کد خبر: 1048247
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
بازیگر نمایش «شب /خارجی/یرما» در گفتگو با «جوان»:
با کاهش محدودیت‌های کرونایی، هنر‌های نمایشی دوباره فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. یکی از اولین نمایش‌هایی که این روز‌ها روی صحنه رفته، نمایش «شب /خارجی/یرما» است. این نمایش حاصل کار گروهی از هنرمندان جوانی است که تئاتر را به صورت کارگاهی آموزش دیده‌اند.
محمد صادقی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: شبنم خاتون‌حسینخانی، بازیگر نقش یرما در نمایش «شب/خارجی/یرما» در گفتگو با «جوان» درباره وضعیت نابسامان تئاتر در کشور می‌گوید: مدتی بود مردم دوباره داشتند با تئاتر آشتی می‌کردند، اما متأسفانه به خاطر بیماری کرونا و تعطیلی‌های متعدد سالن‌ها، مخاطبان مجدداً از تئاتر و دیدن نمایش‌ها فاصله گرفتند و این شرایط اصلاً برای هنرمندان تئاتری که درآمد و معیشت زندگی‌شان از راه هنر است، خوب نیست.

هنرمند‌ها و بازیگران این کار با شیوع کرونا خیلی آسیب دیده‌اند، خیلی‌ها بیکارند و این موضوع فقط مختص کشور ما نیست بلکه در تمام کشور‌های جهان همینطور است.

وی با اشاره به لزوم حمایت از بازیگران جوان تئاتر از سوی هنرمندان پیشکسوت ادامه می‌دهد: متأسفانه می‌توان گفت به بازیگران جوان و دانشجویان تازه‌وارد به این عرصه اعتماد نمی‌شود، در صورتی که بها دادن به جوانان و حمایت آن‌ها می‌تواند تأثیر بسزایی در رشد و آینده تئاتر کشور داشته باشد و باید این فضا در اختیار آن‌ها قرار بگیرد تا پس از یک آزمون و خطا بتوانند معایب خود را با توجه به آموزش‌های لازمی که نزد اساتید این عرصه می‌بینند برطرف کنند چراکه خیلی از ما بازیگران وقتی احساس کنیم مورد توجه بزرگان و پیشکسوتان هنر نمایش قرار نگرفته‌ایم و نادیده گرفته می‌شویم، دل‌مرده می‌شویم یا حتی دیگر دنبال آرزوهایمان نمی‌رویم و این برای قشر ما جوانان اصلاً خوب نیست.

حسینخانی پیرامون نقشی که در این نمایش بر عهده دارد، می‌گوید: یرما دختری است که آرزوی بچه‌دار شدن دارد ولی به دلایلی نامعلوم نمی‌تواند به خواسته‌اش برسد، یرما از سوی نزدیک‌ترین شخص زندگی‌اش قضاوت می‌شود، او شخصیت خاص و جذابی دارد و رؤیاهایش را دنبال می‌کند.

وی درباره حضورش در نمایش «شب/خارجی/یرما» و ارتباطی که با نقش برقرار کرده است، می‌گوید: وقتی نمایشنامه را خواندم و پس از تحلیل‌هایی که درباره این شخصیت یرما داشتم و پس از نظرسنجی‌ای که از سوی بازیگران انجام گرفت، نظر‌هایی را که ارائه دادم، با دیگر بچه‌های گروه متفاوت بود، آن‌ها نظرات و اعتقاداتشان بر این باور بود که یرما دختری صبور و مطیع است، در حالی که من اینگونه فکر نمی‌کنم و معتقدم او دختری سرکش و خودخواه است و هرکاری انجام می‌دهد تا به خواسته‌هایش برسد، همانند خود من که در زندگی واقعی خود آن را دیده‌ام.

حسینخانی ادامه می‌دهد: همینطور که همه ما می‌دانیم طرز فکر و نگاه خانم‌ها با مرد‌ها بسیار متفاوت است و اگر همه ما در زندگی بتوانیم این تفاوت را درک کنیم، زندگی شیرین‌تری را خواهیم داشت و دیدن این اجرا نیز باعث می‌شود خانواده‌ها با افکار و عقاید مختلف زن و مرد بیشتر آشنا شوند و از دید خودشان به ما حق بدهند و این موضوع می‌تواند تأثیر مثبتی در زندگی‌شان داشته باشد. همینطور قسمت مستند نمایش ما می‌تواند برای دانشجویان خیلی مفید باشد چراکه آن‌ها می‌توانند درک کنند که هر کدام از ما با مشکلات شخصی خودمان چگونه توانسته‌ایم بهترین خودمان باشیم و هیچ‌وقت تسلیم نشویم.

لازم به یادآوری است حسینخانی پیش از حضور در نمایش «شب/خارجی/یرما» سابقه بازی در آثار کوتاه سینمایی را داشته و اکنون در حال کارگردانی اولین اثر خود است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار