کد خبر: 1047871
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸
تبدیل جهادی به گفتمان فراگیر جوانان ایرانی نیاز به روایت‌های خرد و کلان متعدد و متنوعی دارد که مجموعه‌های جهادی به عنوان طلایه دار عمل جهادی، باید آن را در دستور کار اصلی خود قرار دهند. روایت‌ها و پرداخت‌هایی که فرصت همافزایی و مشارکت جوانان را فراهم می‌آورد.
به گزارش جوان آنلاين به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی، مجید بذرافکن معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یادداشتی اختصاصی برای گروه‌های جهادی اظهار داشت: کار‌های عام‌المنفعه و خیریه در جهان، گستره، تاریخچه و تنوع بسیار زیادی دارد. رهبران اجتماعی و عناصر مرجعی از دایره فعالان این گروه‌ها بدست آمده است و بالتبع تلاش‌هایی برای تغییر وضعیت موجود از آنان سرزده است. دیدن پلیدی‌ها و نواقص و کمر همت بستن برای محو آن‌ها توسط انسان‌های آزاده و بااراده امری پسندیده در همه فرهنگ‌ها و زمان‌هاست. بی سوادی، گرسنگی، بیماری، تبعیض و ... مسائل مختلفی هستند که ابنای بشر در طول قرون با آن مواجه بوده‌اند و نسبت به رفع آن‌ها تلاش‌های زیادی صورت گرفته است. زندگی امن و راحت در دنیا، آرزوی دیرینه بشری است که انبیاء و اولیاء علیهم السلام نیز همگی برای انسان عیال الله خواستار بوده و بر رسیدن به چنین مطلوبی رهنمون بوده‌اند.

انقلاب اسلامی ایران در ادامه راه پیامبر اعظم صلوات الله علیه و آله و ائمه طاهرین علیهم السلام، به رهبری حضرت امام و استمرار حرکت ایشان توسط مقام معظم رهبری توانسته نتایج خیره‌کننده‌ای را در گسترش امن و آسایش و عزت و کرامت برای ملت ایران فراهم آورد.

رفع فقر و بیسوادی و تأمین حداقل‌های زندگی برای اکثریتی از مردم در زمانی بسیار کوتاه، در شرایط بسیار پیچیده جنگی، تحریمی و کشوری انقلاب‌زده بدست آمده است. مضاف بر این در علم، فنآوری و زیرساخت‌های اقتصادی نیز یا قله فتح شده یا رسیدن به قله‌ها دیگر دور از دسترس نیست. در کنار همه موفقیت‌ها مشکلاتی مزمن مانند تورم، آسیب‌های اجتماعی تهدیدکننده خانواده‌ها، اقتصاد تک محصولی همچنان پیش روی جمهوری اسلامی است.

پایان گام اول چهل ساله و شروع گام دوم کشور، با حرکت جهادی جوانان و جامعه ایرانی در مقابله با زلزله، سیل و کرونا فصل جدیدی از حیات انقلاب اسلامی رقم خورده است. مقام معظم رهبری در دعوت‌های مکرر خود، خصوصاً در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، خواستار خیزش و رستاخیز جوانان کشور هستند. حوزه‌های علم و فنآوری، اقتصاد، عدالت و ... همگی منتظر حضور گروه‌های جهادی و اراده‌های خلاقانه است.

گسترش حداکثری کمّی و کیفی گروه‌های جهادی شرط لازم وقوع جهش و تحول در همه زمینه‌هاست. پشتیبانی مالی و زیرساختی، حمایت و مانع‌زدایی حقوقی، آموزش و هدایت تخصصی گروه‌ها، خودسازی عناصر جهادی همگی کار‌های بسیار مهم در این زمینه است. اما هیچکدام از این اقدامات راهبردی توان میلیونی کردن عمل جهادی جوانان ایران را ندارد. محدودیت امکانات مالی، درهم‌رفتگی‌های نظامات و آیین‌نامه‌ها، ناکافی بودن سرفصل‌های آموزشی و کمبود احساس نیاز همگی موانعی است که باید برای غلبه به آن‌ها فکری اساسی کرد.

جهادی چه نسبتی با دولت و دستگاه‌های اجرایی دارد؟! جهادی دولت را نفی نمی‌کند، معطل آن نمی‌ماند، بلکه در هم‌افزایی با نیرو‌های جهادی درون دولت‌ها و دستگاه‌های اجرایی و دیوان‌سالار سرعت، کیفیت و سلامت را به بهره‌برداران هدیه می‌دهد. خدمت به مستضعفان، یک خدمت یک طرفه نیست، بلکه راهی برای به میدان آوردن مستضعفان برای جهاد مضاعف در راه احقاق حقوق آنهاست. جهادی‌ها در مشارکت‌گیری از یاری‌شوندگان معنای جدیدی از محرومیت‌زدایی را به جهان عرضه می‌کنند. در جهادی راه همان مقصد است، خدمت بیشتر و بیشتر نهایت ندارد. جهادی راه حل نجات جهان مصیبت دیده و به بن بست رسیده است. جهادی‌ها مرزگستری کنید. حصار‌ها و انحصار‌ها را بشکنید. انحصار جهادی در بحران‌ها و آسیبها، انحصار جهادی در نقاط دورافتاده باید شکسته شود و جای جای شهر تبدیل به عرصه عمل جهادی شود. فرصت‌ها هم مانند تهدید‌ها نیازمند عمل جهادی هستند. همه و همه این‌ها منوط به روایت جهاد است.

این روز‌های اردیبهشتی که در سالگرد صدور فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر بسیج سازندگی هستیم، باید با اندیشه مجدد در ماهیت و عمق عمل جهادی وارد فصل جدیدی از رشد و نموّ گروه‌های جهادی شد.
رشد جهشی پیشرفت جمهوری اسلامی و غلبه بر باقیمانده مشکلات نیازمند گسترش روحیه و عمل جهادی در جامعه است. چنین رشدی مرهون روایت اثربخشی و تجارب متنوع جهادی است.
امروز جهاد‌ها در انواع و اقسام شگفت‌انگیزی که دارد بیش از همه نیازمند روایت جهادی است که در چهل سال گذشته برای پیشرفت و غلبه بر عقب‌ماندگی‌ها انجام شده است. جهاد رسیدن به سلول‌های دانش بنیان، جهاد ساخت سدها، پل‌ها و جاده‌ها، جهاد ساخت موشک‌های نقطه‌زن، جهاد ساخت توربین‌های عظیم، تا جهاد با بیسوادی همگی مقولاتی هستند که با مشارکت مردم و با نادیده گرفتن محدودیت‌ها و حداقل امکانات انجام شده اند.

تبدیل جهادی به گفتمان فراگیر جوانان ایرانی نیاز به روایت‌های خرد و کلان متعدد و متنوعی دارد که مجموعه‌های جهادی به عنوان طلایه دار عمل جهادی، باید آن را در دستور کار اصلی خود قرار دهند. روایت‌ها و پرداخت‌هایی که فرصت همافزایی و مشارکت جوانان را فراهم می‌آورد.

میلیونی شدن گروه‌های جهادی در مدرسه، خانه، کارخانه و دانشگاه بیش از هر چیزی نیازمند.
#جهاد_روایت است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار