کد خبر: 1052396
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰
محمدرضا گلزار از یک منتقد سینما به دلیل انتشار خبری درباره دستمزد میلیاردی شکایت کرده و این کار با واکنش‌های منفی زیادی روبه‌رو شده است.
محمدصادق عابدینی

محمدرضا گلزار از یک منتقد سینما به دلیل انتشار خبری درباره دستمزد میلیاردی شکایت کرده و این کار با واکنش‌های منفی زیادی روبه‌رو شده است.
رسانه‌ها شکایت گلزار از منتقدی را که به مسئله دستمزد وی پرداخته بود در جهت ایجاد رعب و وحشت و بستن دهان منتقدان تعبیر کرده‌اند، اما هنوز رقم میلیاردی دستمزد گلزار تکذیب نشده است!
نزدیک دو ماه پیس پوریا ذوالفقاری، منتقد شناخته‌شده سینما در صفحه اینستاگرامش نوشت: «شنیده‌ام ۸۱ میلیارد تومان! به گلزار داده‌اند، هفت خان را چند نفر دیده‌اند؟ شنیده‌ها می‌گوید کم‌بازدیدترین تولید پلتفرم‌هاست... نه برای مردم تماشا دارد و نه برای تولیدکننده بازدید، اما برای مجری‌اش در این زمستان اقتصادی و در کوران توصیه مردم به مقاومت و صبر، ۸۱ میلیاردتومان دستمزد داشته که همان اول هم پرداخت شده که مبادا این چکیده‌ترین ماست تاریخ هنر سرگرمی ما برنجد و لطف نکند به مردم و ننشیند جلوی دوربین و مفتون‌مان نکند با هنرنمایی‌اش!» این پست اینستاگرامی در رسانه‌ها بازتاب زیادی داشت. مقایسه رقم ۸۱ میلیارد تومانی دستمزدی که گفته شده گلزار برای اجرای یک مسابقه برای پخش در شبکه نمایش خانگی گرفته، با هزینه‌هایی که یک کارگر ساده در ایران باید با دستمزد حداقلی دریافت کند، اعتراض را به بی‌عدالتی‌ها بالا برد.
در آن مقطع و پس از اعتراض‌های متعدد، گلزار متنی در صفحه شخصی‌اش منتشر کرد و نوشت: «باید سکوت کنی و به جای قانع‌کردن آدم‌ها استوار و مصمم مسیر هدف‌هایت را دنبال کنی، بگذار تصور کنند که نمی‌توانی، که شدنی نیست و داری بیهوده تلاش می‌کنی، تو محدود به زمان و مکان و نظر‌ها نیستی و برای مسیری که سختی‌اش را به جان خریده‌ای، توضیحی به هیچ کس بدهکار... که پیروزی را فقط با عمل نشان می‌دهند نه با کلام، بگذار آدم‌ها در دنیای محالات خودشان بمانند و زیر لب آیه‌های رکود بخوانند، تو راه خودت را برو، مادامی که به مقصد رسیدی، خودشان مفهوم توانستن را به چشم می‌بینند و می‌پذیرند باور‌هایی فراتر از باور آن‌ها هست که به اهدافی فراتر از اهداف آن‌ها می‌رسد و یاد می‌گیرند که بعد از این هیچ کس را از دریچه توان و اعتقادات خودشان قضاوت نکنند، جسورانه بایست و فاتح قله‌های محال باش، فراموش نکن، دنیا به آدم‌های بلندپرواز و اتفاقات تازه نیاز دارد.» ا
ین متن از سوی رسانه‌ها به عنوان پاسخی کنایه‌وار و تلویحی به آن ادعای دستمزد ۸۱ میلیارد تومانی منتشر شد، اما بدیهی بود که نمی‌تواند به عنوان تکذیبیه‌ای رسمی و حرفه‌ای مورد توجه قرار گیرد. در واقع گلزار با این عدم صراحت در تکذیب دستمزد ۸۱ میلیادری بر ابهام‌ها افزود و خیلی‌ها را قانع کرد که او تن به این دستمزد داده است.
سکوت و دیگر هیچ
مسابقه تلویزیونی «هفت خان» که گلزار اجرای آن را برعهده داشت، متعلق به پلتفرم «نماوا» است و جای تعجب داشت که در طول مدت زمانی که از اولین بحث‌ها درباره دستمزد میلیاردی گلزار آغاز شد تا انتشار خبر شکایت از منتقد سینما، «نماوا» هیچ واکنشی به این موضوع نداشت و این بی‌تفاوتی باز مؤیدی بر قبول اتهام تفسیر می‌شد و اساساً بی‌اعتنایی به اتهامات رسانه‌ای خود از شخصیت غیرحرفه‌ای این پلتفرم حکایت داشت. تنها پس از اینکه گلزار از پوریا ذوالفقاری شکایت کرد، نماوا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پیرو انتشار خبری مبنی بر شکایت محمدرضا گلزار از یک منتقد سینمایی درباره میزان دستمزد او در برنامه «هفت خان» نماوا لازم می‌داند این توضیح را ارائه دهد: «تمامی قرارداد‌های مالی نماوا با مهدی منیری، تهیه‌کننده برنامه هفت خان بوده و تیم نماوا در طرح این شکایت نه تنها نقشی نداشته بلکه از آن مطلع هم نبوده است. نماوا مثل همیشه از اظهارنظر‌ها و همچنین روحیه پرسش‌گری منتقدین و اهالی رسانه استقبال می‌کند و آماده پاسخگویی به سؤالات و ابهامات آنهاست». نماوا که مدعی پاسخگویی به شبهات است، درباره میزان قراردادی که با تهیه‌کننده برنامه «هفت خان» بسته شده، سکوت کرده است، در حالی که همین روشنگری می‌توانست باعث جلوگیری از شائبه‌های مطرح شده باشد.
شکایت برای بستن دهن منتقدان!
تا امروز نه گلزار، نه تهیه‌کننده «هفت خان» و نه «نماوا» حاضر به تکذیب مبلغ ۸۱ میلیارد تومان دستمزد برای اجرای مسابقه نشده‌اند! البته شکایت گلزار از ذوالفقاری نشان می‌دهد احتمالاً رقم دستمزد وی با آنچه این منتقد به عنوان شنیده‌هایش منتشر کرده تفاوت دارد، ولی سؤال این است که چرا این کار ساده را بدون طرح شکایت انجام نداده‌اند! ذوالفقاری در این زمینه به «جوان» می‌گوید: «من حاضر بودم همان طور که شنیده‌هایم را درباره دستمزد منتشر کردم، پاسخ آن‌ها را نیز منتشر کنم!» ولی این کار صورت نگرفت تا دو ماه بعد از آن با شکایت قضیه به نوع دیگری رقم بخورد. رسانه‌ها این عمل گلزار را به نوعی ایجاد رعب و وحشت در بین منتقدان تعبیر کرده‌اند. یک رسانه در مقاله‌ای با عنوان «شکایت محمدرضا گلزار از یک منتقد سینمایی یا ایجاد رعب و وحشت برای نقد؟!» نوشت: «در دنیای سینما همواره رابطه منتقدان با کارگردانان، تهیه‌کننده‌ها، هنرپیشه‌ها و... با فراز و فرود همراه است و این اتفاق تازه‌ای نیست ولی در مورد اخیر و شکایت گلزار یک نکته و پیام نهفته است که نمی‌توان به سادگی از آن عبور کرد؛ واقعیت این است اگر شکایت گلزار به دلیل اعلام رقم دستمزد یا هر اتفاق دیگری بوده است، می‌توانست از طریق همان پلتفرم اینستاگرام آن را تکذیب یا رد کند و همانگونه که ذوالفقاری نوشته است او هم اخلاقاً و قانوناً آن را بازنشر می‌کرد و همه چیز تمام می‌شد، اما این شکایت حکایت از یک رویه دیگری دارد و آن هم این است که هر شخص یا اشخاصی را که به جناب سلبریتی یا یک اتفاق مربوط به جناب سلبریتی نقدی داشته باشد باید چنان نقره‌داغ کرد که دیگر هوس این کار‌ها را نکند و البته درس عبرتی هم باشد برای دیگران. واضح است که محمدرضا گلزار خود به دادگاه یا پلیس فتا برای شکایت و ادامه آن مراجعه نمی‌کند، او همچنان که در فیلم جدید یا فصل چندم سریال فلان یا مسابقه و... به تکرار نقش‌های همیشگی مشغول است وکیل یا وکلای خود را می‌فرستد تا آن‌ها پیگیر شکایت او باشند و منتقد سینما را درگیر هزینه و تبعات این اقامه دعوی کنند.» در بخش دیگری از این مقاله آمده است: مگر روزنامه‌نگاری غیر از این است؟ تعهد اجتماعی مهم‌ترین خصوصیت یک روزنامه‌نگار یا منتقد است که نسبت به هر آنچه کج و معوج، نادرست و... است ساکت نمی‌نشیند و این اعوجاج، زشتی و ناهمگونی را به چالش می‌کشد. امروز (شنبه) ذوالفقاری باید برای تفهیم اتهام در دادسرای فرهنگ، هنر و رسانه حضور پیدا کند و قطعاً این حضور می‌تواند ابعاد بیشتری از شکایت گلزار را مشخص کند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
0
0
تقصیر گلزار نیست همه جا شیرتو شیر شدن یعنی چی آخه این همه پول برای یه بازیگر اونم تو این شرایط بد اقتصادی. بدبختی اونجاس دکتراو بازیگرها دستمزدهای میلیاردی دارن ولی مالیات نمیدن برعکس کارمندا که حقوق زیر 5میلیون دارن ولی ده درصد مالیات رو میدن این یعنی عدالت
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
0
0
من و امثال من یک ترم در دانشگاه علمی کاربردی با مدرک فوق لیسانس تدریس می کنم ده درصد مالیات کم می کنند حق التدریس چیزی حدود ۲ تا ۲/۵ میلیون تومان را چند ماه بعد پایان ترم پرداخت می کنند بقول یک مع عل.......برکت..........
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار