کد خبر: 1054181
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
مجری طرح رصدخانه ملی ایران گفت: هر آنچه در عمق کیهان است و هر جسم پرنوری که تا ۷ میلیارد سال با ما فاصله داشته باشد، توسط تلسکوپ رصدخانه ملی ایران قابل رصد است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: ایران با اجرای مرحله نخست طرح رصدخانه ملی جزو ۱۰ کشور سازنده تلسکوپ قرار گرفت؛ گفته می‌شود همه اجزا و تجهیزات تلسکوپ و گنبد رصدخانه ملی پژوهش‌های بنیادی کاشان به همت دانشمندان و مهندسان ایرانی طراحی و به اجرا درآمده است و مکان‌یابی برای ساخت این رصدخانه نیز بیش از ۵ سال به طول انجامیده است.

"حبیب خسروشاهی" استاد نجوم پژوهش‌های بنیادی و مجری طرح رصدخانه ملی ایران در همین زمینه گفت: این طرح به مرحله آغاز راه‌اندازی رسیده و تلکسوپ و گنبد تلسکوپ در قله ۳۶۰۰ متری گرگش نصب شده است و در ۷ تیرماه با حضور مجازی رئیس‌جمهور مرحله راه‌اندازی آن شروع شده است. مرحله نخست راه اندازی شامل نورگیری مهندسی است و بعد از آن، آینه لایه نشانی شده مستقر می‌شود و به نخستین نورگیری نجومی می‌انجامد و متعاقب آن بعد از تنظیمات نهایی، تلسکوپ برای استفاده منجم آماده می‌شود.

وی درباره جایگاه رصدخانه ملی ایران در سطح جهانی تصریح کرد: در زمانی که ما این پروژه را شروع کردیم در منطقه هیچ تلکسوپ پیشرفته امروزی وجود نداشت، اما کشور‌های همسایه ما نیز همزمان به فکر ایجاد رصدخانه افتادند، کشور‌های ترکیه و هند تلسکوپی با همین ابعاد و اندازه را می‌سازند؛ تلسکوپ‌های کشور‌های همسایه، عمدتاً خریداری شده از کشور‌های اروپایی است و تقریباً تمام اجزای آن خریداری شده است.

خسروشاهی ادامه داد:، اما تلسکوپ ۳.۴ متری رصدخانه ملی ایران ساخت ایران است و طراحی و ساخت آن به طور کامل در ایران انجام شده است و طراحی‌ها از سال ۱۳۸۹ شروع و ساخت آن در ۴ سال گذشته انجام شده است. با اتمام این پروژه رصدخانه ملی ایران و تلسکوپ ۳.۴ متری آن جایگاه بسیار خوبی برای ایران در سطح جهان از جمله در شبکه تلسکوپ‌های مدرن نیمکره شمالی بوجود می‌آورد. به طور کلی ما جزو ۶_۷ تلکسوپ برتر سایز متوسط در نیمکره شمالی خواهیم شد که می‌توانیم بوسیله آن رصد‌های نجومی خیلی برجسته‌ای را انجام بدهیم.

وی درباره دقت رصدخانه و تلسکوپ گفت: تقریباً هر جسم آسمانی که در شب قابل رصد است به جز اجسام پرنور مثل کره ماه می‌توان رصد کرد، هم اجرام نزدیک به ما که بسیار کم نور هستند مثل کوتوله‌های کهکشانی یا محیط میان‌ستاره‌ای و خود ستاره‌ها در کهشکان خودمان قابل رصد هستند و هم آنچه که در عمق کیهان قرار دارد و هر جسم پرنوری که تا ۷ میلیارد سال با ما فاصله داشته باشد قابل رصد است.

مجری طرح رصدخانه ملی ایران گفت: ارتقای طرح تلکسوپ، مربوط به ابزار‌های رصدی آن است که در نسل ۱ و ۲ و ۳ ساخته خواهند شد، اما رصدخانه ملی ایران به جز تلسکوپ ۳.۴ متری، تجهیزات رصدی دیگری دارند که به مرحله بهره‌برداری علمی رسیده‌اند و برنامه ما نیز این است که تلسکوپ‌های کوچک و بزرگ دیگری در رصدخانه ملی ایران داشته باشیم.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار