کد خبر: 1047207
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۰
حقآبه تالاب‌بختگان هنوز از سوی وزارت نیرو رهاسازی نشده و اگر این اتفاق ادامه داشته باشد، پس از تالاب میانکاله این بار تالاب بختگان قتلگاه پرندگان مهاجر خواهد شد.
ابراهيم مشيريان
سرویس جامعه جوان آنلاین: در حال حاضر حدود ۱۲ هزار جوجه فلامینگو در تالاب بختگان به سر می‌برند. بهره‌برداری بیش از حد از آب‌های سطحی و زیرزمینی حاشیه بختگان، این تالاب را در خطر جدی قرار داده‌است.

تالاب بختگان در استان فارس و در دره‌ای به نام سیوند قرار گرفته‌است. حقابه این تالاب حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب در سال است که یا پشت سد‌ها مانده یا نصیب زمین‌های کشاورزی بالادست می‌شود. وزارت نیرو قرار بود حدود ۵۰ میلیون مترمکعب را برای تالاب رهاسازی کند که با توجه به خشکسالی شدید امسال هنوز راضی به رهاسازی این حجم آب نشده‌است. نبود برنامه در تولیدات کشاورزى باعث شده مصرف مؤثر آب در کشور کاهش نداشته‌باشد و این مشکل گریبان بسیاری از تالاب‌های کشور را گرفته‌است. فروش آب پایین‌دست رودخانه کر (بزرگ‌ترین رودخانه جنوب کشور) به کشاورزان و ایجاد زمین‌های جدید برای تولید صیفی‌جات در بالادست رودخانه کر، توازن و تعادل اکولوژى حوضه آبى کر و بختگان را به هم زده‌است. این معضل موجب شده تا در سال‌های اخیر صداى فعالان محیط‌زیست هم بلند شود. آن‌طور که رئیس اداره محیط‌زیست بختگان خبر داده، دریاچه بختگان کاملاً خشک است و جوجه فلامینگو‌ها امسال در خطر هستند. طباطبایى با اشاره به اینکه برنامه‌هایى براى نجات فلامینگو‌ها داریم به ایلنا گفت: «چند راهکار براى نجات فلامینگو‌ها بررسى و برنامه‌ها اعلام مى‌شود.» به گفته وی، مدیریت منابع آب کل حوضه آبخیز برداشت بى‌رویه آب از منابع آب زیرزمینى و افت شدید سفره‌ها، لزوم پیگیرى رهاسازى حقآبه و بررسى وضع اقتصادى، اجتماعى و بهداشتى حاشیه‌نشینان پس از خشکیدگى این تالاب از موضوعاتى است که باید براى حفظ و احیاى تالاب مدنظر قرار گیرد.

یک کارشناس و فعال محیط‌زیست در این‌باره به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «متأسفانه در تابستان سال۹۶ بحران بی‌آبی در تالاب اتفاق افتاد و تعداد زیادی از جوجه‌ها تلف شدند و در سال‌جاری نیز این اتفاق برای بار چندم درحال رخ دادن است.» به گفته زهرا ناصری، تنها راه نجات این تالاب و سایر تالاب‌های کم‌آب، پرداخت حقابه آن‌ها است. در غیر این صورت مشکل حل نخواهد شد و در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت. اگر این حجم آب وارد تالاب بختگان نشود، حدود ۱۲هزار جوجه فلامینگو در این تالاب به سرنوشت غم‌انگیزی دچار خواهند شد.

ناگفته نماند که این اتفاق اولین‌بار نیست رخ می‌دهد، بلکه از سال۸۵ تاکنون چندین‌بار رها نکردن حقآبه تالاب‌ها روی داده است و در نتیجه آن صد‌ها یا هزاران جوجه فلامینگو تلف شده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار