کد خبر: 1054478
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴
رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: سازمان جهانی فائو در تلاش است تا از تحقیقات و بانک ژن و اسپرم نژاد شتر دوکوهانه در اردبیل استفاده و بهره‌برداری کند.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، خلیل نیکشاد در نشست با مسئولان فائو در شمال استان اردبیل اظهار کرد: اخیراً تفاهمنامه‌ای سه جانبه بین فائو، وزارت جهاد کشاورزی و همچنین سازمان تحقیقات و ترویج جهاد کشاورزی به امضا رسیده تا از یافته‌های علمی ایستگاه تحقیقاتی شتر دوکوهانه شمال استان اردبیل استفاده‌ای بهینه شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این نمونه بی‌نظیر شتر دوکوهانه در منطقه مغان نگهداری و حفاظت می‌شود در جهت گسترش و افزایش جمعیت این گونه نادر قرار شده از بانک ژن و اسپرم این شتر و انجماد آن در جهت تولید مثل شترهای دوکوهانه جدید استفاده شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به وضعیت بی‌نظیر این گونه شتر در منطقه مغان اشاره کرد و گفت: از ۲۵ سال پیش این ایستگاه تحقیقاتی در شمال استان اردبیل راه‌اندازی شده و در ست ملی و جهانی از تحقیقات و نتیجه یافته‌های علمی در این زمینه استفاده می‌شود تا بستر و زمینه‌ای برای توسعه بیشتر این گونه ارزشمند در سطح ملی و جهانی فراهم آید.

نیکشاد افزود: ما نیز آمادگی داریم با تقویت و توسعه این ایستگاه تحقیقاتی به کشورهای علاقمند در این زمینه خدمات علمی و پژوهشی رایگان ارائه کنیم تا جمعیت شتر دوکوهانه در سطح دنیا افزایش پیدا کرده و از انقراض این نسل جلوگیری شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: محققان و پژوهشگران در این ایستگاه سعی کردند تا در مدت ۱۵ سال گذشته یافته‌های ارزشمندی را در تولید مثل شتر دوکوهانه و همچنین تولید و عرضه انجماد اسپرم و نمونه‌برداری از ژن این گونه را انجام داده و در حقیقت در این زمینه بسته‌های پژوهشی و تحقیقاتی خود را برای کلیه علاقمندان ارائه کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: این مرکز تنها مرکز بین‌المللی قابل استناد جهانی است که قطعاً در سال‌های آینده با حمایت وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهانی فائو قرار است ایستگاه تحقیقاتی شتر دوکوهانه ارتقا جایگاه پیدا کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر