کد خبر: 1043017
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۹
معرفی مجدد نتانیاهو برای تشکیل کابینه
با گذشت دو هفته از انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی، رهبران احزاب نتوانسته‌اند بر سر تشکیل کابینه به توافق برسند و رئیس این رژیم با بیان اینکه هیچ‌کدام از گزینه‌های پیشنهادی برای نخست‌وزیری از اکثریت لازم برخوردار نبودند، گفت که نتانیاهو را به دلیل داشتن رأی بیشتر بار دیگر مأمور تشکیل کابینه کرده است. با تداوم بن‌بست سیاسی، برگزاری انتخابات پنجم پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی دور از دسترس نیست.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در شرایطی که برخی احزاب صهیونیستی مدعی ائتلاف برای تشکیل کابینه بودند، رئیس این رژیم دیروز در اقدامی غیرمنتظره بار دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر را مأمور تشکیل کابینه کرد. رووین ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی روز سه شنبه گفت که شانس اول تلاش برای تشکیل کابینه را به نتانیاهو داده است. بنابراین، او ۲۸ روز فرصت دارد برای تشکیل کابینه و معرفی آن به کنست تلاش کند. به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست»، ریولین با بیان اینکه گرفتن این تصمیم آسان نبود، توضیح داد: «هیچ‌کدام از کاندیدا‌ها از اکثریت لازم برای تشکیل کابینه جدید برخوردار نبودند، اما نتانیاهو به دلیل داشتن رأی بیشتر، انتخاب شد.» وی با اشاره به اینکه در جریان جلسه مشورتی روز دو شنبه با احزاب سیاسی اسرائیل، ۵۲ نماینده کنست نتانیاهو را برای نخست‌وزیری پیشنهاد داده و ۴۵ نفر نیز «یائیر لاپید» رئیس حزب یش‌عتید و رهبر اپوزیسیون در کنست را معرفی کردند، اما از نظر او، نتانیاهو شانس بیشتری برای تشکیل کابینه دارد. به نوشته رسانه‌های صهیونیستی، «ریولین در مراسم اعلام مأمور تشکیل کابینه، علاوه بر اینکه نتانیاهو را دعوت نکرده بود، گفت از ابعاد مشکل‌زای اعطای حق تشکیل کابینه به سیاستمداری که در حال محاکمه‌شدن به دلیل ارتشا است، کاملاً آگاه است.» بر اساس این گزارش، در صورتی که نتانیاهو نتواند در موعد چهار هفته‌ای مقرر کابینه را تشکیل دهد، می‌تواند درخواست دریافت ۱۴ روز مهلت بیشتر را ارائه کند. این درحالی است که وی روز دو شنبه بعد از دیدار و مشورت با سران احزاب سیاسی درباره تعیین مأمور تشکیل کابینه، اذعان کرده بود که بحران سیاسی در این رژیم هنوز ادامه دارد. باتوجه به اینکه بسیاری از احزاب با نتانیاهو اختلافات اساسی دارند و این بار نیز حزب لیکود، به رهبری نتانیاهو کرسی‌های کمتری نسبت به دوره قبل کسب کرده است، تشکیل کابینه ائتلافی به مراتب سخت‌تر از قبل خواهد شد. با توجه به اختلافات احزاب صهیونیستی با یکدیگر، برگزاری انتخابات پنجم در ماه‌های آینده دور از دسترس نیست، چیزی که رئیس رژیم صهیونیستی نیز به آن اعتراف کرده است. انتخابات اخیر چهارمین انتخابات در دو سال گذشته بود که در تاریخ رژیم صهیونیستی بی سابقه است.

نتانیاهو درحالی مأمور تشکیل کابینه شده است که در سال‌های اخیر پلیس رژیم صهیونیستی سه پرونده در خصوص فساد دولتی و مالی علیه نتانیاهو تشکیل داده و طی سه سال اخیر از منابع مختلفی شامل دستیاران و وزیران پیشین کابینه، بازجویی کرده است و در یک سال گذشته اعتراضات گسترده‌ای در مناطق مختلف اسرائیل علیه سیاست‌های نتانیاهو برگزار شده و همین مسئله کار را برای نخست‌وزیری مجدد او دشوار کرده است.

تحرکات سایر احزاب

درحالی که نتانیاهو مأمور تشکیل کابینه شده است رهبران سایر احزاب نیز دست به کار شده‌اند تا ائتلاف جدیدی تشکیل دهند. در همین راستا، یائیر لاپید به نفتالی بنت رهبر حزب «یامینا» پیشنهاد تشکیل کابینه متحد را داده که طی آن نخست‌وزیری میان این دو چرخشی باشد و نخست بنت نخست‌وزیر باشد و پس از آن، لاپید به نخست‌وزیری برسد. به گزارش شبکه المیادین، «ایمن عوده» رهبر لیست مشترک اعراب نیز گفت که حزب وی با نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو مخالف است. عوده گفت که وی برای یائیر لاپید احترام قائل بوده و حزب وی می‌تواند به کابینه ائتلافی او بپیوندد. البته ایمن عوده شرط پیوستنش به کابینه لاپید را عدم پیوستن احزاب راستگرای یامینا، امید جدید و اسرائیل بیتنا عنوان کرده است. این درحالی است که لاپید بدون پیوستن احزاب راستگرای مخالف نتانیاهو عملاً شانسی برای تشکیل کابینه ائتلافی نخواهد داشت. رهبران احزاب اپوزیسیون در شرایطی به دنبال نخست‌وزیری چرخشی هستند که این سیستم در دوره قبل بین نتانیاهو و بنی گانتس رهبر حزب آبی - سفید ناموفق بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار