کد خبر: 1044261
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۳
تغذیه مصنوعی در جهت آبگیری از جمله طرح‌هایی است که از اوایل دهه نود در زنجان در دستور کار قرار گرفته و به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان طی سال گذشته آبگیری طرح‌های تغذیه مصنوعی با حجم ۶/ ۱۶ میلیون متر مکعب در این استان انجام شده است.
سجاد مرسلی

سرویس ایران جوان آنلاین: فرسوده بودن شبکه آبرسانی، هدررفت آب، نبود فرهنگ صحیح مصرف آب کشاورزی و شرب، کاهش بارندگی‌ها و موارد دیگر باعث شده طی سال‌های اخیر استان زنجان با چالشی بزرگ به نام بحران آب مواجه باشد. معضلی که گریبان تک‌تک شهروندان را چسبیده و همگان به نوعی از این کم آبی آسیب می‌بینند. با این حال از سال ۹۱ طرح‌های تغذیه مصنوعی در این استان در دستور کار قرار گرفته است. حرکتی که براساس آن آبگیری با حجم ۶ /۱۶ میلیون متر مکعب صورت گرفته و به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان، هر چند کمک خوبی برای حفظ و تأمین آب استان است، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز کار زیاد است.

هر چند بارندگی‌های بهار امسال در مناطق غربی کشور نعمات فراوانی را برای بخش‌های مختلف داشت، اما نمی‌توان از تأثیر منفی آن بر افکار عمومی مبنی بر ورود به ترسالی، رفع معضل بی‌آبی و کم‌آبی و عدم نیاز به صرفه‌جویی و مدیریت مصرف غافل شد، ذهنیتی که اصلاح آن نیازمند ورود کارشناسان و دستگاه‌های مختلف و همچنین اجرای طرح‌هایی در رابطه با حفظ منابع آبی را می‌طلبد. در حالی که بیش از ۵۰ درصد جمعیت جهان با کمبود و گاه بحران آب مواجه هستند، تأمین منابع آبی شیرین پایدار، به معضلی بزرگ در بسیاری از کشور‌های جهان تبدیل شده است و ادامه این وضعیت تبعات خطرناک و گاه جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. زنجانی‌ها در حالی که طی سال‌های گذشته با کاهش بارش‌های زمستانی و بهاری مواجه بودند که از پاییز گذشته تاکنون نیز بارش قابل ملاحظه‌ای نداشته‌اند و نزولات بهاری نیز خوب، اما بی‌تأثیر در تأمین آب‌های زیر زمینی است. به همین دلیل آن‌ها می‌دانند بدون اجرای طرح‌های ویژه‌ای در رابطه با آب و منابع آبی در سال‌های آینده با مشکلات زیادی دست به گریبان خواهند بود.


حفظ منابع آبی عزم ملی می‌طلبد


تغذیه مصنوعی در جهت آبگیری از جمله طرح‌هایی است که از اوایل دهه نود در زنجان در دستور کار قرار گرفته و به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان طی سال گذشته آبگیری طرح‌های تغذیه مصنوعی با حجم ۶/ ۱۶ میلیون متر مکعب در این استان انجام شده است. اسماعیل افشاری می‌گوید: «این نوع از آبگیری‌ها به منظور تقویت سفره‌های آب زیرزمینی در استان انجام می‌شود که با توجه به آمار آبگیری طرح‌های تغذیه مصنوعی باید گفت حجم ۶/ ۱۶ میلیون متر مکعب برای یک سال می‌تواند رقم خوبی باشد، اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله بسیار است و حتماً باید ادامه‌دار شود.» این مسئول از توقیف دستگاه حفاری و تجهیزات حفاری غیر مجاز به تعداد ۱۸ دستگاه طی سال گذشته خبر داده و تصریح می‌کند: «طی سال گذشته ۲۰۴ دستگاه کنتور‌های حجمی نیز در استان نصب شده است.» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه یکی از راهکار‌های تقویت سفره آب‌های زیرزمینی تغذیه مصنوعی است، می‌گوید: «آبگیری طرح‌های تغذیه مصنوعی به منظور تقویت سفره‌های آب زیر زمینی در استان از سال ۹۱ آغاز شده است.» به گفته افشاری این طرح توسط شرکت آب منطقه‌ای استان با مدیریت خوبی انجام می‌شود و شهروندان زنجانی هم باید مدیریت مصرف آب را مد نظر قرار دهند. وی با بیان اینکه بارش‌ها در استان زنجان کاهش یافته است، می‌گوید: «از مهرماه سال گذشته تاکنون بارش‌ها در استان کم شده و همین موضوع لزوم برنامه ریزی‌های ویژه برای مدیریت آب را به شدت بالا می‌برد. البته باز هم تأکید می‌کنیم که این موضوع یک حرکت و عزم جمعی را می‌طلبد و باید همه سازمان‌ها و نهاد‌ها و تک‌تک شهروندان در آن سهیم و همراه باشند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار