کد خبر: 1048250
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۰
فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان در گفتگو با «جوان»
شاید یکی از مهم‌ترین کار‌ها در رابطه با راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی بوده که تاکنون ۴۱ مورد بیمارستان صحرایی در نقاط مختلف استان راه‌اندازی ‏شده و ۲ میلیون و ۱۲۶ هزار نفر در بیمارستان‌های صحرایی در مناطق محروم ویزیت شدند.
سيداحمد هاشمی اشكا
سرویس ایران جوان آنلاین: سیستان وبلوچستان به خاطر موقعیت جغرافیایی و اقلیمی با حوادث و اتفاقات طبیعی و غیرمترقبه زیادی مواجه است. همین مسئله موجب شده تا بخش‌هایی از آن در محرومیت به سر ببرند. اما طی سال‌های اخیر و با برنامه‌ریزی‌هایی که سپاه پاسداران برای این منطقه کرده، توانسته گام‌های مثبتی در جهت رفع محرومیت و توانمند‌سازی ساکنان آن بردارد. به همین منظور و برای آگاهی از اقدامات انجام شده و برنامه‌های سپاه استان برای آینده به سراغ سردار احمد شفاهی فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان رفتیم تا گفت‌وگویی با ایشان داشته باشیم.

یکی از اولویت‌های سپاه استان‌ها پرداختن به بحث سازندگی و اشتغالزایی است. سپاه سلمان در این باره چه اقداماتی داشته است؟

سازمان بسیج سازندگی سپاه سیستان و بلوچستان از ابتدای تأسیس تاکنون ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی به ۲ هزار و ۵۶۷ نفر در این استان پرداخت کرده است. همچنین در زمینه اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی نیز از محل تسهیلات عقود اسلامی ‏به یک‌هزار و ۱۷۲ نفر به مبلغ ۳۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان خدمت ارائه شده است. ‏

و در زمینه‌های دیگر چطور؟

سپاه سلمان بیشتر اقداماتش را در راستای نیاز‌های استان برنامه‌ریزی می‌کند. چون ما با کمبود آب مواجه هستیم باید بتوانیم کشاورزی را تقویت کنیم. بنابراین در حوزه تولید محصولات کشاورزی اتفاقات خوبی در سیستان وبلوچستان رخ داده است. در این خصوص تسطیح ۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و راه‌‏اندازی مجتمع‌های کشت و صنعت، آبرسانی و برق‌رسانی به اراضی کشاورزی به همت بسیج سازندگی از جمله کار‌هایی است که صورت گرفته است.

از وضعیت گروه‌های جهادی و اقداماتشان در استان بفرمایید؟

به خاطر حادثه خیز بودن استان باید گفت گروه‌های جهادی همیشه در آماده باش هستند و خدمات خوبی هم به مردم می‌رسانند. تاکنون ۸۰۰ هزار نفر روز گروه جهادی برای فعالیت‌های ۱۰ روزه در ‏عرصه‌های مختلف به نقاط استان مختلف اعزام شده‌اند و همچنین در قالب ‏گروه‌های یک روزه حدود یک میلیون نفر روز ‏در این پروژه‌های عملیاتی شده حضور داشتند. ‏

در حوزه مردم یاری و خدمات‌رسانی نیز اتفاقات خیلی خوبی به ‏همت خیرین و بسیجان رخ داده. در بخش اقتصاد ‏مقاومتی تا به امروز یک‌هزار و ۱۴۷ صندوق قرض‌الحسنه اشتغالزا و مردم یار در نقاط ‏مختلف استان راه‌اندازی شده که در آن‌ها ۵۶ هزار و ۴۸۲ نفر عضو هستند. این موضوع را هم عنوان کنیم که این صندوق‌ها ۶۲ میلیارد و ۶۵۵ میلیون و۵۰۰ هزار تومان تسهیلات ‏پرداخت کرده‌اند.

در حال حاضر چند گروه جهادی در استان وجود دارد؟

هم اکنون در سیستان و ‏بلوچستان یک‌هزار ۵۹۶ گروه‌جهادی در حوزه بسیج سازندگی به ثبت رسیده که از این ‏تعداد، یک‌هزار و ۲۲۹ گروه مربوط به برادران و ۳۶۷ گروه نیز مربوط به خواهران است.

این گروه‌ها اهدافی که برای بسیج سازندگی کشور منظور شده را پیگیری می‌کنند. اهدافی که شامل غنی‌سازی ‏اوقات فراغت با استفاده از نیرو و نشاط جوانان در سازندگی کشور، کمک به دولت در ‏خدمات‌رسانی، محرومیت‌زدایی و سازندگی با اولویت در روستا‌ها و نقاط مرزی و ‏محروم کشور، اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی و همان طرح تولیدی و تبدیلی و کمک ‏به شناسایی و ایجاد زمینه‌های اشتغال است. ‏.
اما در مورد طرح رزاق در سیستان و بلوچستان باید اذعان کرد که در این طرح سپاه پاسدارن تنها بخش کوچکی را در اختیار دارد و آن طوری که باید نسبت به این طرح پراخته نشده است.

سپاه و بسیج سازندگی تمام طرح‌های خود را منطبق با جغرافیا و شرایط منطقه اجرا می‌کند و در آن پیوست رسانه‌ای نیز وجود دارد. اما وقتی قرار است نهاد‌ها و سازمان‌های دیگر نیز وارد کار و همکاری شوند باید حتماً با قدرت و تمام توان پیش بیایند، چون سپاه اعتقاد دارد یا کاری را نباید شروع کرد یا اگر شروع شد به بهترین صورت و در کمترین زمان به نتیجه برساند.

یکی از مسئولیت‌های سپاه در سیستان وبلوچستان کنترل مرز‌ها برای جلوگیری از ورود کرونای هندی است. در این‌باره چه کار‌هایی صورت گرفته است؟

طی ماه‌های اخیر کنترل مبادی مرز‌های سیستان و بلوچستان برای جلوگیری از ورود کرونا هندی یکی از وظایف اصلی ما و شاید مهم‌ترین آن بود. سپاه و بسیج در کنار کادر بهداشت و درمان مبادی رسمی و غیر رسمی این استان را به خوبی کنترل می‌کنند تا مانع از ورود این ویروس به داخل کشور شوند.

در مجموع از اقدامات بسیج سازندگی و زیر مجموعه‌هایش یعنی گروه‌های جهادی در استان راضی هستید؟

بی‌شک این نیرو‌ها بازوان توانمند سپاه هستند. در عید نوروز امسال ۹۹ ‏گروه جهادی در عرصه‌های بهداشت و درمان، فرهنگی و آموزشی و خدمات‌رسانی ‏به نقاط مختلف استان اعزام و به فعالیت پرداختند. ‏

از کل تعداد گروه‌های جهادی اعزام شده در ‏عید نوروز ۷۱ گروه بومی و ۲۸ گروه غیر بومی بودند.

اگر قرار باشد از عملکرد بسیج سازندگی استان صحبت شود باید بگویم از بدو ‏تشکیل این سازمان در کشور پروژه‌های زیادی در سطح استان ‏اجرا شده به طوری که علاوه بر احداث ۴۰۰جایگاه دام سنگین پروژه‌هایی به ‏مثل تسطیح هزاران هکتار از اراضی کشاورزی، حفر چاه‌های عمیق برای آبرسانی به کشاورزان، لوله‌کشی برای تأمین آب شرب مردم، برق‌رسانی به زمین‌های کشاورزی و مجتمع‌های کشت و صنعت و همچنین رسیدگی به حال مناطق محروم و کم‌برخوردار در دستور کار بوده است.

در بحث حرکت‌های جهادی تا قبل از شیوع ویروس کرونا، اقدامات و ‏خدماتی شامل توزیع سبد کالا به میزان ۲۹۹ هزار ۷۶۵ بسته، کمک به ۲ هزار و ‏‏۱۲۵ نفر ایتام، ۲۸۳ هزار بسته لوازم‌التحریر، ۵۸ هزار و ۹۰۰ بسته سبد بهداشتی، ‏‏۳۲ هزار دست پوشاک، هزار و ۵۰۰ سری جهیزیه و ... در سطح استان توزیع شده است. ‏

شاید یکی از مهم‌ترین کار‌ها در رابطه با راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی بوده که تاکنون ۴۱ مورد بیمارستان صحرایی در نقاط مختلف استان راه‌اندازی ‏شده و ۲ میلیون و ۱۲۶ هزار نفر در بیمارستان‌های صحرایی در مناطق محروم ویزیت شدند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار