کد خبر: 1059521
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
در حالی بیماران کرونایی این روز‌ها با مشکل تأمین سرم مواجه هستند که اکثر داروخانه‌ها از عرضه این محصول به نوعی خودداری کرده و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی نیز پاسخگوی مشکلات مردم در سطح استان اردبیل نیستند. کمبود سرم در روز‌های اخیر در بیشتر شهر‌های استان اردبیل، بیماران کرونایی را به سرگردانی انداخته و در عین نبود تجهیزات درمانی کافی شیب مراجعه بیماران به مراکز درمانی همچنان تند است.
سلیمه محمدی

سرویس ایران جوان آنلاین: در حالی بیماران کرونایی این روز‌ها با مشکل تأمین سرم مواجه هستند که اکثر داروخانه‌ها از عرضه این محصول به نوعی خودداری کرده و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی نیز پاسخگوی مشکلات مردم در سطح استان اردبیل نیستند. کمبود سرم در روز‌های اخیر در بیشتر شهر‌های استان اردبیل، بیماران کرونایی را به سرگردانی انداخته و در عین نبود تجهیزات درمانی کافی شیب مراجعه بیماران به مراکز درمانی همچنان تند است.


وضعیت اردبیل در مقابله با کرونا و به‌خصوص ویروس جهش یافته دلتا اصلاً خوب نیست و اکثر بیمارستان‌ها، مراکز درمانی استان و حتی درمانگاه‌ها و مطب پزشکان مملو از بیماران مبتلا به این ویروس است. در چنین شرایطی نه تنها دارو‌های ضد کرونا در مراکز بیمارستانی و داروخانه‌ها کم است بلکه تعداد زیادی از بیماران حتی در تهیه سرم ساده برای استفاده در تزریقات خود نیز با مشکلات بسیاری روبه‌رو شدند. کمبود سرم در داروخانه‌ها که در اکثر شهر‌های استان اردبیل گزارش شده، فضای درمانی را برای بیماران در مداوای کرونا تشدید کرده به طوری که برخی از بیماران مجبور به استفاده از سرم قندی دست‌ساز شدند که این نیز خود مشکلات و دامنه گرفتاری بیماران کرونایی را چندین برابر کرده است.
اردبیل چشم به یاری مسئولان دوخته
با شدید شدن اوضاع کرونایی در استان اردبیل و بستری شدن تعداد زیادی از بیماران در راهرو‌ها و محوطه بیمارستان‌های امام خمینی و امام رضا (ع) اردبیل، سبلان و سایر بیمارستان‌ها تعداد بستری‌ها از مرز ۹۰۰ نفر گذشته و شرایط بحرانی در بیمارستان‌های استان حاکم است. در حالی که پیش از این باید تدبیری که برای راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی توسط ارتش و سپاه اندیشیده می‌شد، اما سهل‌انگاری ستاد کرونای استان و تأخیر در تصمیم‌گیری‌ها در این زمینه و عدم انجام اقدامات پیشگیرانه تشدید اوضاع کرونایی و حاد شدن شرایط را برای همشهریان رقم زده است. علاوه بر شهر اردبیل که بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و درمانگاهی مملو از بیماران است، از سایر شهر‌ها و شهرستان‌های استان نیز خبر می‌رسد به‌رغم محدودیت واکسیناسیون، افزایش بیماران بستری و سرپایی تا حد زیادی نگران‌کننده است به گونه‌ای که در پارس‌آباد، مشگین‌شهر و خلخال جمعیت زیادی برای مداوا در راهرو‌ها و محوطه بیمارستان‌ها روزگار سپری می‌کنند.
بر همین اساس فرماندار شهرستان پارس‌آباد از کمبود تخت بیمارستان‌ها و همچنین دستگاه اکسیژن در این شهرستان خبرداده و گفته: «سعی کرده‌ایم عملیات واکسیناسیون در این شهرستان سرعت بگیرد و هم اکنون بیش از ۳۹ خانه بهداشت، ۱۳ مرکز بهداشت شهری، ۱۱ پایگاه سلامت و سه مرکز تجمیعی عملیات واکسیناسیون را در پارس‌آباد انجام می‌دهند.» امامی ادامه داد: «هر چند در رده‌های سنی اعلام شده واکسیناسیون انجام می‌شود، اما رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم به افزایش تعداد بیماران بستری و سرپایی در این شهرستان منجر شده و در کنار آن ما با کمبود امکانات و تجهیزات بهداشتی، درمانی به ویژه سرم روبه‌رو هستیم.» سرپرست فرمانداری خلخال نیز با بیان اینکه ۳۵ درصد جمعیت این شهرستان تاکنون واکسینه شده‌اند، گفت: «۱۳ مرکز جامع سلامت و ۶۰ خانه سلامت روستایی عملیات واکسیناسیون را در این شهرستان انجام می‌دهند و در گروه‌های سنی مختلف این کار با سرعت در حال انجام است.» مسعود یگانه به تشدید اوضاع کرونایی در این شهرستان و ضرورت رعایت الزامات بهداشتی اشاره کرد و ادامه داد: «کمبود سرم و سایر تجهیزات و امکانات بهداشتی مشکل‌ساز شده و مراکز درمانی این شهرستان مملو از بیماران است.»
راه‌اندازی بخش آی‌سی‌یو با ۶۴ تخت به همت سپاه اردبیل
به دنبال وضعیت فوق بحرانی کرونا در استان اردبیل، بخش ۶۴ تختخوابی آی‌سی‌یو و بستری بیماران کرونایی به همت نیروی زمینی سپاه در اردبیل راه‌اندازی شد.
سردار سیدعلی تدین فرمانده تیپ ۳۷ سپاه حضرت‌عباس (ع) استان اردبیل گفت: در راستای عمل به منویات فرماندهی معظم کل‌قوا مبنی بر مبارزه بی‌امان با ویروس کرونا و خدمت‌رسانی به مردم، بخش ۶۴ تختخوابی آی‌سی‌یو و بستری بیماران کرونایی به همت نیروی زمینی سپاه در بیمارستان امام رضا (ع) اردبیل راه‌اندازی شد. وی افزود: در این بخش‌ها ۱۲ تخت برای بخش آی‌سی‌یو شهید دکتر میکاییل پور‌محبت و ۵۲ تخت برای بخش بستری شهید دکتر سیدحسین رضا عزیزی جهت درمان بیماران کرونایی اختصاص یافته است. فرمانده تیپ ۳۷ سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل تصریح کرد: با توجه به نیاز فوری بیمارستان امام رضا (ع) اردبیل، یک دستگاه بزرگ اکسیژن‌ساز با ظرفیت تولید ۶۰۰ لیتر در هر دقیقه در بیمارستان امام رضا (ع) جهت تأمین اکسیژن مورد نیاز بیماران کرونایی توسط نیروی زمینی سپاه استقرار یافت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار