کد خبر: 1042447
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹
بیش از دو دهه است که هر سال از طرف مقام معظم رهبری نامی برای آن سال انتخاب می‌شود و از سال ۹۰ به بعد تمام این نامگذاری‌ها به مسائل اقتصادی و تولید باز می‌گردد. سال جهش تولید و حالا پشتیبانی و مانع‌زدایی از مسیر تولید محصولات و کالای ایرانی بیانگر این است که مسئولان در سال‌جاری کار سختی در پیش دارند و همه هم‌و‌غم خود را برای به حرکت درآمدن چرخ‌های اقتصاد صرف کنند.
سيداحمد هاشمی اشكا

سرویس ایران جوان آنلاین:  واردات کالا‌های قاچاق و جریان نفوذ و رانت‌خوار‌ها بسیاری از صنایع را به ورطه ورشکستگی کشانده‌اند و به گفته نماینده رشت و خمام در مجلس در استانی مانند گیلان با ظرفیت‌های بی‌شمارش، تنها حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کارخانجات گیلان فعال هستند و از این تعداد برخی کارخانجات نیز در مرز تعطیلی هستند.

با انتخاب سال جدید به عنوان «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» مشخص شد مقام معظم رهبری با این نامگذاری هنوز دغدغه‌اش بر روی مسائل اقتصادی و تولید داخل است. رهبری نامگذاری سال‌ها را به طور مشخص از سال ۱۳۷۸ آغاز کردند و حالا این سنت وارد ۲۲ سالگی خود شد. ایشان از سال ۱۳۸۸ به صورت دنباله‌دار یک عنوان اقتصادی برای هر سال انتخاب کردند و در تمام دهه ۹۰ نیز عناوین انتخاب شده وجه اقتصادی داشته و به بیان دیگر تمام عناوین، اقتصادی بودند یا اقتصاد بخشی از شعار محوری سال بود.


نامگذاری سال‌ها در دهه ۹۰ نشان می‌دهد در طول این دهه رهبری به طور مشخص سه بار بر واژه تولید تأکید کرده‌اند. پیش از این در سال‌های ۹۹ و ۹۸ نیز در عنوان سال از کلمه تولید استفاده شده است. البته سال ۱۳۹۷ نیز که عنوان حمایت از کالای ایرانی نام داشت در بطن خود حمایت از تولید را به همراه داشت.


با این تفاسیر گویی مسئولان امر و تصمیم گیرندگان بخش صنعت و تولید کشور چندان به این امر توجه نکرده و همین مسئله کارخانجات و تولیدی‌های زیادی را به تعطیلی کشانده است. اتفاقی که نشان می‌دهد برای رساندن ایران به جایگاه اصلی و روشن کردن چراغ بسیاری از کارخانجات کار سختی در پیش است.


رونق روستاها، مؤلفه تأثیرگذار در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب


هم اکنون تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد کارخانجات استانی مثل گیلان که هزاران ظرفیت در عرصه‌های مختلف دارد، فعال هستند.


این‌ها بخشی از حرف‌های سیدعلی آقازاده، نماینده رشت و خمام در مجلس است که با نگرانی تأکید می‌کند:

«برخی از کارخانجات استان تعطیل شده‌اند و برخی هم در مرز تعطیلی هستند.»


وی با اشاره به اینکه بروکراسی‌های زائد، قاچاق کالا و فرآیند طولانی صدور مجوز موجب آسیب به تولید می‌شود، اضافه می‌کند: «رونق تولید و ارتقای توان معیشتی مردم در گرو همکاری و تعامل سازنده دولت، مجلس و قوه قضائیه است.»


آقازاده با اشاره به نفوذ جریان رانت در اقتصاد و صنعت گیلان، ادامه می‌دهد: «این افراد صنعت گیلان را ورشکسته کردند و به دلیل خلأ‌های مدیریتی این جریان رانت و مخرب همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. البته مجلس یازدهم جهت بهبود وضعیت معیشت مردم اقداماتی داشته است که تصویب طرح اعطای کمک‌های معیشتی به دهک‌های آسیب‌پذیر یکی از اقدامات مهم در بحث معیشت است.»


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر رونق روستا‌ها به عنوان یک مؤلفه تأثیرگذار در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، می‌گوید: «روستا‌ها از مراکز محوری اقتصاد و تولید جامعه هستند و باید به مکانیزه کردن کشاورزی، خرید تضمینی و بازرگانی محصولات کشاورزی استان بیشتر توجه شود. برای توسعه روستا‌ها و ارتقای سطح اقتصادی مردم باید جلوی تغییر کاربری اراضی کشاورزی گرفته شود و تهیه طرح آمایش سرزمینی نیز توسعه بخش کشاورزی را به دنبال دارد.» وی با بیان اینکه در اجرای طرح هادی روستایی کار کارشناسی نشده و اجرای آن به درستی انجام نشده است، تأکید می‌کند: «بسیاری از متولیان نیز برای اجرای طرح‌های هادی به درستی توجیه نشده‌اند.» آقازاده با بیان اینکه مسئولان اجرایی در مورد مشکلات طرح‌های هادی بی‌تفاوت هستند، بیان می‌کند: «مسئولان اجرایی باید بحث طرح‌های هادی را پیگیری کرده و مشکلات قانونی را متذکر شوند تا ما هم بتوانیم در مجلس اقدامات قانونی لازم را انجام دهیم.» وی از فعال بودن تنها حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کارخانجات گیلان خبر می‌دهد و با اشاره به اینکه افراد فاسد و طمع کار در پی مصادره اراضی و کارخانجات هستند، می‌گوید: «این روند فقط به تعطیل شدن بیشتر کارخانجات ختم می‌شود و اگر تصمیم عاجلی گرفته نشود مشکلات افزایش می‌یابند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار