کد خبر: 1052977
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
محققان به ارتباط بیولوژیکی بین گوشت قرمز و سرطان روده بزرگ پی برده اند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: به نقل از مدیکال اکسپرس، محققان الگو‌های خاصی از آسیب DNA ناشی از رژیم‌های غذایی غنی از گوشت قرمز را شناسایی کرده اند.

خوردن گوشت قرمز کمتر، توصیه استاندارد پزشکی برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ است، اما نحوه جهش سلولی در این زمینه هنوز مشخص نیست.

تحقیقات قبلی در مورد این ارتباط، عمدتاً اپیدمیولوژیک بوده است، به این معنی افرادی که به این بیماری مبتلا شده بودند از نظر عادات غذایی مورد بررسی قرار گرفتند و محققان به ارتباط گوشت با بروز سرطان روده بزرگ پی بردند.

«ماریوس جیاناکیس»، انکولوژیست انستیتوی سرطان دانا-فاربر ماساچوست و سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «وقتی می‌گوئیم گوشت قرمز سرطان زا است و بر بروز سرطان تأثیر می‌گذارد، باید روش قابل قبولی برای نحوه عملکرد آن وجود داشته باشد.»

در این مطالعه، داده‌های مربوط به DNA ۹۰۰ بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ (کلورکتال) بررسی شد.

تجزیه و تحلیل داده‌ها، یک امضای جهش متمایز را نشان داد؛ الگویی که قبلاً هرگز مشخص نشده بود، اما نشان دهنده نوعی آسیب DNA به نام "آلکیلاسیون" بود.

امضای جهش با مصرف گوشت قرمز، چه فرآوری شده و چه فرآوری نشده، ارتباط معناداری داشت.

جیاناکیس توضیح داد: «در گوشت قرمز، مواد شیمیایی‌ای وجود دارد که می‌توانند باعث آلکیلاسیون شوند.»

سطح بالایی از آسیب آلکیلاسیون تومور فقط در بین بیمارانی دیده می‌شود که به طور متوسط بیش از ۱۵۰ گرم گوشت در روز مصرف می‌کنند، تقریباً معادل دو یا چند وعده.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار