کد خبر: 1043512
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۴
عضو شورای شهر تهران در خصوص اخرین وضعیت ساخت قبرستان در تهران توضیحاتی داد و تاکید کرد در برنامه توسعه سوم این موضوع دیده شده است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: یکی از مشکلات کلان شهر تهران از بین رفتن اثار قدیمی شهر است. چشمه علی با قدمت چند هزار ساله از موازییک پر شده است از سوی دیگر بسیاری از اثار در یک قدمی تخریب است.

تیرماه ۹۸ هم میدان حسن اباد طعمه حریق شد و در همان روز‌های ابتدایی مسوولان وعده دادند که بزودی بازسازی انجام می‌شود و تاکنون کار صورت نگرفته است.

در خصوص اخرین وضعیت اثارتاریخی، ایمنی بازار، قبرستان دولاب، جانمایی برای قبرستان جدید تهرانی ها، چشمه علی، اخرین وضعیت ساختمان‌های ناایمن، ایجاد‌سازمان‌گردشگری در شهرداری تهران و. با حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران به گفتگو نشستیم.

اخباری مبنی بر وضعیت اسفناک چشمه‌علی به گوش می‌رسد که نخاله‌های ساختمانی داخل حوضچه چشمه‌علی ریخته شده است، در این باره توضیح می‌دهید؟

موزاییک داخل چشمه علی/رفع مشکل بزودی

زباله و نخاله ساختمانی نیست. موزائیکی‌هایی که از روی سکو‌ها کنده شده و برای ترمیم بوده است، داخل چشمه‌علی ریخته شده است و به زودی مشکل برطرف خواهد شد. ما برای احیای چشمه‌علی تلاش‌های زیادی کرده‌ایم و از خشک شدن آن جلوگیری شده است.

قرار بود آرامستان دولاب ساماندهی شود و پیاده‌راهی در آنجا ساخته و به مقصد گردشگری تبدیل شود، کار به کجا رسید؟

ساماندهی دولاب تقریبا به اتمام رسیده است/ایجاد یک پلازای شهری تاریخی

بخش‌هایی از آرامستان دولاب ساماندهی شده و قرار است که به منطقه گردشگری تبدیل شود. این آرامستان بسیار تاریخی است و مربوط به جنگ جهانی دوم است و افرادی در آن دفن هستند که برای سایر کشور‌ها هستند و هر ساله سفارتخانه‌های آن کشور‌ها در این مکان یادبود‌هایی برگزار می‌کنند. کار در حال اتمام است و تقریباً یک پلازای شهری تاریخی که جنبه بین‌المللی دارد در این محدوده ایجاد شده است.

از مدت‌ها قبل موضوع ایمنی بازار تهران در دستورکار قرار گرفته است. چند ایستگاه آتش‌نشانی راه‌اندازی شده، اما باز هم کافی نیست. چه اقداماتی برای ایمنی بازار تهران انجام داده‌اید؟

ایمنی بازار به تنهایی از عهده شهرداری بر نمی‌اید/اصناف کمک کنند

بازار تهران شرایط خاصی دارد و برای ایمنی آن پیش‌بینی‌هایی انجام شده است. ایستگاه آتش‌نشانی، شیر‌های اضطراری و وسایل سبک برای خدمت‌رسانی در زمان بحران ایجاد شده است. اما باید خود اصناف هم کمک کنند، چرا که این کار به تنهایی از عهده شهرداری برنمی‌آید. معماری بازار تهران خاص است، سکنه و کاسبان هم برای حفط و نگهداری آن باید کمک کنند البته باید نظارت‌هایی هم صورت گیرد و میراث هم در این زمینه ورود کند. ما هم اقداماتی انجام دادیم، اما باید ادامه‌دار باشد.

مدتهاست که ماجرای جدایی ری از تهران مطرح شده است، اما این موضوع محقق نشده. در این باره توضیح می‌دهید؟

شهرداری تهران سازمان عریض و طویلی است و به شهر ری هم به عنوان یک منطقه نگاه می‌کند/ری ۸ هزار سال قدمت دارد

یکی از مشکلات ما داستان‌های پرغصه ری است که همچنان ادامه دارد و تا زمانی که ری از تهران جدا نشود، حقوق شهروندی آن احیا نمی‌شود. شهرداری تهران سازمان عریض و طویلی است و به شهر ری هم به عنوان یک منطقه نگاه می‌کند این در حالی است که ری بیش از ۸ هزار سال قدمت دارد و یک منطقه تهران ۷۰ تا ۸۰ سال، اما در برنامه‌ریزی‌ها یکسان دیده می‌شوند.

طرح موضوع جدایی ری از تهران از سال پیش/ری فرمانداری جداگانه دارد و یک شهرستان تاریخی است

ببینید! ما ۲۱ عضو شورا داریم و کلان‌شهر تهران بسیار عریض است و نمی‌توان به تمام مناطق جغرافیایی اشراف داشت. از سال‌ها پیش که شورا‌ها شکل گرفتند، موضوع جدایی ری از تهران مطرح شد. ری فرمانداری جداگانه دارد و یک شهرستان تاریخی است. همین خود چشمه‌علی یک آثار تاریخی چندهزار ساله است و ما در کنار آن برج طغرل را داریم. آثار میراثی در شهر ری در حال از بین رفتن است.

هنوز هم دژ رشکان در منطقه ری در وضعیت خوبی نیست و بار‌ها وعده ساماندهی آن را داده‌اند، در این باره توضیح می‌دهید که چه اقداماتی صورت گرفته و چرا کار تاکنون به تعویق افتاده است؟

اطراف دژ تاریخی محلی برای معتادان/وضعیت خوبی نیست

در اطراف دژ رشکان فضای ناجور و آزاردهنده‌ای وجود دارد و به مکانی برای معتادان تبدیل شده است، هنوز هم اقدامات لازم انجام نشده است. دژ رشکان یکی از بازمانده‌های باستانی است و این اثر تاریخی در نزدیکی محله صفائیه شهر ری واقع شده و یکی از دژ‌های مستحکم بوده و محافظ نخستین ری محسوب می‌شده.

البته این را هم بگویم که این دژ از سنگ و ساروج تشکیل شده و گفته می‌شود مربوط به دوران اشکانیان است. اما دژ رشکان رها شده در بیابان است و مأمنی برای آسیب‌دیدگان شده و اقدامی برای حفاظت از آن صورت نگرفته است.

در مورد شهر ری کوتاهی شده است/باید پایگاه ملی میراثی در شهرری ایجاد کنند، اما خود اداره میراث فرهنگی در شهر ری مستأجر است

ببینید! ما برای حفظ آثار باستانی تلاش می‌کنیم، اما باید وزارت میراث فرهنگی در این زمینه ورود کند، اما در مورد شهرری کوتاهی می‌کنند. باید پایگاه ملی میراثی در شهرری ایجاد کنند، اما خود اداره میراث فرهنگی در شهر ری در مکانی است که مستأجر است و کارکنان بسیار محدودی دارد.

بیش از یکصد آثار تاریخی در محله‌های قدیمی شهرری تخریب شده است/شکر طرحی برای ساماندهی نفرآباد و هاشم‌آباد تصویب شده است

ما روستا‌هایی مانند حسن‌آباد و قلعه‌نو و کهریزک را داریم و آثار تاریخی که در مرکز شهر ری قرار دارد که متأسفانه بخش زیادی از آن تخریب شده است. بیش از یکصد آثار تاریخی در محله‌های قدیمی شهرری تخریب شده است، اما خدا را شکر طرحی برای ساماندهی نفرآباد و هاشم‌آباد تصویب شده است و اگر شهرداری کمک کند و مردم هم مشارکت کنند، دوباره هویت به این بخش‌ها بازمی‌گردد.

ری در سایه تهران قرار دارد/برای آثار میراثی شهرری هیچ اقدامی صورت نگرفته است

امروز شهر یزد یک مقصد گردشگری است، چرا که بافت سنتی خود را حفظ کرده است، اما برای آثار میراثی شهرری هیچ اقدامی صورت نگرفته است. به دلیل اینکه شهرری در سایه تهران قرار گرفته و هویت مشخصی ندارد و در حد یک منطقه است.

می‌گویند در امد ری کم است در حالی که اینطور نیست

البته نمی‌خواهم زحمات دیگران را کتمان کنم و بی‌انصافی کنم، ولی به قدر منزلت ری تلاش نشده است. به ما می‌گویند که درآمد ری کم است در حالی که اینطور نیست.

سازه حسن‌آباد تیرماه سال ۹۸ در آتش سوخت. همان مقطع مدیران بار‌ها وعده دادند که به زودی این سازه بازسازی می‌شود، اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است، در این باره توضیح می‌دهید؟

تفاهم شده/امیدوارم در این دوره مدیریت شهری سازه حسن اباد بازسازی شود

شنیده‌ام که در مرحله تعیین پیمانکار است، البته شهرداری، مالک و دانشگاه تهران در این زمینه تفاهم‌نامه‌هایی دارند. کار به کندی انجام شد. امیدواریم که به زودی دوره بازسازی آغاز شود و در این دوره مدیریت شهری کار به اتمام برسد.

یکی از مشکلات کلان‌شهر تهران ساختمان‌های ناایمن شهر است، مدیران بار‌ها وعده شناسایی ساختمان‌های ناایمن را داده‌اند و قرار بود که بر روی یک سامانه ساختمان‌های ناایمن معرفی شوند. چند روزی این اقدام صورت گرفت، اما بلافاصله اسامی این ساختمان‌ها برداشته شد، در این باره توضیح می‌دهید؟

ساختمان‌های ناایمن در بازار حالت معماری خاصی دارد/ساختمان‌های ناایمن بلندمرتبه هم شناسایی شده است

بله، بخشی از ساختمان‌های ناایمن شناسایی شدند. ببینید! در مورد ساختمان‌های ناایمن در بازار باید بگویم که حالت معماری سنتی خاصی در آن وجود دارد و ناایمنی‌هایی وجود دارد و دسترسی در مواقع بحران سخت است. ساختمان‌های ناایمن بلندمرتبه هم شناسایی شده است. بعد از حادثه پلاسکو این موضوع در دستورکار قرار گرفت، اما در مورد بازار، آثار تاریخی خاصی وجود دارد که متأسفانه برخی سودجویی‌ها هم صورت گرفته و تخریب و بازسازی انجام شده است. البته باید اقدامات لازم در خصوص ساختمان‌های ناایمن صورت گیرد.

وضعیت ساختمان کفش ملی خوب نیست/مالک دارد

برخی از ساختمان‌ها مانند کفش ملی را ما در بازار داریم که وضعیت خوبی ندارد، البته این ساختمان مالک شخصی دارد و باید مالک آن ورود کند. اما در برخی موارد که مالکین ورود نمی‌کنند، شهرداری خودش ورود کرده و بعد هزینه‌ها را دریافت می‌کند.

محله‌های تاریخی را به مکانی برای گردشگران تبدیل کنیم/مالکان برای تبدیل ملک‌ها به فرصت‌های گردشگری رغبتی ندارند

ما باید بسیاری از آسیب‌ها را به فرصت تبدیل کنیم و محله‌های تاریخی را به مکانی برای گردشگران تبدیل کنیم. البته مالکان برای تبدیل ملک‌ها به فرصت‌های گردشگری رغبتی ندارند و برخی هم با هم اختلافاتی دارند.

قرار بود که در تهران سازمان گردشگری راه‌اندازی شود. دو سالی است که روی این موضوع مانور داده می‌شود، اما هنوز لایحه‌ای در این زمینه به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نشده است، در این باره توضیح می‌دهید؟

۲ سال گذشت و هنوز شهرداری لایحه ایجاد سازمان گردشگری را نیاورده است

بله قرار بود دو سال پیش لایحه‌ای به صحن شورای شهر تهران ارائه شود، اما هنوز شهرداری تهران این لایحه را ارائه نکرده است و به صحن شورا نیامده است.

شهرداری که از میراث سر در می‌اورد و مدیران شهری که‌نگاه فانتزی به موضوع ایجاد سازمان گردشگری دارند/اراده ای‌نیست

علی‌رغم اینکه حناچی شهردار تهران از اساتید حوزه میراث تاریخی و نگاه ویژه‌ای به مرمت آثار تاریخی دارد، اما مدیران شهری در شهرداری تهران به ایجاد سازمان گردشگری در شهرداری نگاه فانتزی دارند و تاکنون این اقدام صورت نگرفته است. اراده‌ای در شهرداری تهران برای تشکیل سازمان گردشگری نیست و هنوز هم لایحه‌ای ارائه نشده است.

در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته برای ایجاد قبرستان جدید در تهران چه کرده‌اید؟ این در حالی که شما اعلام کردید ظرفیت در حال تکمیل شدن است و همچنین قرار است قبرستانی در دامنه ارادکوه ایجاد شود کار به کجا رسید؟

بهشت زهرا در حال پر شدن است/در مصوبات احداث قبرستان در غرب، شرق و جنوب دیده شده است

قبرستان بهشت‌زهرا (س) در حال پر شدن است و در مصوبات برنامه سوم شورای پنجم شهر تهران دیده شده است که در منطقه غرب، شرق و جنوب تهران قبرستان‌های منطقه‌ای ایجاد می‌شود. این اقدام هم به لحاظ بعد مسافتی، ترافیک و سایر موارد دیده شده است.

بهشت‌زهرا (س) قابلیت توسعه ندارد/ مخالفت با ساخت قبرستان جدید در جنوب تهران

بهشت‌زهرا (س) قابلیت توسعه ندارد، البته یک منطقه‌ای در دامنه آرادکوه برای ساخت بهشت‌زهرا (س) تعیین شده بود که ما مخالفت کردیم و گفتیم بهتر است در شرق یا غرب ساخته شود، چرا که دیگر جنوب ظرفیت توسعه بهشت‌زهرا را ندارد.

در حال حاضر در امامزاده‌های شهرری هم دفن صورت می‌گیرد/ظرفیت قبرستان فعلی تهران برای حدود پنجاه سال پیش‌بینی شده بود

قبلا هم یک الحاقیه برای توسعه بهشت‌زهرا (س) را داشته‌ایم. در حال حاضر در امامزاده‌های شهرری هم دفن صورت می‌گیرد و قبرستان‌های محلی وجود دارد و بهتر است که دیگر در شرق یا غرب قبرستان جدید احداث شود. ظرفیت قبرستان فعلی تهران حدود پنجاه سال پیش‌بینی شده بود که البته از ظرفیت آن گذشته است و احتمالاً دو تا سه سال آینده بهشت زهرا (س) پر می‌شود.

قطعات خالی در قسمت شرقی/قطعه قدیم پر شد/بازسازی در حال انجام است

در حال حاضر در قسمت شرقی قطعات خالی وجود دارد که همان قطعات ۳۰۰ به بالاست و باید گفت که ظرفیت در حال تکمیل شدن است. البته قطعات قدیمی هم پر شده و در آنجا بازسازی‌هایی هم صورت گرفته است.

بهتر است قبرستان‌ها در جهات مختلف تهران ایجاد شود، چرا که با این کار هم تردد‌ها کم می‌شود و هم مردم مجبور نیستند که مردگان خود را به جنوب تهران بیاورند. در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه امکان تردد در بهشت‌زهرا بسیار سخت است. اما اقداماتی انجام شده و بزودی نهایی می‌شود.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار