کد خبر: 1052588
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۰
رهبر انقلاب: منتخبان مردم فرصت خدمتگزاری به کشور و ملت را قدر بدانند
انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ از آن انتخابات‌های بدون بازنده یا با بازنده کمتر بود. اولین پیروز انتخابات خود ملت ایران بود. اگر جمیع موانع مشارکت از نارضایتی اقتصادی تا کرونا تا هرچه که «دیگران» بگویند، لحاظ شود، این میزان مشارکت مقبول و معقول است. پیروز دوم جمیع گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی دعوت‌کننده به مشارکت بودند. صرف‌نظر از اینکه نامزد کدام جناح برد و کدام باخت، آن کس که دعوت کرد و رأی داد و مشارکت کرد، برنده است و میدان دموکراسی فرقش با میدان فوتبال این است که حضور در زمین یعنی برد و لازم نیست شما حتماً گلی هم بزنید.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ از آن انتخابات‌های بدون بازنده یا با بازنده کمتر بود. اولین پیروز انتخابات خود ملت ایران بود. اگر جمیع موانع مشارکت از نارضایتی اقتصادی تا کرونا تا هرچه که «دیگران» بگویند، لحاظ شود، این میزان مشارکت مقبول و معقول است. پیروز دوم جمیع گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی دعوت‌کننده به مشارکت بودند. صرف‌نظر از اینکه نامزد کدام جناح برد و کدام باخت، آن کس که دعوت کرد و رأی داد و مشارکت کرد، برنده است و میدان دموکراسی فرقش با میدان فوتبال این است که حضور در زمین یعنی برد و لازم نیست شما حتماً گلی هم بزنید.
«منتخب مردم» هم با افتخار برنده این انتخابات شد. سید ابراهیم رئیسی ۶۲ درصد آرای مأخوذه را به دست آورد. نه پولی خرج کرد، نه قول و وعده ریالی و دلاری فریبنده به مردم داد. نه با بدان دوقطبی کرد، دو قطبی‌اش با فاسد بود، نه خود را به خوبان چسباند. نه نیازی دید که بر سر او و به خاطر او اجماع کنند و نه از کسی خواست به نفع او کنار برود-اگرچه از کسانی که رفتند، تشکر کرد- و نه مردم را از دیوار و جنگ و آتشفشان و باد‌های سخت ترساند!
او بیشتر اهل صفا بود و با مردم و با رقبا ناراستی نکرد. این چیزی است که رقبای او درک نکردند. در اوج توهینی که به او می‌شد، نهایتاً همه خشم خود را جمع کرد و گفت: «خسته نشدید از این همه تهمت؟!» همین! و مردم همین را می‌خواهند. یک آدم با سعه‌صدر، اهل مدارا و اهل میدان‌داری در دل مردم.
شاید برخی بگویند حذف رقبای اصلی او در نظارت استصوابی را چه می‌گویید؟! در این‌باره اولاً باید مدعی ثابت کند که فلانی و بهمانی رقبای اصلی بودند،، چون نظرسنجی‌ها از یک سال پیش در جریان بود و آن فلان و بهمان در سنجش‌های اجتماعی رتبه درخوری نداشتند. ثانیاً آنچه به عنوان نظارت استصوابی خوانده می‌شود، زمانی از سوی مخالفان این نوع نظارت با سکوت همراه می‌شود و زمانی با هیاهو! و این هرچه هست بخشی از قانون انتخابات ما و مورد پذیرش کسانی است که با علم به همین سازوکار وارد عرصه می‌شوند.
انتخابات ۱۴۰۰ از هر جهت حتی آرامش قبل، حین و بعد از آن، چیزی بود که باید آن را قدر دانست و مردم هم قدر دانستند تا نشان دهند از هر انتخاباتی دنبال تماشای سطل‌های زباله در آتش نیستند و کار صندوق را در پای صندوق تمام می‌کنند. پرونده سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با انتخاب سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور بسته شد و پس از پایان رقابت‌های شورانگیز، اکنون فصل رفاقت و همدلی آغاز شده و انتظار می‌رود رئیس‌جمهور منتخب با بسیج امکانات کشور و بهره‌گیری از همه نیرو‌های کارآمد و پرتوان کشور، مدیریت اجرایی کشور را در مسیر آرمان‌های انقلاب و کمک به حل مشکلات مردم هدایت کند. نکته‌ای که در سخنان روز گذشته آیت‌الله رئیسی در دیدار رئیس مجلس با ایشان هم بود و تأکید کرد: «در دولت جدید همه تلاش خود را برای بازکردن گره‌های کشور به ویژه در زمینه مشکلات معیشتی مردم به کار خواهیم بست.»
گزارش مجری از نتیجه انتخابات
وزیر کشور عصر دیروز در نشست خبری با اعلام نتایج نهایی شمارش آرا گفت: سید ابراهیم رئیسی با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رأی معادل ۹/۶۱ درصد آرا، به عنوان رئیس‌جمهوری منتخب ایران انتخاب شد.
عبدالرضا رحمانی فضلی اضافه کرد: از کل واجدین شرایط ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر کل آرای مأخوذه، ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و چهار نفر در انتخابات مشارکت داشتند که این مشارکت ۸/۴۸ درصد است. وزیر کشور افزود: سید ابراهیم رئیسی با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رأی حائز مقام اول و از سوی مردم عزیز ما امانتدار دستگاه اجرایی و به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شد.
رحمانی فضلی گفت: محسن رضایی میرقائد با ۳ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۷۱۲ رأی و عبدالناصر همتی با ۲ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۲۰۱ نفر در رتبه بعدی قرار گرفتند. وی تأکید کرد: سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی با ۹۹۹ هزار و ۷۱۸ نفر در رتبه چهارم قرار گرفت و بقیه آرا به عنوان آرای باطله مأخوذه ۳ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۸۷۰ رأی است.
تبریک روحانی به رئیسی
رئیس‌جمهور روز گذشته با حضور در دفتر سید ابراهیم رئیسی در قوه قضائیه و دیدار با رئیس‌جمهور منتخب، انتخاب وی با رأی ملت را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد در دولت جدید کشور به بهترین شکل اداره شود.
دکتر روحانی با ابراز خوشحالی از اینکه مردم به ندای قانون، وجدان و مصالح کشور گوش دادند و بدون توجه به بدخواهان و دشمنان نظام با صندوق قهر نکردند و انتخابات باشکوهی رقم زدند، گفت: امیدواریم برادر بسیار عزیزم جناب آقای رئیسی بار مسئولیت اجرایی کشور را که سنگین‌ترین بار در میان قوا بوده و به دوش ایشان گذاشته شده به بهترین وجه به مقصد برساند. رئیس‌جمهور تأکید کرد: تردید ندارم همه مردم چه آن‌هایی که رأی دادند و چه آن‌هایی رأی ندادند چه آن‌هایی که پای صندوق آمدند و چه آن‌هایی که پای صندوق نیامدند حامی رئیس‌جمهور منتخب خواهند بود، اظهار داشت: از روز ۱۲ مرداد جناب آقای رئیسی رئیس‌جمهور همه مردم هستند و شک ندارم که همه مردم از دولت قانونی ایشان حمایت خواهند کرد تا منافع و مصالح‌شان به بهترین وجه اجرایی و عملیاتی شود.
قالیباف پیروزی رئیسی را تبریک گفت
رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی انتخاب آقای رئیسی را به عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به وی تبریک گفت.
در پیام دکتر قالیباف به سید ابراهیم رئیسی آمده است: با لطف الهی و هدایت‌های تکلیف‌مدارانه رهبر حکیم انقلاب، ملت سرافراز ایران همچون گذشته افتخار آفریدند و حماسه‌ای دیگر از حضور همگانی خلق کردند. حضور ملت عزیز ایران در انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست‌جمهوری، به‌رغم نگرانی‌ها از شیوع بیماری کرونا و دلخوری و گلایه‌مندی از ناکارآمدی‌ها به خصوص در مدیریت وضعیت اقتصادی و مهار گرانی، نشانگر هوشمندی و درایت مردم در حفظ سرمایه ملی انتخابات و صیانت از جمهوریت و اسلامیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود؛ خداوند متعال را بابت این عنایت بزرگ شاکرم و برپایی جشن ملی انتخابات را به همۀ مردم عزیز ایران و خدمت رهبر معظم انقلاب که اصلی‌ترین پاسدار صیانت از حق مردم در تعیین سرنوشت خود بوده و هستند، صمیمانه تبریک عرض می‌کنم. همچنین توفیق حضرتعالی در کسب رأی اکثریت ملت عظیم‌الشأن ایران را از صمیم قلب تبریک می‌گویم و معتقد هستم که باور راسخ حضرتعالی به پیروی از منویات امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری و همچنین کارنامۀ درخشان جنابعالی در عدالت‌محوری و حمایت از محرومان و مستضعفان و توفیقات شما در دستگاه قضا که موجی از امید و رضایت در بین مردم ایجاد کرد و همچنین اعتقاد حضرتعالی به در اولویت قرار دادن شایسته‌سالاری و مقابله ساختاری با فساد، نوید دهندۀ آینده‌ای درخشان برای ملت عزیز ایران و رساندن کشور به قله‌های پیشرفت و اقتدار و رفاه خواهد بود.
رئیسی دیروز پس از دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: حتماً با مجلس شورای اسلامی، نمایندگان و ریاست آن و همه نخبگان و صاحبنظران، برای شکل دادن دولت جدید به منظور بازکردن گره‌های کشور تلاش خواهیم کرد، به گونه‌ای که امیدی که در مردم عزیزمان نسبت به آینده ایجاد شده است، افزون شود و اعتمادشان به دولت روز به روز افزایش یابد و دولت و ملت در کنار هم یک زندگی بسیار روشن و دلنشینی داشته باشند.
تبریک مقامات لشکری و کشوری
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، غلامعلی حداد عادل، محمد جواد ظریف، علی لاریجانی، سیدحسن خمینی، فرمانده کل ارتش، وزیر اطلاعات، سازمان بسیج مستضعفین، جامعه روحانیت مبارز و دبیرکل حزب موئلفه، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری و محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در نامه‌ای به آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی انتخاب وی به عنوان رئیس‌جمهور دولت سیزدهم را تبریک گفتند.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در بیانیه‌ای با قدردانی از مشارکت حماسی ملت ایران در انتخابات ۲۸ خرداد و تبریک به رئیس جمهور منتخب (آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی) بر آمادگی همه جانبه برای تعامل و همکاری با دولت آینده در چارچوب ماموریت‌ها و وظایف قانونی و رسالت انقلابی خود در عرصه مردم یاری و خدمت رسانی به محرومان و کمک به توسعه امر خطیر سازندگی و آبادانی کشور تاکید کرد.
پیام تبریک رقبای انتخاباتی به رئیسی
پیام‌های تبریک به رئیس‌جمهور منتخب البته به سران قوا و شخصیت‌های کشوری و لشکری محدود نماند، بلکه بر اساس یک سنت حسنه، رقبای انتخاباتی رئیسی، در پیام‌های جداگانه، انتخاب ایشان از سوی ملت به ریاست جمهوری ایران اسلامی را تبریک گفتند.
تبریک همتی
عبدالناصر همتی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جهموری با صدور پیامی انتخاب آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور سیزدهم را به وی تبریک گفت.
در پیام همتی به سیدابراهیم رئیسی آمده است: انتخاب جنابعالی را به عنوان سیزدهمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران تبریک می‌گویم. مردم نجیب و سرافراز ایران به حق انتظار دارند زندگی سرشار از امید، آرامش و رفاه داشته باشند. امیدوارم دولت حضرتعالی با تدابیر و اقدامات خود در صحنه داخلی و بین‌المللی تحت زعامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، موجبات سرافرازی جمهوری اسلامی ایران، بهبود معیشت و زندگی همراه با آسایش و رفاه ملت بزرگ ایران را فراهم سازد.
تبریک محسن رضایی
محسن رضایی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پیامی موفقیت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی را در انتخابات ریاست جمهوری تبریک گفت. در پیام رضایی آمده است:انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، در مقابل چشم ناظران و تحلیلگران جهانی، یکبار دیگر ثابت کرد که ملت سرافراز ایران، در پاسداشتِ نظام اسلامی و تقویت اقتدار و امنیت آن، از هیچ تلاشی دریغ نمی‌ورزند و بی تردید این آزمون بزرگ، برگ زرین دیگری بر تاریخ مجاهدات ملت تاریخ ساز ما افزود. این حماسه شکوهمند را به محضر مقام معظم رهبری، ملت شریف و فداکار ایران و به منتخب ملت، برادر ارجمندم آیت‌الله جناب آقای حاج سیدابراهیم رئیسی تبریک عرض نموده، از محضر الهی، دوام توفیقات ایشان را در این مسئولیت خطیر، طلب می‌کنم.
تبریک قاضی زاده هاشمی
سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، کاندیدای انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری، طی پیامی به آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، پیروزی وی را در انتخابات تبریک گفت. در پیام قاضی زاده هاشمی آمده است:بنده به سهم خود این حضور حماسی و اقتدار آفرین را به رهبر انقلاب که با بیانات هدایتگر خود در آستانه انتخابات، راه را بر همگان آشکار کرد تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و ضمن حمایت از رأی مردم، به برگزیده ملت، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی تبریک عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای ایشان توفیق خدمت روز افزون به ملت بزرگ ایران را خواستارم.
تبریک مهرعلیزاده
محسن مهرعلیزاده نامزد انصراف داده سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم در پیامی به آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور منتخب پیروزی وی را تبریک گفت.
در پیام محسن مهرعلیزاده به سید ابراهیم رئیسی آمده است: موفقیت جنابعالی در رقابت‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک عرض می‌کنم. امید آنکه با استعانت از درگاه خداوند متعال، انفاس قدسی ارواح طیبه شهدا و امام شهدا، رهنمود‌های مقام معظّم رهبری (مد ظله العالی) و دعای خیر، همراهی و همکاری ملّت نجیب و سرافراز ایران، در تحقق وعده‌های خود در بهبود معیشت، رفاه، آرامش و آسایش مردم و تأمین حقوق مصرّح آنان در قانون اساسی در کلیه عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و نیز توجه به نقش مردم و حفظ و ارتقای شأن و جایگاه ملّت بزرگ ایران در فضای داخلی و بین المللی موفق باشید.
تبریک جلیلی
سعید جلیلی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری که در روز‌های پایانی رقابت‌ها به نفع رئیسی از ادامه رقابت‌ها کناره‌گیری کرد، دیروز در پیامی پیروزی منتخب ملت را به وی تبریک گفت. در بحشی از این پیام آمده است: امید ملت آن است که دولت شما توان وظرفیت خود را برای شیرین کردن کام مردم به کار گیرد و تمهیدات لازم را برای یک جهش تمدنی در طلیعه قرن جدید فراهم سازد تا با تحول در فرهنگ سیاسی کشورو شتاب گرفتن حرکت ماشین دولت، نه تنها از نارسایی‌های موجود عبور شود بلکه چهار سال آینده دوره رسیدن به قله‌های پیشرفت کشور باشد.
جلیلی تصریح کرده است: مشارکت در برپایی دولت مردمی با انتخابات به پایان نمی‌رسد بلکه شروع می‌شود و آحاد جامعه باید سایه به سایه دولت برآمده از مردم سالاری دینی را دنبال نموده و تأیید، تکمیل و تصحیح رویکرد‌ها و عملکرد‌ها را حق و تکلیف دائمی خود بدانند. در اندیشه دینی دولت سایه یک گفتمان و حرکت عمومی و سایه مردم بر سر دولت است. حرکتی که در هشت سال اخیر در این بستر به یاری جوانان انقلابی و متخصص، اساتید فرهیخته، مدیران باتجربه وموفق، و شنیدن نظرات کارشناسان، اصناف، تولیدگران وکشاورزان وسایر اقشارو بازدید از از شهر‌ها وروستا‌ها در سی ویک استان کشور انجام شد، یافته‌هایی داشت که برای بهره برداری لازم در اختیار دولت شما قرار دارد چنان که این یافته‌ها به تناسب در اختیار دولت قبل از شما نیز در اولین فرصت قرار داده می‌شد و در چهار سال آینده نیز هر یافته جدید در اولین فرصت به دولت شما تقدیم خواهد شد.
تبریک زاکانی
دکتر علیرضا زاکانی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری که روز‌های پایانی رقابت‌ها به نفع رئیسی کناره‌گیری کرد، روز گذشته با صدور بیانیه‌ای انتخاب آیت‌الله رئیسی را به عنوان رئیس‌جمهور تبریک گفت.
در بخشی از این بیانیه آمده است: حضور گسترده و معنادار مردم با وجود گلایه‌های فراوان ایشان از وضع موجود، به‌ویژه سختی معیشت و رأی قاطع آن‌ها به رئیس‌جمهور منتخب، پیام‌های مهمی در بر داشت. پیام نخست حماسه ۲۸ خرداد، لبیک مردم مؤمن به آرمان‌های انقلاب به دعوت رهبر حکیم انقلاب بود که بار‌ها ضمن تأکید بر مشارکت گسترده در انتخابات، دغدغه‌ها و گلایه‌های مردم را تصدیق کرده بودند. پیام دوم حضور اکثریت مردم، «نه بزرگ» به دشمنان و تحریم‌کنندگان انتخابات بود؛ پروژه‌ای که از امریکا و صهیونیسم جنایتکار تا پهلوی منفور و رجوی ملعون و برخی فرومایگان داخلی در آن سهیم شده و منتظر انتقام‌گیری از نظام و مردم بودند. پیام سوم حضور مردم، در انتخاب قاطع آیت‌الله رئیسی بود. رأی کم‌نظیر مردم به فردی خوشنام و بااخلاق، فسادستیز، با کارنامه روشن و تحول‌خواه برای تحقق دولتی قوی و مردمی، نشان‌دهنده اعتماد مردم به سابقه ایشان و مطالبه آن‌ها نسبت به تحقق شعار‌ها و برنامه‌های اعلامی اوست. اینجانب ضمن تبریک این حماسه ملی به رهبر عزیزتر از جانم، مردم وفادار و صبور ایران اسلامی و نیز آیت‌الله رئیسی منتخب گرامی ملت و تشکر از همه دست‌اندرکاران انتخابات، امیدوارم از هم اکنون، ثانیه‌ها و دقایق منتخبین خصوصاً رئیس‌جمهور منتخب با توکل بر خداوند متعال صرف تکمیل برنامه‌ریزی‌ها برای تشکیل دولتی قوی، فسادستیز، جوانگرا، تحولخواه، عدالت‌طلب و بر محور شایستگان و متوجه نسبت به محرومان جامعه شود و همه گروه‌ها، افراد و مؤثرین اجتماعی و سیاسی کشور را به مساعدت، کمک و یاری به منتخب ملت فرا می‌خوانم.

 

 رهبر انقلاب: منتخبان مردم فرصت خدمتگزاری به کشور و ملت را قدر بدانند

در پی حضور حماسی و شورانگیز ملت بزرگ ایران در انتخابات ۲۸ خرداد، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی پیروز بزرگ انتخابات را ملت ایران دانستند.
درپیام رهبر انقلاب به «ملت بزرگ و سربلند ایران» آمده است: حضور حماسی و شورانگیز در انتخابات ۲۸ خرداد، صفحه‌ درخشان دیگری بر افتخارات شما افزود. در میانه‌ عواملی که هر یک به‌گونه‌ای می‌توانست مشارکت در انتخابات را کم‌رنگ کند، مناظر چشم‌نوازِ اجتماعات شما در مراکز رأی‌گیری در سراسر کشور، نشانه‌ آشکاری از عزم راسخ و دلِ امیدوار و دیده‌ بیدار بود.
پیروز بزرگ انتخابات دیروز، ملت ایران است که یک‌ بار دیگر در برابر تبلیغات رسانه‌های مزدور دشمن و وسوسه‌ خام‌اندیشان و بدخواهان، قد برافراشت و حضور خود در قلب میدان سیاسی کشور را نشان داد. نه گلایه از دشواری معیشت طبقات ضعیف، نه دلتنگی از تهدید بیماریِ فراگیر، نه مخالف‌خوانی‌‌‌هایی که با انگیزه‌ دلسرد کردن مردم از ماه‌‌‌ها پیش آغاز شده بود، و نه حتی برخی اختلالات در جریان رأی‌گیری در ساعاتی از روزِ انتخاب، هیچ یک نتوانست بر عزم ملت ایران فائق آید و انتخابات مهم ریاست‌ جمهوری و شوراهای شهر و روستا را دچار مشکل سازد. اینجانب جبهه سپاس بر خاک می‌سایم و خداوند علیم و قدیر را بر توفیقی که به ملت ایران عطا کرد و نظر رحمتی که بر ایران و جمهوری اسلامی افکند، شکر بی‌پایان می‌گزارم. به ملت ایران شادباش می‌گویم و به حضرات محترمی که با انتخاب مردم به مسئولیت والای ریاست‌ جمهوری یا عضویت شورا‌‌ها در سراسر کشور دست یافته‌اند، همراه با عرض تبریک، قدردانی از این ملت باوفا و پایبندی کامل به وظایفی را که در قانون برای آنان شمرده شده است، یادآوری می‌کنم. فرصت خدمتگزاری به کشور و ملت را قدر بدانید و انگیزه‌های خدایی را همواره مدنظر داشته باشید. لازم می‌دانم از شورای محترم نگهبان و وزارت کشور و دستگاه‌های حافظ امنیت و سلامت و رسانه‌ پرتلاش ملی و نامزدهای محترم و همه‌ کسانی که به‌ نحوی به این آزمون بزرگ کمک کرده‌اند تشکر کنم. به حضرت ولی‌الله‌الاعظم ارواحنا فداه که صاحب اصلی این کشور و این نظام است سلام عرض می‌کنم و درود می‌فرستم، علو درجات امام عزیز که سلسله‌جنبان حرکت عظیم ملت ایران بود و شهیدان والامقام را که بر‌‌ترین افتخارات کشورند، از خداوند متعال مسئلت می‌کنم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار