کد خبر: 1039315
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۷
ماه‌ها عملیات رسانه‌ای اصلاح‌طلبان و دولتمردان تدبیر و امید برای نشان دادن خوبی‌های دموکرات‌های امریکایی و نمایش سودمند بودن پیروزی جو بایدن در انتخابات، سرانجام در روز‌های اخیر به اوج رسید. دلیل آن هم اعلام آمادگی دولت امریکا برای نشستن پای میز مذاکره با ایران بود. رسانه‌های اصلاح طلب از این اقدام، به «شمارش معکوس بازگشت به برجام» نام بردند؛ عبارتی که تیتر اول روزنامه شرق شد. این روزنامه با ذوق زدگی نوشت: «رئیس‌جمهور امریکا اولین تصمیمات برجامی خود را گرفت. آخر هفته گذشته و در صحبت‌ها و تماس‌های جو بایدن، اولین اقدامات او در زمینه توافق هسته‌ای با ایران تبیین شدند. طبق این مواضع، دولت بایدن آمادگی خود را برای ورود به مذاکره با ایران در این زمینه اعلام کرده است. از سوی دیگر، امریکا اعلان خود مبنی بر بازگشت تحریم‌های ایران در سازمان ملل را که توسط دولت پیشین ارائه شده بود، پس گرفت.»

این در حالی است که مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI. IR گفته: «امریکا موقعی می‌تواند بگوید که من به برجام برگشتم که تحریم‌ها لغو شود.» تخت روانچی از سویی دیگر تأکید می‌کند: «ما نمی‌توانیم فقط به امضای یک نامه یا اعلام موضع رضایت بدهیم. اگر امضا همراه با فرآیندی برای راستی‌آزمایی اقدامات نباشد، معنی ندارد.» روزنامه آرمان ملی روی عکس بزرگی از بایدن، تیتر «بازگشت بایدن» را انتخاب کرده است. با این حال، سخنگوی کاخ سفید آب پاکی را روی دست حامیان داخلی مذاکره ریخت. جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید صریحاً تأکید کرده «امریکا قصد ندارد تا پیش از آغاز گفتگو‌های دیپلماتیک با اروپا درباره برنامه هسته ای، تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.» روزنامه دولتی ایران، اما ترجیح داده حداقل تیتری با چاشنی عزت انتخاب کند: «عقب نشینی از ماشه شکست خورده».
آفتاب یزد هم ترجیح داده نگاه واقع‌بینانه‌تری داشته باشد و گرچه در تیتر گویی با انتخاب «سیاست گام به گام بایدن» به ایران و سیاست گام به گام کشورمان طعنه می‌زند، اما در متن حداقل اشاره کرده که «در واکنش به گام‌های بایدن، ایران و رئیس دستگاه دیپلماسی در سه واژه، دیدگاه‌های خود را به صورتی عیان اعلام می‌کنند: «تعهد؛ اقدام؛ نشست». این در حالی است که برخی ناظران، متفق القول گام‌های کوچک، لرزان و ناکافی امریکایی‌ها را حتی برای شروع تغییر نگاه‌ها مفید نمی‌دانند.»

این میان، یادداشت علی ربیعی، سخنگوی دولت هم جالب توجه است. او می‌نویسد: «با گذشت یک ماه از تغییر دولت در امریکا سرانجام دولت بایدن با مشاهده مقاومت بی‌نظیر مردم ایران در نپذیرفتن زورگویی و تحمل شدیدترین جنگ اقتصادی که یک ملت در زمان صلح به خود دیده از یک طرف و از طرف دیگر خویشتنداری و شکیبایی دولت در ایستادن بر حقوق ملت با زبان و راه دیپلماتیک، اکنون در آستانه کنار گذاشتن سیاست فشار حداکثری قرار گرفته است... هرچند هنوز برای قضاوت نهایی زود است، اما امیدواری به اینکه عقلانیت بر تصمیم‌های دولت ایالات متحده بازگردد در مقایسه با ماه‌های گذشته افزایش محسوسی نشان می‌دهد؛ لغو محدودیت تردد نمایندگان ما در مقر سازمان ملل متحد و بازپس‌گرفتن درخواست امریکای ترامپ از شورای امنیت مبنی بر بازگرداندن قطعنامه‌های تحریمی علیه ایران گام‌های کوچک و نشانه‌هایی ناکافی شاید از حسن‌نیت امریکاست...» او کنار گذاشتن مکانیسم ماشه را در حالی نشان حسن نیت دولت جدید امریکا می‌داند که چند ماه پیش همین مکانیسم ماشه از سوی سازمان ملل رد شده بود و ربیعی بی جهت برای گرم نگه داشتن موضوع برجام به آن اشاره می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار