کد خبر: 1046464
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۸
در گفت‌و‌گوی «جوان» با منتقد پیشکسوت مطرح شد
بازپخش سریال «پایتخت» در زمستان سال گذشته از بسیاری از سریال‌های جدید تلویزیون پرمخاطب‌تر بوده است؛ موضوعی که می‌توان آن را نشانه‌ای از ضعف در تولید سریال‌های جدید و نگاه جدی سریال‌های قدیمی‌تر به ذائقه مردم دانست.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: انتشار نتایج نظرسنجی‌های سازمان صداوسیما درباره پربیننده‌ترین‌های تلویزیون در فصل زمستان سال گذشته بار دیگر نشان داد باز‌پخش سریال‌های قدیمی، محبوب‌تر و پربیننده‌تر از سریال‌های جدید است! گویا مخاطبان نظرسنجی‌های صداوسیما که هیچ گاه نیز جامعه آن‌ها مشخص نمی‌شود هم به این نتیجه رسیده‌اند که کیفیت آثار نمایشی صداوسیما در یک سرازیری قرار گرفته است و آنچه قابل تماشاست همان سریال‌های قدیمی و خاطره‌انگیز است. اکنون نیز همزمان با پخش سریال‌های جدید تلویزیونی در ماه رمضان به نظر می‌رسد تغییر در روند فعلی، یعنی ناامیدی از سریال‌های جدید و اقبال به مجموعه‌های قدیمی ادامه دارد.

سلیقه مدیران جای خواست مخاطب را گرفته

جبار آذین، منتقد و مدرس سینما در گفتگو با «جوان» درباره چرایی تمایل بینندگان برای دنبال کردن سریال‌های قدیمی و آمار پایین تماشاگران سریال‌های جدید، می‌گوید: واقعیت این است که تلویزیون کشور بیمار است، بیماری تلویزیون ایران از نظر‌های مختلف قابل بررسی است، چه از منظر مدیران و مسئولان و چه تولیدات تلویزیونی که هر روز ضعیف‌تر از روز و سال قبل می‌شود، اما علت اصلی این رخداد بی‌توجهی به هنرمندان تراز اول و دور شدن از خواسته‌های مردم و سلطه سلیقه مدیران است.

آذین ادامه داد: سال‌هاست مدیران تلویزیون کوچک‌ترین توجهی به مناسبت‌های دینی و ملی جامعه ندارند و به همین دلیل است که به جای آنکه در ایام سال به فکر تولید آثار شایسته و منطبق با ویژگی‌های مناسبت‌هایی، چون ماه رمضان باشند، صرفاً با تکیه بر سلیقه خود دست به تولید آثار ضعیف می‌زنند.

این منتقد با اشاره به ویژگی‌های ماه رمضان، گفت: یکی از شاخصه‌های مهم سریال‌های مهم و موفق در این ماه، نگاه طنازانه و منتقدانه در جای جای این سریال‌ها بود که سال‌هاست صداوسیما در تولید مجموعه‌های نمایشی سراغ چنین نگاهی نمی‌رود.

موفقیت سریال‌های برگرفته از زندگی مردم

مدرس و منتقد پیشکسوت سینما و تلویزیون با اشاره به استقبال مردم از بازپخش مجموعه‌هایی مانند «پایتخت» گفت: دلیل استقبال از این سریال‌ها طنازی آنها، برگرفته بودن داستانشان از زندگی عادی مردم و احترام به ذائقه مخاطب و همسو بودن آن با خواست بیننده‌هاست.

آذین با تأکید بر اینکه ماه رمضان از مناسبت‌های شایسته‌ای است که نیازمند تولیدات ویژه در بخش نمایشی است، عنوان کرد: امسال نیز در پخش مجموعه‌های مناسبتی صداوسیما، همان بی‌اعتنایی مدیران صداوسیما به خواست مردم را می‌توان مشاهده کرد، به همین دلیل است که آثار پخش شده هیچ مناسبت محتوایی با ماه رمضان ندارند.

وی ادامه داد: امسال تلویزیون چهار سریال را برای پخش در ماه رمضان در نظر گرفت که یکی از آن‌ها در همان ابتدا به دلایل مختلفی از پخش کنار گذاشته شد، ولی سه سریال دیگر به رغم مشکلات مضمونی و محتوایی ادامه پیدا کردند.

این آثار پاسخگوی نیاز جامعه نیست و در آن‌ها خواست مخاطب که اساس ساخت مجموعه‌های نمایشی است، رعایت نشده است.

آذین با اشاره به اینکه صداوسیما به طور سنتی مخاطبی دارد که حتی آثار ضعیف آن را نیز دنبال می‌کند، گفت: به غیر از این جمعیت محدود که تماشای تلویزیون را بدون در نظر گرفتن کیفیت و ارزش آثار ادامه می‌دهند، روند تلویزیون سریال‌های تلویزیونی نشان می‌دهد این روز‌ها مردم از بازپخش مجموعه‌های قبلی استقبال بیشتری دارند تا آثار جدید و این نشانه ضعف تلویزیون در ساخت سریال‌های پرمخاطب جدید است.

هنوز مردم «پایتخت» را دوست دارند!

اداره کل روابط عمومی سازمان صداوسیما با انتشار گزارشی نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی در فصل زمستان سال ۹۹ را منتشر کرد.

بر اساس این نظرسنجی شبکه «آی فیلم» با داشتن ۴۶ درصد مخاطب، پربیننده‌ترین شبکه تلویزیون پس از شبکه ۳ سینماست. «آی‌فیلم» که شهرتش را به دلیل بازپخش سریال‌های پرمخاطب تلویزیون به دست آورده است، در فهرست پربیننده‌ترین مجموعه‌های پخش شده در زمستان سال گذشته، دو سریال «پایتخت ۵» و «پایتخت ۴» را دارد که به ترتیب سومین و ششمین سریال‌های پربیننده تلویزیون را به خود اختصاص داده‌اند.

نکته جالب این است که فاصله بینندگان سریال «پایتخت ۵» که برای چندمین بار از تلویزیون پخش می‌شود با سریال «دادستان» شبکه ۳ کمتر از ۶ درصد است! در این فهرست سریال پرهزینه «روز‌های ابدی» که از شبکه یک سیما پخش می‌شد، مخاطبانی به مراتب کمتر از بینندگان باز پخش «پایتخت ۴» داشته است.

بر اساس اعلام روابط عمومی صداوسیما سریال «خانه امن» شبکه اول سیما با داشتن ۶/ ۴۴ درصد بیننده پرمخاطب‌ترین سریال زمستان ۹۹ بوده است. این نکته نشان می‌دهد مخاطبان تلویزیون به سریال‌هایی با تم امنیتی علاقه دارند.

در بخش پربیننده‌های صداوسیما در زمستان سال گذشته، برنامه «عصر جدید ۲» شبکه ۳، «دورهمی» شبکه نسیم و «کودک شو» باز هم از شبکه نسیم عنوان پربیننده‌ترین برنامه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که هیچ کدام از این برنامه‌ها نتوانسته‌اند بالای ۵۰ درصد مخاطب داشته باشند.

۹/ ۴۵ درصد بینندگان صداوسیما نیز اعلام کرده‌اند در زمستان برای «سرگرمی و تفریح» پای تلویزیون نشسته‌اند و ۴/ ۴۲ درصد «کسب خبر و اطلاع» را دلیل تماشای تلویزیون اعلام کرده‌اند. به این ترتیب از نظر مخاطب وجه سرگرمی تلویزیون بر دیگر وجوه این رسانه ارجحیت دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار