کد خبر: 1045714
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۵
هنرمند مجسمه‌ساز:
مجسمه زنده‌یاد جلال آل‌احمد که حدود پنج سال قبل در ابتدای بزرگراهی به همین نام در تهران نصب شده بود، دو سال پیش آتش گرفت و از آنجا که جنس اثر فایبرگلاس بود، در همان محل نصب ذوب شد و کاملاً از بین رفت.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: قدرت‌الله معماریان، هنرمند مجسمه‌ساز و سازنده مجسمه جلال آل‌احمد با بیان این مطلب به ایسنا گفت: مجسمه جلال آل‌احمد دو سال قبل و در جریان اتفاقات آبان ۹۸ آتش گرفت. زمانی که این مجسمه را در آنجا نصب کردم، در کنار محل نصب اثر، یک دکل قرار داشت که روی آن بیلبورد می‌چسباندند و این بیلبورد‌ها تقریباً به مجسمه نزدیک بود.

معماریان ادامه می‌دهد: محل نصب مجسمه را من تعیین نکرده بودم و حتی به سازمان زیباسازی شهر تهران نیز اطلاع دادم که محل نصب مجسمه مناسب نیست و جای بهتری برای نصب مجسمه در نظر بگیرند ولی مسئولان سازمان، محل نصب مجسمه را با یک اسپری رنگ علامت زدند و اصرار کردند که مجسمه باید در همان جا نصب شود. اگرچه حضور آن دکل در کنار مجسمه مناسب نبود ولی گفتند امکان برداشته شدن دکل وجود دارد. در نهایت مجبور به نصب مجسمه در همان جا شدم.

او اضافه می‌کند: احتمال می‌رود در جریان اتفاقات آن روزها، بیلبورد‌ها آتش گرفته باشند و به تبع آن، مجسمه نیز آتش گرفته است. اگر هم کسی مجسمه را آتش زده است، احتمالاً می‌دانسته که جنس آن چیست و آتش خواهد گرفت، البته اکثر مجسمه‌های سطح شهر فایبرگلاس هستند، چون بسیاری از مجسمه‌های برنز به سرقت رفتند و پس از مدتی سفارش‌ها از فایبرگلاس بود، زیرا هم مقاوم است و هم به راحتی می‌توان آن را ترمیم کرد. معماریان اضافه می‌کند: پس از اینکه مجسمه آتش گرفت، کاملاً سوخت و از بین رفت. اگر روی پایه مجسمه را نگاه کنید می‌بینید که تمام مجسمه سوخته و در فضای خالی روی پایه فرو رفته است.

او در پایان می‌گوید: پس از سوختن اثر به من گفتند که آن را از نو بسازم. من نیز قالب را هنوز دارم و اگر بخواهم می‌توانم همان اثر را ظرف یک ماه تا ۴۵ روز این بار با موادی که ضد آتش و مقاوم باشد از نو بسازم، زیرا پایه مجسمه آماده است، منتها زمانی که هزینه‌ها را برآورد و به شهرداری اعلام کردم، گفتند که بودجه ندارند و گویا گمان می‌کنند من می‌توانم با هزینه‌های بالای حال حاضر برایشان معجزه کنم، با این حال هنوز هم فرصت هست و اگر سازمان زیباسازی شهر تهران بخواهد می‌توانم اثر را بار دیگر بسازم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار