کد خبر: 1056664
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰

هر اعتراض مردمی در تجمعات خیابانی می‌تواند کاسبان خاص خودش را داشته باشد. برای اعتراضات مردم خوزستان به بی آبی، تعدادی از خواص جریان اصلاحات ترجیح داده‌اند این نقش «کاسبی» را ایفا کنند، مثلاً حمیدرضا جلایی‌پور از فعالان ستادی اصلاح‌طلب در جمله‌ای عجیب گفته: «مشکلات امروز خوزستان یک نمونه قابل رؤیت است و غفلت‌ها ادامه یابد، می‌تواند فردا مشکل همه ایران باشد!» یا عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ هم به تازگی در صفحه خود در توئیتر نوشت: «پیام عدم مشارکت بیش از ۵۰ درصد مردم در انتخابات و پیام اعتراضات مسالمت‌آمیز اخیر مردم خوزستان یکی است: نظام سیاستگذاری کلان و خرد، روش‌های سیاستگذاری و نظام مدیریتی کشور ناکارآمد است؛ و خواسته‌های مردم را برآورده نمی‌کند.»
سعید حجاریان، تئوریسین اغتشاش که قبلاً از اغتشاش در جنوب تا شمال تهران گفته بود نیز با اشاره به حوادث خوزستان در یک توئیت نوشته است: «ممّد! کاش بودی و می‌دیدی... در جنگ هشت‌ساله خوزستانی‌ها بر سر خاک مقابل گلوله‌های روبه‌رو ایستادند، اما الان بر سر آب به گلوله‌های پشت‌سر فکر می‌کنند. با سرنوشت خوزستان بازی نکنید!»
این ژست‌های طلبکارانه در حالی است که از قضا کسانی که آن‌ها بر سر کار آوردند، از مسببان وضعیت موجود خوزستان هستند. از سویی از زمان دولت اصلاحات در دهه ۷۰، اصلاحات وعده حل معضل آب خوزستان را از زبان محمد خاتمی به مردم می‌دادند. خاتمی پس از پیروزی در انتخابات سال ۷۶ در حالی که سفرش را به خاطر دیسک کمر به خوزستان لغو کرد، طی پیامی به مردم این استان وعده داد مسئله آب را حل می‌کند: «برای من دردآور است که خوزستان در کنار پرآب‌ترین رودخانه‌های کشور و در کنار خلیج فارس هنوز از بی آبی و آب ناسالم رنج می‌برد. من در اینجا به شما مردم عزیز قول می‌دهم که به یاری خداوند در طی یک سال آینده، آب آشامیدنی از گتوند به اهواز منتقل خواهد شد.».
اما این وعده فراموش شد و دولت اصلاحات صرفاً به توسعه سیاسی اندیشید و مجدداً در آستانه انتخابات سال ۱۳۸۰ یاد مردم خوزستان افتاده و در سفر به این استان بار دیگر وعده‌های قبلی را تکرار کرد. خاتمی در جمع مردم اهواز گفت: «به شما قول می‌دهم به لطف خداوند در طی سال آینده، مسئله فاضلاب شهر اهواز، دست کم در مناطق بحرانی حل خواهد شد، دو مسئله مهم در آبادان و خرمشهر و به خصوص خرمشهر هست. یکی مسئله بی کاری و دیگری کمبود آب آشامیدنی که اصلی‌ترین نیاز این استان است!»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار