کد خبر: 1045123
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۹
خیز‌های بی‌سرانجام سینما و تلویزیون برای پرداختن به شخصیت حضرت خدیجه (س)
یک مؤسسه فرهنگی- هنری از ساخت فیلم سینمایی زندگی حضرت خدیجه کبری (س) خبر داده است. این مؤسسه مدعی است می‌خواهد اولین فیلم سینمایی درباره زندگی همسر بزرگوار رسول اکرم (ص) را تولید کند، این ادعایی است که پیش از این از سوی دیگران نیز مطرح شده، ولی تاکنون به سرانجام نرسیده است.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: شاید این سؤال بزرگی باشد که چرا در کشوری که ادعای گسترش فرهنگ اسلامی را دارد، هنوز فیلم سینمایی درباره شخصیت‌های برجسته اسلام تولید نشده است؟ با اینکه علاوه بر بخش دولتی سینما، نهاد‌های فرهنگی متمولی نیز در حال فعالیت در حوزه فیلمسازی هستند!

مروارید حجاز ساخته می‌شود!

مؤسسه فرهنگی- هنری آیین معنویت در قم از ساخت فیلم سینمایی «مروارید حجاز» با موضوع زندگی حضرت خدیجه (س) خبر داد. حجت‌الاسلام حجت ملکی، مدیر این مؤسسه با برگزاری نشستی خبری که در آن ابراهیم اصغرزاده و مسعود شاه‌محمدی فیلمنامه‌نویس و کارگردان حضور داشتند، گفت: «با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قطعاً برای ساخت فیلم زندگانی حضرت خدیجه (س) به‌عنوان ام‌المسلمین، علاوه بر گرفتن نظر علمای برجسته جهان اسلام، بهترین‌های سینمای ایران انتخاب خواهند شد.»

وی با اشاره به تهیه و تدوین فیلمنامه زندگی پربرکت حضرت خدیجه (س) خاطرنشان کرد: «الگو‌های بزرگی همچون بزرگان و علمای دینی باید هرچه بیشتر با نگاه تقریبی به جهان اسلام معرفی و سیره و زندگینامه آنان باید در قالب‌های گوناگون رسانه‌ای به ویژه فیلم و سریال به جامعه به ویژه جوانان ارائه شود.»

مدیر پروژه سینمایی «مروارید حجاز» تأکید کرد: «در حال حاضر سعی کرده‌ایم پروژه را در مرحله فیلمنامه‌نویسی پیش ببریم و برای این امر تاکنون ۵/ ۱ سال تلاش و کوشش شده است و در تلاش هستیم با منابع تاریخی‌ای که داریم، فیلمنامه بسیار خوبی تولید شود تا از هر لحاظ مورد توجه جهان اسلام قرار گیرد.»
ملکی در ادامه از تلاش برای انتخاب یکی از کارگردانان سرشناس کشورمان برای ساخت این فیلم خبر داد و خاطرنشان کرد: «امیدواریم بتوانیم در راستای توسعه معارف ناب دینی در جامعه گام‌های مثبت و مؤثری برداریم.»

وی همچنین برای تأمین مخارج ساخت این فیلم سینمایی درخواست کمک کرد و گفت: «تولید فیلم‌های تاریخی مقدمات بسیار زیاد و سنگینی دارد و به دلیل اهمیت کار نیازمند حضور جدی خیرین و سرمایه‌داران برای حمایت و تولید این اثر فاخر هستیم تا بتوانیم با فراهم کردن همه امکانات روز دنیا فیلمی فاخر در شأن این بانوی اول جهان اسلام بسازیم تا سال‌ها این فیلم بدرخشد و با سایر فیلم‌ها به رقابت بپردازد.»

آنچه از سخنان مدیر مؤسسه «آیین معنویت» مشخص است، ساخت فیلم سینمایی «مروارید حجاز» فعلاً در مرحله فیلمنامه است، این پروژه از نظر مالی نیازمند کمک و سرمایه‌گذاری است و در نهایت اینکه هنوز کارگردان فیلم مشخص نشده است! این مسئله گویا در همه پروژه‌های بی‌سرانجام ساخت فیلم و سریال درباره زندگی حضرت خدیجه (س) نیز تکرار شده است.

«خاتون قریش» سریال نشد!

آبان ماه سال ۱۳۸۷، سیداحمد میرعلایی، تهیه کننده سینما در مصاحبه‌ای از تولید سریالی به نام «خاتون قریش» خبر داد که فیلمنامه‌اش بر اساس شخصیت حضرت خدیجه (س) در حال نگارش بود. این سریال قرار بود با همکاری گروه معارف شبکه اول سیما ساخته شود و کار از چنان کیفیتی برخوردار باشد که در دیگر کشور‌ها نیز به نمایش در‌آید. میرعلایی اسمی از کارگردان پروژه نبرد و صرفاً اعلام کرد کار نگارش فیلمنامه تا یک سال به طول می‌انجامد و بعد از آن پیش تولید شروع می‌شود. وی همچنین گفت: با توجه به اهمیت چنین موضوعاتی امیدوار هستیم حامیان مالی خوبی برای این پروژه بیابیم. بعد‌ها داود میرباقری نیز گفت که پیش‌تر ساخت سریال حضرت خدیجه (س) به او پیشنهاد شده است، اما در نهایت آن را نپذیرفته است. او در این باره توضیح داد: پس از اینکه قصه حضرت خدیجه (س) به من پیشنهاد شد، رفتم و پژوهش کردم که نمی‌شود چهره ایشان را نشان داد و اگر بسازم با مشکل پخش مواجه می‌شوم، بنابراین قبول نکردم. توجه به این مسئله خیلی مهم است و باید از قبل فکر کنیم تا این همه هزینه و نیرو را صرف نکنیم و سپس با مشکل پخش مواجه شویم!

مثلث سلحشور، شورجه، میرباقری

مهرماه سال ۹۰، محمد خزائی از ساخت اولین فیلم سینمایی تاریخ سینما درباره زندگی حضرت خدیجه (س) خبر داد؛ فیلمی که تحقیقات اولیه آن زیر نظر فرج‌الله سلحشور انجام شده بود و از جمال شورجه به عنوان گزینه کارگردانی آن نام برده می‌شد. فارس در گزارشی به ساخت این فیلم سینمایی که نامی برای آن انتخاب نشده بود، پرداخت و نوشت: پیش‌تولید این فیلم که هم اکنون مراحل تحقیقات و مطالعات را پشت سر می‌گذارد، پس از پایان مرحله تحقیقات آغاز خواهد شد، ضمن آنکه در مراحل بعدی پیش‌تولید گروه سازنده فیلم با توجه به ضرورت، برای یافتن لوکیشن‌ها به کشور‌های خارجی نیز سفر خواهند کرد. قرار است گروهی از اهالی حرفه‌ای سینما با این پروژه همکاری کنند و فیلم طی دو سال آینده مراحل تولید خود را پشت سرخواهد گذاشت.

یک سال بعد در آذر سال ۹۱، خزایی اعلام کرد: هنوز کارگردان و نویسنده این فیلم مشخص نشده‌اند و با چند نویسنده برای نگارش فیلمنامه این فیلم در حال مذاکره هستیم و تا ۲۰ روز دیگر با انجام مذاکرات احتمالاً پیش‌تولید فیلم شروع می‌شود. بعد از درگذشت مرحوم سلحشور و درگیر شدن شورجه در ساخت سریال موسی (ع)، خزایی در حاشیه برگزاری مراسم «صدف کوثر» ویژه بزرگداشت مقام حضرت خدیجه (س) که اردیبهشت ۱۳۹۸ برگزار شد، گفت: حدود سه سال قبل برای ساخت فیلم سینمایی «حضرت خدیجه (س)» اقدام کردیم و در نخستین گام، برای انجام کار‌های تحقیقاتی با زنده‌یاد فرج‌الله سلحشور قرارداد بستیم، اما، چون ایشان دچار بیماری شدند، پروژه متوقف شد. وی در ادامه بیان داشت: «آقای میرباقری سال گذشته یک سیناپس از فیلم سینمایی «حضرت خدیجه» در اختیار ما گذاشتند، سپس فیلمنامه اولیه نوشته شد. الان هم بازنویسی نهایی فیلمنامه در دست کار است. با توجه به همزمانی بازنویسی کار با پیش‌تولید سریال سلمان فارسی به کارگردانی آقای میرباقری، کمی بازنویسی با کندی پیش می‌رود، اما فکر می‌کنم حداکثر تا دو ماه دیگر به پایان می‌رسد.»

تا به حال همه خبر‌هایی که از نزدیک ۱۳ سال پیش درباره ساخت فیلم یا سریال زندگی حضرت خدیجه (س) منتشر شده، تنها تکرار چند کلیدواژه است؛ «انجام تحقیقات»، «نگارش فیلمنامه»، «کار بزرگ و مناسب پخش در کشور‌های دیگر»، «نیاز به کمک مالی و حمایت برای ساخت» و «مشخص نبودن عوامل اصلی». چند ماه پیش ساخت فیلم سینمایی «بانو بهشت» با موضوع زندگی حضرت زهرا (س) که گفته می‌شود از سوی جریان شیعه انگلیسی و برای ایجاد تفرقه مذهبی تولید شده است، چند روزی در ایران این موج را راه انداخت که چرا ما تا به امروز هیچ کاری درباره زندگی حضرت صدیقه کبری (س) نساخته‌ایم، اکنون نیز با مرور کوتاهی بر روند وعده‌های ساخت فیلم و سریال درباره زندگی حضرت خدیجه (س) مشخص شده آنچه در این بین مفقود است، اراده ساخت است، وگرنه همه پروژه‌ها مرحله تحقیقات و نگارش فیلمنامه را طی می‌کنند، اکنون باید منتظر بود و دید «مروارید حجاز» به چه سرانجامی می‌رسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار