کد خبر: 1042757
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۶
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و سرپرست واحد سلامت اجتماعی مرکز بهداشت استان:
دکتر «زهرا امینی» گفت: تقویت تاب آوری و آموزش مهارت های آن به افراد، از عوامل موثر در افزایش استحکام خانواده ها و کاهش پدیده طلاق در جامعه است.

به گزارش سعید عرفان منش خبرنگار جوان انلاین از اصفهان،عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و سرپرست واحد سلامت اجتماعی مرکز بهداشت استان اظهارداشت:تاب آوری را مجموعه مهارت هایی برای مواجهه صحیح با شرایط دشوار زندگی، حفظ آرامش درونی و کسب سازگاری مناسب با مسائل و مشکلات موجود در پیرامون خود، برشمرد و افزود: امروزه خانواده های ایرانی با مسائل متعددی اعم از افزایش تورم و کاهش قدرت خرید، بیکاری، مصرف گرایی و افزایش سطح توقعات در بعد اقصادی و فردگرایی، استقلال طلبی و آزادی خواهی های افراطی در بعد روانی و اجتماعی دست و پنجه نرم می کنند که تقویت مهارت تاب آوری به حل و فصل درست این مسائل کمک می کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از تعارضات زناشویی ناشی از عدم مدیریت صحیح هیجانات و برخوردهای شتاب زده و افراطی در مواجهه با مشکلات خانوادگی است تصریح کرد: افراد تاب آور، درک درست تری از هیجان های خود دارند و در هنگام بروز احساساتی نظیر خشم و برانگیختگی عصبی یا ناکامی، شکست و سرخوردگی، به جای برون ریزی یکباره هیجانات خود و ایجاد مشاجره با همسر و فرزندان، تحمل و بردباری به خرج داده و پس از کسب آرامش درونی، به بررسی دقیق مشکل و پیدا کردن راه حل های منطقی برای آن می پردازند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، آموختن مهارت حل مساله را یکی از عناصر مهم تاب آوری دانست و خاطرنشان کرد: همه زوجین در سالهای زندگی مشترک با مسائل و مشکلات گوناگونی مواجه می شوند اما برخی با اتخاذ شیوه صحیح حل مساله، به واکاوی مشکل، یافتن راه حل های منطقی و رفع و رجوع مساله می پردازند و برخی دیگر با واکنش های تند و هیجان زده، به سرعت، به سمت متارکه و جدایی پیش می روند.

این متخصص پزشکی اجتماعی، گفتگو، همدلی و ایجاد روابط اجتماعی گسترده را از دیگر مهارت های مهم تاب آوری عنوان نمود و اظهار داشت: افراد برخوردار از مهارت تاب آوری، در هنگام مواجهه با مشکلات شغلی، اجتماعی و خانوادگی، در وحله نخست، به گفتگو با طرف مقابل اعم از همسر، کارفرما، دوست و... پرداخته و درصدد حل تعارضات پیش آمده و بهبود روابط بین فردی برمی آیند و در مرتبه بعد، چنانچه به کمک دیگران نیاز باشد، ضمن برقراری ارتباط صمیمانه با نزدیکان خود یا متخصصین امر، از آنها درخواست مشورت و همفکری می نمایند، از این رو با اتکا به اندیشه و تجارب دیگران، مشکلات پیش آمده را به راحتی رفع و رجوع می کنند.

امینی، اعتماد به نفس بالا و دارا بودن هویت مستحکم را یکی از عوامل موثر در افزایش تاب آوری ذکر نمود و افزود: افرادی که از اعتماد به نفس بالا و هویت استواری برخوردارند، در هنگام رویارویی با مسائل زندگی، احساس ضعف و ناتوانی نمی کنند بلکه با تکیه بر تجارب و توانایی های خود، به جای یاس و افسردگی، به مقابله با شرایط پیش آمده و از میان برداشتن موانع می پردازند.

وی ادامه داد: افراد دارای هویت مستحم همچنین، خود را حق به جانب و مبرا از خطا و اشتباه نمی دانند و در هنگام بروز تنش های بین فردی در زندگی مشترک یا محیط های شغلی، به سادگی اشتباه خود را پذیرفته و فضا را به سمت صمیمیت و وفاق بیشر پیش می برند.

سرپرست واحد سلامت اجتماعی مرکز بهداشت استان، فرافکنی، غفلت از خود و ربط دادن مشکلات به عوامل بیرونی را از جمله رفتارهای نابالغانه در مواجهه با مسائل زناشویی ذکر نمود و تصریح کرد: افراد فاقد مهارت تاب آوری در هنگام مواجهه با مشکلات، موضوع را از محیط خانه فراتر برده و والدین و خواهر و برادرهای خود و همسرشان را نیز درگیر مساله می کنند که این امر، جایگاه و شانیت آنها را تنزل داده و زمینه را برای دخالت های مستمر دیگران فراهم می کند.

وی تحلیل درست از مسائل و پرهیز از اغراق و فاجعه سازی را عاملی مهم در حفظ زندگی مشترک و رسیدن به آرامش و تفاهم ذکر نمود و خاطرنشان کرد: تقویت تاب آوری موجب می شود افراد به جای اغراق در تحلیل مشکلات که حاصل آن، مواجه شدن با احساس ضعف، اضطراب و ناتوانی است، به مشکلات پیش آمده به عنوان یک فرصت برای کسب تجارب جدید نگاه کنند و مهارت های خود را در رویارویی با مسائل، به شدت افزایش دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، توکل، خوش بینی و معنویت را از دیگر عوامل موثر در تاب آوری و سازگاری بهتر با مشکلات زندگی برشمرد و تاکید کرد: امید به بهبود شرایط، اتکا بر معنویت و انجام مناسک دینی نظیر توکل، توسل و دعا از فشارهای روانی افراد کاسته و آنها را در رویارویی با مسائل زندگی مقاوم تر می کند.

سرپرست واحد سلامت اجتماعی مرکز بهداشت استان، درس مهارتهای زندگی در مدارس، کلاس ها و کارگاه های آموزشی در دانشگاه ها، جلسات آموزشی پیش از ازدواج در مراکز بهداشت و نشست های مشاوره فردی و گروهی در مراکز مشاوره شهر را از جمله ظرفیت های مناسب برای آموختن مهارت تاب آوری به افراد دانست و یادآو شد: هرگونه تلاش برای انتقال این مفاهیم به زوجین، به منزله سرمایه گذاری عظیمی است که بنیان خانواده ها را حفظ نموده و از بروز هزینه های مادی و معنوی ناشی از طلاق و از هم گسیختگی خانواده ها پیشگیری می کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار