کد خبر: 1044956
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۷
سخنگوی صنعت برق، با اشاره به اینکه مدت شش ماهه مشترکین پرمصرف برق برای اصلاح الگوی مصرف پایان یافته استَ، گفت: «از اول اردیبهشت قیمت عمومی برق ۷درصد افزایش یافت و قیمت برق پرمصرف‌ها از ابتدای خرداد با افزایش ۱۶درصدی مواجه خواهد شد.»
بهناز قاسمی

سرویس اقتصاد جوان آنلاین:  طرح «برق امید» از اول آبان سال‌گذشته با تبلیغات بسیار زیاد وزارت نیرو آغاز شد. براساس این طرح مشترکان برق به سه گروه کم‌مصرف، خوش‌مصرف و پرمصرف دسته‌بندی شدند. هزینه برق کم‌مصرف‌ها رایگان شد و پرمصرف‌ها هم شش ماه فرصت داشتند تا با اقداماتی به گروه‌های دیگر بپیوندند.


سقف مصرف برای مشترکان کم‌مصرف، ۱۰۰کیلووات ساعت در ماه تعیین شد، البته این رقم مربوط به ماه‌های گرم «مناطق عادی» است که این مقدار برای مناطق گرمسیر بیشتر بوده و تا ۴۰۰کیلووات ساعت در ماه می‌رسد.


از سوی دیگر در ماه‌های غیرگرم مناطق عادی مانند سایر مناطق، سقف مصرف برای رایگان شدن هزینه برق، ۸۰کیلووات ساعت در ماه است. خوش‌مصرف‌ها، مشترکانی هستند که بین ۱۰۰ تا ۳۰۰کیلووات ساعت در ماه مصرف برق دارند. وی تصریح نکرده که این میزان مربوط به چه مناطقی است، تعرفه این گروه از مشترکان مانند ماه‌های قبل محاسبه می‌شود.


مشترکان پرمصرف که در مناطق عادی (و احتمالاً در ماه‌های گرم) بیش از ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه برق مصرف می‌کنند، در این دسته قرار می‌گیرند.


وزارت نیرو شش ماه به این مشترکان فرصت داد تا در نهایت یکی از سه راه را برگزینند. اول اینکه با دریافت آموزش‌های لازم، مصرف برق‌شان را کم کنند.


دوم اینکه تسهیلات ارزان‌قیمت برای نصب پنل‌های خورشیدی کوچک دریافت کنند تا بار مصرف‌شان بر دوش شبکه تولید و توزیع برق نیفتد و سومین راه نیز این است که در صورت باقی ماندن در گروه پر‌مصرف‌ها، تعرفه برق آن‌ها افزایش یابد.


به گفته مدیر عامل توانیر، پس از اجرای طرح برق امید در سال گذشته ۷ میلیون مشترک کم‌مصرف مشمول تخفیف صددرصدی شدند و ۶ درصد نیز از تعداد مشترکان پرمصرف کاسته شد.


مدیرعامل توانیر: افزایش ۳۳ درصدی قیمت برق برای مشترکان پرمصرف


محمدحسن متولی‌زاده، با بیان اینکه براساس طرح برق امید فرصت شش ماهه به مشترکان پرمصرف برای کاهش مصرف داده شده است، افزود: «این فرصت، ماه اردیبهشت تمام می‌شود و اگر مشترکی پس از این تاریخ، روش مصرف برق خود را اصلاح نکرده باشد علاوه بر افزایش ۷ درصدی عمومی و ۱۶ درصدی مشترکان پرمصرف در زمان اوج مصرف تابستان که هر ساله به بهای برق اضافه می‌شود، ۱۰ درصد نیز براساس طرح برق امید با افزایش قیمت برق مواجه که جمع این ارقام ۳۳ درصد می‌شود.»


وی افزود: «قیمت برق از سال‌های گذشته به‌صورت پلکانی محاسبه می‌شود، به نحوی که اگر مشترک از الگوی مصرف تجاوز کند، قیمت برق به‌صورت پلکانی و تصاعدی افزایش خواهد یافت، اما اگر اقدام به کاهش مصرف کند با شیب تندی نیز قیمت کاهشی می‌شود.»


مدیرعامل شرکت توانیر اظهار کرد: «به ازای هر ۱۰ درصد کاهش تا ۳۰درصد میزان بها برق کاهش می‌یابد، البته مشترکان پرمصرف می‌توانند با نصب پنل‌های خورشیدی مقداری از برق مصرفی خود را تأمین کنند تا از فشاری که بر دوش مابقی مشترکان وارد می‌کنند، کاسته شود.»


اولین افزایش بهای برق از اول اردیبهشت


مدیرعامل توانیر از اعمال افزایش ۷درصدی بهای برق برای عموم مردم از اول اردیبهشت خبر داد و گفت:

«فرصت شش ماهه مشترکین پرمصرف برای کاهش مصرف برق دیروز پایان یافت.»


مصطفی رجبی مشهدی در گفتگو با صداوسیما، با بیان اینکه چاه‌های کشاورزی به دلیل کاهش بارندگی‌های امسال زودتر از سال گذشته فعال شده‌ا‌ند، افزود: «در بخش صنایع مصرف ۲۶ درصد افزایش یافته که این رویه مصرف سبب افزایش ۲۰ درصدی مصرف انرژی در کشور شده است.»


سخنگوی صنعت برق با تأکید برلزوم تدارک دیدن برنامه‌های لازم برای مدیریت مصرف از هم اکنون ادامه داد:

«افزایش ۷ درصدی قیمت برق سالانه طبق مصوبه هیئت‌وزیران انجام می‌شود، اما برای مشترکینی که کمتر از الگوی مصرف، برق مصرف می‌کنند تخفیف صددرصدی اعمال و قبوض آن‌ها صفر خواهد شد.»


رجبی مشهدی با بیان اینکه راهکار‌های کاهش مصرف برق بسیار ساده است، گفت: «مشترکین خوش‌مصرف اگر میزان مصرف خود را نسبت به مصرف سال گذشته کاهش دهند، پاداش مدیریت مصرف دریافت خواهند کرد و البته به ازای هر ۱۰ درصد کاهش نیز ۲۰ درصد از مبلغ قبض‌شان کاسته می‌شود.»


وی ادامه داد: «مشترکین پرمصرفی که تاکنون برای کاهش مصرف کاری نکرده‌اند از ابتدای خردادماه ۱۶ درصد افزایش قیمت برق دریافت می‌کنند که البته این دسته از مشترکین نیز می‌توانند با دقت در نوع مصرف از وسایل برقی و کاهش هدررفت، میزان مصرف خود را کاهش دهند.»


سخنگوی صنعت برق با اشاره به کاهش بارش‌ها گفت: «این موضوع سبب کاهش ذخیره آبی سد‌های دارای نیروگاه برق آبی شده که این به معنای محدودیت در تولید برق از این نیروگاه‌ها تا ۳ هزار مگاوات است.»


افزایش ۲۲ درصدی مصرف برق در فروردین


مدیرعامل توانیر گفت: «میزان مصرف برق در فروردین امسال در مقایسه با زمان مشابه پارسال ۲۲درصد افزایش یافته که این میزان افزایش، بی‌سابقه است.»


محمدحسن متولی‌زاده، با اشاره به گرمای زودرس فروردین که حدود پنج درجه نسبت به زمان مشابه بیشتر شده و کاهش شدید بارش در سال آبی جاری افزود: «مصرف برق به این دو دلیل به شدت افزایش یافته است. نگرانی جدی دیگر کاهش ۳۴ درصدی ذخیره آب پشت سد‌هایی است که نیروگاه برق- آبی دارند، به همین دلیل تولید این نیروگاه‌ها نسبت به پارسال کمتر شده و تراز عرضه و تقاضا نامناسب است.»


مدیرعامل توانیر افزود: «در سال‌های گذشته توانستیم با همکاری مردم از چنین شرایطی عبور کنیم، امسال نیز تابستان گرم و حساس از نظر انتخابات و وجود بیماری کرونا داریم که تأمین برق پایدار برای برخی از مردم حیاتی است، بنابراین نیازمند کمک همه مردم هستیم تا بتوانیم برق مورد نیاز را تأمین کنیم.»

 

نماي نزديک

اقدام عجیب برق منطقه‌ای تهران در شهر جدید پردیس
 
مدیرعامل شرکت عمران پردیس از اقدام عجیب شرکت برق منطقه‌ای استان تهران در این شهر خبر داد و گفت: «تابستان امسال قطعاً در تأمین برق واحد‌های مسکن مهر به مشکل می‌خوریم.»

مهدی هدایت در گفتگو با تسنیم افزود: «روزانه به‌طور متوسط ۲۰۰ تا ۳۰۰ خانوار در پروژه‌های مسکن مهر شهر جدید پردیس ساکن می‌شوند. برای تأمین برق پایدار سایت‌های مسکن مهر، براساس برنامه ساکن‌شدن متقاضیان از سال‌های قبل یک ترانس ۹۰ در پردیس نصب شده بود. این در حالی است که مدیرعامل برق منطقه استان تهران به جای تقویت بحث برق در شهر پردیس که نمونه بارز آن نوسانات برق در فاز ۱۱ است، ترانس ۹۰ را با ترانس ۳۰ جایگزین کرده‌اند.» مدیرعامل شرکت عمران پردیس بیان کرد: «با این کار با توجه به سکونت روزانه حدود ۳۰۰ نفر در پردیس، قطعاً در تابستان با مشکل تأمین برق واحد‌های مهر مواجه خواهیم شد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار