کد خبر: 1041610
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۴
مسئول بسیج سازندگی آذربایجان‌غربی در گفتگو با «جوان»:
با هدف تحقق شعار سال، بسیج سازندگی سپاه شهدا در راستای ایجاد دهکده اقتصاد مقاومتی در میاندوآب تلاش می‌کند. بر همین اساس با اعطای ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات برای راه‌اندازی ۲۳ هزار فرصت شغلی خرد و خانگی طی سال‌های گذشته در تلاش هستیم، تا از این رهگذر گفتمان اقتصاد مقاومتی در جامعه احیا شود.
حوريه ملكی
سرویس ایران جوان آنلاین: آذربایجان‌غربی به خاطر موقعیت جغرافیایی و مرزی بودنش دارای روستا‌های صعب‌العبوری است که نیازمند خدمات ویژه‌ای هستند. به همین خاطر بسیج سازندگی استان با شناسایی نیاز‌های این مناطق و برنامه‌ریزی به اجرای پروژه‌هایی در این مناطق نموده که برای آگاهی از آن‌ها و دیگر اقدامات این سازمان در جهت محرومیت‌زدایی به سراغ سرهنگ پاسدار احمد رحمانی مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه شهدای آذربایجان‌غربی رفتیم تا گفت‌وگویی با ایشان داشته باشیم.

با نزدیک شدن به پایان سال، اگر قرار باشد از مهم‌ترین اقدامات بسیج سازندگی استان نام ببرید به چه مواردی اشاره می‌کنید؟

چون کار‌های بسیج سازندگی بیشتر در جهت محرومیت‌زدایی و طی یک سال اخیر نیز در مسیر کمک به سلامت شهروندان و مقابله با کروناست، باید گفت اقدامات زیادی داشته‌ایم. به عنوان مثال همزمان با هفته دفاع مقدس، ۱۱۰ طرح عمرانی در مناطق مختلف آذربایجان‌غربی افتتاح شد که افتتاح مسکن مددجویی، مسجد، کلنگ‌زنی پروژه آب‌بند کشاورزی و استخر، راه‌روستایی، پروژه بهبود کیفیت آب شرب، کلنگ‌زنی آب بند کشاورزی و استخر، مدرسه، پل، خانه عالم و پروژه‌های دیگر از جمله کار‌های ویژه است. البته این پروژه‌ها از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) و با مشارکت بسیج سازندگی ساخته شد.

با توجه به موقعیت جغرافیایی استان، آیا شما برای مناطق دور افتاده نیز برنامه‌ای دارید؟

بله. اولویت ما روستا‌هایی است که دسترسی کمتری به امکانات دارند و اغلب پروژه‌هایی که نام بردم نیز در شهر‌ها و مناطق مرزی و صعب‌العبور احداث شده و می‌شوند. این نهاد انقلابی با همه توان خود برای محرومیت‌زدایی وارد عرصه عمل شده است و هیچ چیزی نمی‌تواند مانع خدمات‌رسانی‌ها شود.

شعار امسال جهش تولید بود. آیا در این زمینه هم حرکتی داشتید؟

با هدف تحقق شعار سال، بسیج سازندگی سپاه شهدا در راستای ایجاد دهکده اقتصاد مقاومتی در میاندوآب تلاش می‌کند. بر همین اساس با اعطای ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات برای راه‌اندازی ۲۳ هزار فرصت شغلی خرد و خانگی طی سال‌های گذشته در تلاش هستیم، تا از این رهگذر گفتمان اقتصاد مقاومتی در جامعه احیا شود. تلاش برای رونق کسب و کار‌های کوچک، افزایش میزان حضور جوانان در میدان کار، معرفی الگو‌های موفق اقتصادی، معرفی طرح‌ها و شیوه‌های نوین کشاورزی، جذب سرمایه‌داران و نشان دادن ظرفیت‌ها و توانایی‌های کشاورزی و دامپروری و شیلات استان از جمله اهدافی است که با راه‌اندازی این دهکده دنبال می‌شود.

در این زمینه تجربه قبلی هم داشته‌اید؟

ما با اتکا به تجربیات گذشته سازمان بسیج سازندگی در سال جهش تولید، با شکلی متفاوت و با هدف افزایش کارآمدی و ایجاد زنجیره تولید تا مصرف، پا به عرصه اشتغالزایی گذاشته‌ایم، تا بتوانیم روح تازه‌ای را در کالبد اشتغال و تولید استان دمیده و با ارائه طرح نو و کاربردی، مشکلات پیش روی اشتغال را تا حد توان مرتفع کنیم. به همین خاطر سازمان بسیج سازندگی آذربایجان‌غربی با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی، نهاد‌های حمایتی، گروه‌های جهادی متخصص و اقشار بسیج برای شناسایی مجموعه‌های بلااستفاده استان برنامه‌ریزی می‌کند تا آن‌ها را به مراکز تولیدی تبدیل کند. ایجاد بستر لازم برای آموزش و افزایش سطح مهارت علاقمندان و متقاضیان اشتغال، کمک به ترویج کسب و کار خرد خانگی مناسب با شرایط بومی استان، معرفی مشاغل، ایجاد زنجیره تولید کسب و کار از جمله اهدافی است که با ایجاد دهکده اقتصاد مقاومتی در میاندوآب دنبال می‌شود.

بسیج سازندگی در رابطه با رزمایش همدلی و مواسات چه اقداماتی داشته است؟

در طی سال‌جاری و تاکنون ۷۴۰ هزار بسته معیشتی بین آسیب‌دیدگان کرونا توزیع شده است. هر بسته به ارزش ۵۰۰ هزار تومان بوده و در راستای حمایت از اقشار بی‌بضاعت و کم‌برخوردار با اولویت آسیب‌دیدگان از کرونا بوده است. در کنار این بسته‌ها ۱۸۰۰ سری جهیزیه در قالب کمک مؤمنانه با استفاده از ظرفیت خیران و اعتبارات محرومیت‌زدایی قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) و سازمان بسیج سازندگی تهیه و توزیع شده و بخشی نیز تا عید نوروز توزیع می‌شود. نهضت کمک مؤمنانه مرحله سوم ویژه انتهای سال نیز از از ولادت امام جواد (ع) تا ولادت حضرت زین‌العابدین (ع) در استان انجام می‌شود.

ارائه تمام خدمات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به نیازمندان و محرومان با بهره‌گیری از ظرفیت معنوی اعیاد رجب و شعبانیه و تاسی از سیره نبوی و ائمه اطهار در کمک و تأمین بسته معیشتی شب عید نیازمندان و محرومان به طوری که فردی فراموش نشود، در این نهضت مد نظر است. تمامی ظرفیت‌های سپاه، بسیج و گروه‌های جهادی نهادها، تشکل‌ها، خیران، چهره‌های هنری، ملی و آحاد مردم در این راستا فعال هستند. در ایام پایان سال در قالب این نهضت اقدامات دیگری در برنامه است که کمک به احداث و نوسازی مدارس مناطق محروم، آزادسازی زندانیان، توزیع بسته‌های معیشتی، اهدای جهیزیه، لوازم التحریر، بازسازی مسکن، ایجاد فرصت‌های شغلی، اهدای خون، توزیع بسته‌های بهداشتی، برپایی میز خدمت، خدمت به بیماران کرونایی در راستای اجرای طرح شهید سلیمانی از جمله این خدمات است. ضمن اینکه باید بگویم ۱۴ هزار و ۲۸۰ جهادگر در آذربایجان‌غربی مجری طرح شهید سلیمانی هستند. در این طرح بعد از شناسایی افراد نیازمند مبتلا به کرونا، برای تأمین معیشت، ارسال و توزیع بسته‌های حمایتی توسط بسیج سازندگی اقدام می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار