کد خبر: 1059698
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
رئیس دستگاه قضا در حاشیه بازدید از پزشکی قانونی، کیت تشخیص هویت و دستگاه هموژنایزر ساخت این نهاد را رونمایی کرد. با تولید کیت‌های ژنتیک تشخیص هویت، ایران توانسته بعد از امریکا، آلمان، چین و روسیه پنجمین کشوری باشد که به این تکنولوژی دست یافته‌است.
علیرضا سزاوار

رئیس دستگاه قضا در حاشیه بازدید از پزشکی قانونی، کیت تشخیص هویت و دستگاه هموژنایزر ساخت این نهاد را رونمایی کرد. با تولید کیت‌های ژنتیک تشخیص هویت، ایران توانسته بعد از امریکا، آلمان، چین و روسیه پنجمین کشوری باشد که به این تکنولوژی دست یافته‌است.

پزشکی قانونی به عنوان زیرمجموعه‌ای از دستگاه قضا وظیفه اظهار‌نظر علمی و فعالیت کارشناسی در پرونده‌های قضایی را برعهده دارد؛ به همین دلیل باید به تجهیزات و فناوری روز دنیا مجهز باشد. مرکز تحقیقات پزشکی قانونی بیش از دو دهه عمر دارد، اما در سال‌های اخیر تحولات بزرگی ایجاد کرده‌است.
بزرگ‌ترین شبکه آزمایشگاه‌های ژنتیک غرب آسیا
آزمایشگاه‌های ژنتیک یکی از مهم‌ترین بخش‌های سازمان پزشکی قانونی هستند که به موضوعات فراوانی در زمینه بررسی رابطه خویشاوندی، بررسی تابعیت، تعیین هویت و کشف جرم رسیدگی می‌کنند. پزشکی قانونی با داشتن ۱۰ مجموعه آزمایشگاهی تشخیص ژنتیک، بزرگ‌ترین شبکه آزمایشگاه‌های ژنتیک غرب آسیا را داراست. از جمله حوادث سال‌های اخیر که در آن‌ها از امکانات این آزمایشگاه استفاده شده، تعیین هویت قربانیان حادثه منا، قربانیان واژگونی قطار سمنان، قربانیان ساختمان پلاسکو و سقوط هواپیمای اوکراینی بوده‌است. تاکنون فناوری تولید کیت‌های ژنتیک این آزمایشگاه در اختیار چهار کشور امریکا، روسیه، آلمان و چین بود که متخصصان پزشکی قانونی ایران هم به جمع این کشور‌ها اضافه شدند.
در حاشیه بازدید رئیس قوه قضائیه از پزشکی قانونی، کیت تشخیص ژنتیک و دستگاه هموژنایزر ساخت متخصصان مرکز تحقیقات پزشکی قانونی رونمایی شد. تولید این دو وسیله مهم گام بلند در رفع نیاز کشور به این محصولات استراتژیک در دوران تحریم و کروناست.
دستگاه هموژنایزر هم در آزمایشگاه‌های سم‌شناسی کاربرد دارد که با هزینه‌ای معادل یک‌پنجم نمونه خارجی و با کارایی بهتر، از بهمن ماه سال گذشته فاز مطالعاتی آن آغاز شد و با گذراندن موفقیت‌آمیز مراحل ارزیابی کیفی، آماده استفاده در آزمایشگاه‌های سم‌شناسی است. رئیس قوه قضائیه با تقدیر از تلاش‌های مسئولان سازمان پزشکی قانونی و اعتماد به جوانان متخصص در این مجموعه، ابراز امیدواری کرد که نگاه «ما می‌توانیم» در همه زمینه‌ها و مجموعه‌های کشور حاکم شود.
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای افزود: آنچه امروز متخصصان جوان ما در سازمان پزشکی قانونی انجام دادند، ترجمان این سخن است که ما می‌توانیم خودکفا شویم و با کم کردن وابستگی‌هایمان به کشور‌های دیگر، در ردیف کشور‌های پیشرفته دنیا قرار گیریم.
ایران در بالاترین نقطه توانمندی علمی
وی با ابراز خرسندی از قرار گرفتن ایران در ردیف پنجم کشور‌های سازنده کیت ژنتیک تصریح کرد: ارزش مادی و ویژگی‌های کیت تولیدی نسبت به اعتماد به نیرو‌های جوان انقلابی در کشور که موجب خودکفایی و کاهش وابستگی به خارجی‌ها شده، موضوعی فرعی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: موفقیت علمی در تولید کیت‌های آزمایشگاهی مهم است، اما مهم‌تر آن است که کشور‌های سازنده این محصول که امریکا به عنوان دشمن ملت ما در میان آن‌ها قرار دارد، بدانند که امروز ایران به بالاترین نقطه توانمندی علمی رسیده و این جهاد از مبارزه در هر ساحتی بالاتر است.
وی خاطر نشان کرد: اینکه ما در کنار رویارویی اطلاعاتی و نظامی با دشمن بتوانیم در میدان علمی به آن‌ها برسیم یا از آن‌ها پیشی بگیریم به مراتب اثرات بیشتری خواهد داشت.
رئیس قوه قضائیه حمایت معنوی از جوانان دانشمند و متخصص در مجموعه سازمان پزشکی قانونی و تأمین بودجه مورد نیاز برای تداوم و تسریع حرکت علمی در این سازمان را از وظایف مسئولان عالی قضایی دانست، اما در عین حال از دولت و مجلس نیز خواست که نیرو‌های متخصص دستگاه قضا را در حرکت علمی این مجموعه در دوره تحول و تعالی یاری دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار