کد خبر: 1041636
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۱
کاهش ۱.۶ میلیون دانشجو در دولت تدبیر و امید
رئیس دانشگاه تبریز گفت: تعداد دانشجویان در سال تحصیلی ۹۳_۹۲ بالغ بر چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بود که امسال به سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر کاهش یافته است.

میررضا مجیدی یکی از دلایل انجام طرح مدیریت استانی و آمایش آموزش عالی را کاهش تعداد دانشجویان دانشگاه‌ها دانست و اظهار داشت: تعداد دانشجویان سطح کشور در سال تحصیلی 93_92 بالغ بر چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بود که امسال به سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر کاهش یافته و دانشجویان استان نیز از تعداد ۲۰۷ هزار دانشجو به ۱۳۳ هزار نفر رسیده است.

وی اضافه کرد: براساس مصوبات شورای انقلاب فرهنگی و ابلاغ وزارت عتف در راستای حل مشکلات طرح آمایش آموزش عالی از سال 99 در دانشگاه‌ها عملیاتی شده است که یک شورای مدیریت استانی آموزش عالی در استان‌ها به ریاست یک دانشگاه تشکیل می‌شود و سیاست‌گذاری‌ها در خصوص جذب دانشجویان، حذف برخی رشته‌ها، تجمیع برخی دانشگاه‌ها و ... انجام می‌گیرد و سپس این تصمیمات و مصوبات به وزارت علوم ارجاع داده می‌شود.

مجیدی با اشاره به تمرکززدائی، افزایش کارآئی و اثربخشی نظام آموزشی به عنوان اهداف این طرح و با اشاره به سوق یافتن دانشگاه‌های استان به سمت افزایش پذیرش دانشجویان بومی، بیان داشت: در این راستا هیچ دانشگاه دولتی در استان تجمیع نخواهد یافت ولی قرار است تا برخی رشته‌های جدید در دانشگاه‌های استان وارد شود؛ مثلا برای منطقه مراغه که دارای موقعیت ویژه کشاورزی است، بایستی رشته‌های کشاورزی در دانشگاه مراغه توسعه یابد و در دانشگاه بناب درزمینه صنعت دانشجو پذیرش صورت پذیرد.

رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به جذب مشارکت خیران در احداث و تجهیز دانشکده "مهندسی فرآیند" توسط خانواده مرحوم مهندس مقیمی اصل با هزینه 20 میلیارد تومان و در طی سه سال آینده که فارغ‌التصیلان آن جذب بخش صنعت خواهند شد، یادآور شد: ارتقاء سطح خوابگاه‌های دانشگاه از درجه چهار به درجه 2 با جذب مشارکت خیران برای تجهیز و بازسازی خوابگاه‌های دانشجویی با همکاری دانشگاه و صندوق رفاه دانشجویان در قالب طرح مشارکتی، برگزاری جلسات کانون جامعه خیران دانشگاه تبریز متشکل از برخی افراد خیر استان از فعالیت‌های دانشگاه در سال اخیر است.

مجیدی با بیان اینکه بحث همکاری خیران با آموزش عالی و دانشگاه‌ در تبریز چندان فرهنگ‌سازی نشده است، گفت: آقای علی پولاد در سال ۹۴ با ریاست قبلی دانشگاه و اعضای هیات رئیسه وقت، تفاهم‌نامه‌ای را برای تقدیر و حمایت از دانشجویان برتر دانشگاه با مبلغ مجموع ۲۰ هزار دلار امضا کرده و تا کنون نیز هر ساله جشنواره‌ای با این عنوان برگزار می‌شود و مسئولین  استان  در جریان برگزاری این  جشنواره  هستند.

 وی با اشاره  به میزان جوایز جشنواره  در چهار دوره اخیر خاطرنشان کرد: در سال ۹۴، به ۱۲ دانشجوی دانشگاه تبریز در مجموع مبلغ ۷۰ میلیون تومان، در سال ۹۵ به ۱۳ دانشجوی دانشگاه تبریز مبلغ ۷۷ میلیون تومان، در سال ۹7 به ۵۴ دانشجوی برتر دانشگاه‌های منتخب استان مبلغ ۱۹۱ میلیون تومان، در سال ۹8 به ۱۰۰ دانشجوی برتر استان مبلغ ۳۴۳ میلیون تومان توسط علی پولاد جایزه نقدی اهدا شده است و در فراخوان سال 99 نیز به ۲۰۰ دانشجوی برتر و 50 دانش آموز المپیادی استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل و زنجان بیش از یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

رئیس دانشگاه تبریز ادامه داد: در بخش دیگری از سخنان خود و در خصوص حل موضوع پروژه‌های ناتمام دانشگاه، متذکر شد: یک مجموعه خوابگاه مازاد 190 واحدی دانشگاه تبریز واقع در شهرک امام را به مزایده گذاشته‌ایم تا با فروش این واحدها، پروژه‌های ناتمام دانشگاه از جمله سلف مرکزی و پروژه ۱۰ ساله خوابگاه کرکج را به اتمام برسانیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر