کد خبر: 1046742
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰
به مناسبت درگذشت شاعر پیشکسوت مطرح شد
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان گفت: بی‌قراری، شیفتگی و ارادت به اهل بیت (ع) به ویژه امام علی (ع) در شعر قاسم آهنین‌جان تجلی یافته است.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: قاسم آهنین‌جان شاعر خوزستانی سه‌شنبه شب پس از تحمل یک دوره بیماری در اهواز درگذشت. مراسم تشییع و خاکسپاری زنده‌یاد آهنین‌جان (۱۶ اردیبهشت ماه) در قطعه هنرمندانِ بهشت آباد اهواز برگزار شد.

قاسم آهنین‌جان که از شاعران مطرح خوزستان بود، در تاریخ ۲۶شهریور ۱۳۳۷ در شهر اردبیل متولد شد، اما بزرگ‌شده اهواز بود. او فعالیت جدی خود را در زمینه ادبیات از اواخر دهه ۱۳۶۰ با انتشار شعرهایش در مجله «دنیای سخن» آغاز کرد. از آثار آهنین‌جان می‌توان به «ذکر خواب‌های بلوط»، «شاعر مرگ خویش می‌داند»، «خون و اشراق بر ارغوان جوشن‌ها»، «بخت تاریک در آفاق بنفشه و پروانه»، «گلی برای غریبان تا همیشه» و «برق رگ‌ها بر پولاد دریا» اشاره کرد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان درباره این شاعر به ایبنا گفت: در طول آشنایی با آهنین‌جان چند خصوصیت بارز در ایشان دیدم که یکی از این خصوصیات عشق و ارادت به اهل بیت (ع) به ویژه امیر مؤمنان علی (ع) بود که با بی‌قراری و شیفتگی از آنان سخن می‌گفت. ویژگی دیگر این شاعر فرزانه، ارادت عمیق به شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم و عواطفش نسبت به حاج قاسم سلیمانی بود.

سیدمحسن شفیعی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان نیز متواضع بودن، مهربانی، عطوفت و صمیمیت آهنین‌جان نسبت به جوانان و حل مشکلات آنان را از دیگر خصوصیات برجسته این شاعر برشمرد.

وی با بیان اینکه آهنین‌جان شعر خیلی قوی و باکیفیتی داشت که محصول تجربیات جدی شاعرانه‌اش در طول زمان بود، تأکید کرد: ایشان روحیات بسیار منعطف و حال مهربانی داشت.

وحیدکیانی که خود دستی بر آتش دارد و از شاعران خوزستان است، عنوان کرد: آهنین‌جان از دو مؤلفه همزمان برخوردار بود؛ یکی بسیار توانمند و با اقتدار بودنش که کنشگران ادبیات ایران نگاه جدی به شعر ایشان دارند و دیگری مهربانی‌اش که زبانزد و مثال‌زدنی بود. این دو ویژگی در کنارِ هم مهم‌ترین خصوصیاتی بود که در این شاعر برجسته وجود داشت.

وی اضافه کرد: افتخار می‌کنم که همواره در طول سالیانِ اخیر، همنوا با ایشان و در تلاش مشترک با دیگر دوستان توانستیم حال بهتری در مقیاس توانمان برایش فراهم کنیم.

محمد جوروند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز گفت: یکی از ویژگی‌هایی که به یقین در عالم آخرت دستگیرِ قاسم آهنین‌جان می‌شود، ارادت و توسلش به اهل بیت (ع) و تجلی عشق ائمه اطهار (ع) در شعرش ایشان است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار