کد خبر: 1046087
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
وزیر فرهنگ و ارشاد در پیامی مطرح کرد
روز ملی خلیج فارس امتداد هویت تاریخی و تمدن دیرپای ایران زمین است؛ تمدنی که بر شالوده مستحکم فرهنگ و هنر بنیان نهاده شده تا خلیج نیلگون همیشه فارس آن غیرقابل‌انکارترین سند هویتی در جهان باشد.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ذکر این مطلب در پیامی به‌مناسبت ۱۰ اردیبهشت روز ملی خلیج‌فارس و بیرون راندن پرتغالی‌ها تأکید کرد: روز ملی خلیج فارس امتداد هویت تاریخی و تمدن دیرپای ایران زمین است؛ تمدنی که بر شالوده مستحکم فرهنگ و هنر بنیان نهاده شده تا خلیج نیلگون همیشه فارس آن غیرقابل‌انکارترین سند هویتی در جهان باشد. کرانه‌های این مرز نیلگون از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب متأثر از فرهنگ عمیق و اصیل برخاسته از این خطه است، اشتراکات فرهنگی بسیار در تجارت و داد و ستد تا عرصه‌های متنوع هنر از معماری تا موسیقی و حوزه گردشگری و خوراک و پوشاک شواهدی بر این واقعیت هستند.

این پیام می‌افزاید: در این میان وجه برجسته و ارزشمند تنگه هرمز و خلیج فارس، زیست فرهنگی و هنرمندانه مردمان این دیار است که با قدرت راهبردی و اندیشه مرزداری ایشان عجین شده تا جلوه‌های دیرپای تمدنی را باشکوه‌تر و نمود‌های تازه آن را غنی‌تر به نمایش گذاشته و به جهانیان عرضه کنند. روز ملی خلیج فارس روز افتخار، اقتدار، شادابی و میمنت ایرانیان است و امسال پیشوازی این روز خجسته را با هفته هرمزگان به فال نیک باید گرفت؛ گزاره‌ها و رخداد‌هایی که همدلی و هم‌افزایی مردمی را پویاتر و فرهنگ عمومی را بالنده‌تر می‌کند. بنابر این گزارش، تاریخ پیدایش تمدن‌های نخستین و کهن کرانه خلیج فارس به بیش از ۱۰ هزار سال پیش می‌رسد. خلیج فارس به واسطه جایگاه برتر جغرافیایی خود، چهارراه شرق و غرب و مکان رفت و آمد همه گروه‌ها و مردم دنیای کهن بوده است. نخستین نام این آبراهه باستانی در کهن‌ترین سند لوح‌های بابلی و ۴ هزار سال پیش از میلاد است. بابلی‌ها بر این باور بودند که پیرامون سرزمین آن‌ها و زمین‌های مرزی آن را «رودخانه تلخ» (خلیج فارس) فرا گرفته است و آشوریان این دریا را «نارمرتو» می‌نامیدند که با پدید آمدن دولت هخامنشی به دست کوروش بزرگ به نام دریای پارس نامیده شد. داریوش اول در سنگ‌نبشته‌ای که در آبراهه سوئز پیدا شد و به ۵۰۰ سال پیش بازمی‌گردد از دریای پارس نام برده است؛ «دریایی که از پارس می‌آ‌ید.» پرسیکوس سینوس، نامی است که یونانیان روی خلیج فارس گذاشتند، یعنی دریای پارس.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار