کد خبر: 1045712
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۱
در گفت‌وگوی «جوان» با معاون حوزه هنری مطرح شد
حوزه هنری برای دومین سال پیاپی با اجرای مراسمی با عنوان «دیدار ماه» روح برگزاری جلسات شعرخوانی در محضر مقام معظم رهبری را زنده نگه داشت؛ جلساتی که به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده است. امسال پیام مقام معظم رهبری به این محفل ادبی حکایت از دلتنگی ایشان برای دیدار نیمه ماه رمضان با شعرا دارد.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: مجدالدین معلمی، معاون هنری حوزه هنری در گفتگو با «جوان» گفت: امسال دومین سالی است که از دیدار خاطره‌انگیز سالانه با حضرت آقا محروم هستم و شیرینی و حلاوت آن دیدار از ما سلب شده است.

معلمی با بیان اینکه قرار بود امسال جلسه حضوری شاعران در خدمت مقام معظم رهبری برگزار شود، تأکید کرد: از مدت‌ها پیش درخواست برگزاری جلسه را خدمت حضرت آقا ارسال کرده بودیم و پیگیر کار‌های مربوط به گردش کار نامه بودیم که متأسفانه این کار با اوج‌گیری مجدد کرونا همزمان و برگزاری جلسه لغو شد.

معاون حوزه هنری با اشاره به صدور پیام مقام معظم رهبری به مناسبت برگزاری شب شعر «دیدار ماه»، گفت: شیرینی و حلاوت برگزاری آن جلسه و پیگیری‌های مکرر ما برای درخواست برگزاری جلسه منجر به پیام حضرت آقا شد. این پیام که متن شیرینی نیز دارد نشان می‌دهد ایشان نیز مانند ما دلتنگ آن جلسات هستند و توانست کمی از آن سختی دوری را بکاهد.

معلمی درباره سابقه برگزاری جلسه شعرخوانی نیمه ماه رمضان در محضر رهبر انقلاب عنوان کرد: جلسه شعر در محضر مقام معظم رهبری، قدیمی‌ترین شب شعری است که در حضور ایشان برگزار می‌شود. سابقه برگزاری این جلسات به دوران ریاست جمهوری ایشان بازمی‌گردد و در دوره رهبری نیز جلسات ادامه پیدا کرد و هر سال نیز بر قدرت و جامعیت آن افزوده شده و از محفلی کوچک در حوزه شعر به رستاخیز شعر انقلاب تبدیل شده است.

معلمی ادامه داد: این جلسه سالانه در اصل جوهره شعر انقلاب است و در آن گل شعر‌های سروده شده در طول یک سال جمع‌آوری شده و در محضر حضرت آقا خوانده می‌شود. از نکات برجسته این شب شعر این است که در آن شعرای پیشکسوت و جوان در کنار هم حضور دارند و جوانان نیز فرصت ارائه آثارشان را پیدا می‌کنند.
وی با اشاره به نکته‌بینی و نقادی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره اشعار خوانده شده در جلسه گفت: حضرت آقا را می‌توان بدون اغراق فوق تخصص حوزه ادبیات دانست و این موضوع تنها به تسلط در حوزه شعر محدود نمی‌شود. ایشان در حوزه داستان و رمان و ادبیات خارجی نیز تسلط کامل دارند. در جلسات شعرخوانی نیز هرگاه شعری از نظر وزن یا محتوا دچار ایراد باشد یا شاعر نکته‌ای را جابه‌جا بگوید، حضرت آقا فی‌المجلس و بدون فوت وقت تذکر می‌دهند. این نکته‌بینی باعث شده تا بار تخصصی جلسات شعرخوانی سنگین‌تر شود.
معلمی تأکید کرد: حتی پیش از اذان مغرب شعرا برای عرض ادب و احوالپرسی خدمت ایشان می‌رسند و در آنجا کتاب‌های تازه‌شان را به حضرت آقا عرضه می‌کنند. در آنجا هم دیده می‌شود که ایشان درباره کتاب‌ها نکاتی را بیان می‌کنند که نشان‌دهنده سطح مطالعه رهبر معظم انقلاب و میزان تسلط ایشان بر ادبیات و کتاب است.

معاون هنری حوزه هنری درباره محور‌ها و موضوعات شعر‌هایی که در جلسه «دیدار ماه» اجرا شد، گفت: امسال هم مانند سال گذشته موضوع شعر در رثای سردار شهید قاسم سلیمانی را داشتیم، در کنار آن، موضوعات روز از جمله کرونا و کادر درمان و شعر طنز نیز متناسب با شرایط داشتیم، شعر در خصوص ماه مبارک رمضان از دیگر موضوعات شب شعر بود.

معلمی با اشاره به اینکه امسال ترکیبی از شعرای برجسته و جوان در برنامه «دیدار ماه» حضور داشتند، گفت: اساتیدی، چون آقایان حاج علی انسانی، عباس براتی‌پور، یوسفعلی میرشکاک، مرتضی امری‌اسفندقه، محمدمهدی سیار، مرتضی حیدری‌آل‌کثیر، تحمد شهریار، میلاد عرفان‌پور، امید مهدی‌نژاد، محمد رسولی، هادی سعیدی، سعید تاج‌محمدی، میلاد حسنی و خانم‌ها اسما سوری، صیبا مرادی و عطیه‌سادات حجتی به شعرخوانی دعوت شدند.

پیام رهبر انقلاب به نشست شاعران در «دیدار ماه»

مقام معظم رهبری در پیامی به برنامه «دیدار ماه» که به منظور بزرگداشت هر ساله دیدار ایشان با شعرا برگزار می‌شود، از دلتنگی خود برای این دیدار سخن گفتند.

رمضان هر سال شعرای انقلاب اسلامی سعادت دیدار با مقام معظم رهبری را داشتند که متأسفانه امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان برپایی این نشست وجود ندارد. حوزه هنری انقلاب اسلامی به منظور بزرگداشت این مناسبت که به تعبیری سال تحویل شعر فارسی بود، برنامه تلویزیونی زنده ترتیب داد تا جمع محدودی از شاعران در قالب «دیدار ماه» به یاد دیدار‌های هر ساله با رهبری شعرخوانی کنند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد ظله العالی) نیز که دیدار با شعرا از جذاب‌ترین نشست‌های سالانه ایشان است، در پیامی به این برنامه دلتنگی خود را از برپانشدن آن اعلام کرده اند. متن این پیام به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم، به جناب آقای قمی بگویید: فروکاستن جلسه شیرین و با صفای همیشگی به یک دیدار دورادور تصویری، دل مشتاق را که آرام نمی‌کند، هیچ، کام انسان را هم به‌نحوی تلخ می‌کند. تقدیر الهی فعلاً این است که حقیر از آن دیدار شوق‌انگیز محروم باشم. می‌توان با نگاه شاعرانه این جور حوادث را ناز دستگاه حکمت الهی شمرد و بر احساس نیاز و اظهار نیاز افزود یا به قول صائب: نسازد لن‌ترانی-، چون کلیم – از طور مأیوسم/ نمک‌پرورده عشقم، زبان ناز می‌دانم. چند نفر از شاعران عزیز هم در نامه به این حقیر، اظهار لطف فراوان کرده و همان درخواست را مطرح کرده‌اند. سلام و تشکر مرا به آن‌ها برسانید و همین پاسخ را بدهید.»

یادآور می‌شود، «دیدار ماه»، برنامه دیدار شعرا با رهبر معظم انقلاب به دلیل محدودیت‌های بهداشتی سه‌شنبه شب (هفتم اردیبهشت ماه) در حوزه هنری و در قالب برنامه تلویزیونی در ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه ۲ سیما به صورت مستقیم پخش شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار