآوردن مبلغ دقیق بدهی‌های دو باشگاه کار به جایی نمی‌برد اگر قرار به پرداخت دوباره این هزینه از جیب مردم باشد و برای صاف کردن این بدهی‌ها، یقه آن‌هایی که باعث و بانی آن بوده‌اند گرفته نشود!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار