کد خبر: 1038591
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۲
در همایش «مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی» عنوان شد
شهید سلیمانی و مکتبی که او به جا گذاشت بار دیگر موضوع یک همایش بین المللی با حضور شخصیت‌های داخلی و خارجی بود؛ همایشی که از عصر دیروز به همت مجمع جهانی صلح اسلامی در تهران به صورت وبینار آغاز شده و تا سه روز ادامه دارد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: در روز نخست این همایش با اشاره به نقش مؤثر و تعیین کننده سردار سلیمانی در جغرافیای مقاومت عنوان شد: شهید سلیمانی مقاومت را از حالت یک اقدام داخلی ملی در ایران به حالت یک اقدام جهانی در سراسر جهان تبدیل کرد بدون آنکه در ویژگی‌های خاص کشور‌ها و رویکرد و عملکرد گروه‌های مختلف در درون کشورهای‌شان تأثیر بگذارد.

به گزارش جوان، شیخ نعیم قاسم، جانشین دبیرکل حزب‌الله لبنان در همایش «مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی» گفت: بایستی شهید سلیمانی را گرامی بداریم که به عنوان یک الگوی بسیار بزرگ در جهان اسلام نمودار گردید و طرح‌هایی در زمینه مقاومت ارائه داد که به واسطه آن‌ها توانست زیربنای مرحله جدیدی را پی‌ریزی نماید. این مرحله تا اندازه زیادی در بردارنده معنا و مفهوم مواضع و سخنان وی خواهد بود.

به نظرم رسید در این همایش از نقش شهید سلیمانی رضوان‌الله تعالی علیه در شکل‌گیری رویکرد مقاومت سخن به میان آورم زیرا وی گام‌های تأثیرگذاری را بنیان گذاشت که به نظرم در استمرار خط مشی وی در محور مقاومت و مقابله با دشمنان خدا و آزادسازی سرزمین‌های اشغالی سرنوشت‌ساز خواهد بود.

جانشین دبیر کل حزب‌الله در ادامه تصریح کرد: شهید سلیمانی مقاومت را از حالت یک اقدام داخلی ملی در ایران به حالت یک اقدام جهانی در سراسر جهان تبدیل کرد بدون آنکه در ویژگی‌های خاص کشور‌ها و رویکرد و عملکرد گروه‌های مختلف در درون کشورهایشان تأثیر بگذارد. به عبارت دیگر شهید سلیمانی توانست به طور مستقیم در رهبری مقاومت و پشتیبانی از آن در فلسطین مشارکت نماید و در نتیجه تمامی امکانات موجود فراهم شده به شیوه‌های گوناگون و تمامی جانفشانی‌ها شکل گرفته به نفع نیروی مقاومت در غزه و فلسطین باعث تحقق یافتن پیروزی‌های واقعی برای مقاومت گردید. شیخ نعیم قاسم امریکا و رژیم صهیونیستی را از بزرگ‌ترین دشمنان مقاومت بر شمرد و افزود: امریکا مشکل اصلی است و دست پرورده‌اش اسرائیل همان دستی است که امریکا به واسطه آن ثبات در منطقه را در هم می‌کوبد و جهت اصلی قطب نمای آن فلسطین است در نتیجه هر کس بخواهد مقاوم واقعی باشد باید جهت قطب نمای خود را به سمت فلسطین نشانه بگیرد و باید متوجه باشد که باید به طور همزمان با اسرائیل و شیطان بزرگ امریکا درگیر شود. این امر باعث می‌شود تا جهان اسلام ما از این غده سرطانی اسرائیل و مسئول آن یعنی امریکا رها گردد که در زمین تباهی به راه انداخته است. تمامی مشکلات ما در منطقه خاورمیانه نشئت گرفته از دخالت‌های امریکا و حمایت هایش از افراد فاسد و رهبران مستبد ستمکار در منطقه ما است و در حال به یغما بردن ثروت‌های ملی و امکانات مان در سطح نفت و تجارت و در تمامی سطوح است.

محبت الهی در سلیمانی هویدا بود

آیت‌الله رضا رمضانی، دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت، نیز طی سخنانی در این همایش با بیان اینکه درباره شهید سلیمانی نکات بسیار زیادی گفته شده و البته باید بیشتر در مورد ایشان مطالعه شود، چرا که ایشان با راه و روش خودش ایدئولوژی خلق کرد، گفت: چیزی که باید مورد توجه قرار بگیرید این است که شهید سردار سلیمانی با وجود اینکه فرمانده بود، ولی فرماندهی او، وی را از مدیریت نفس و سلوک اخلاقی و سلوک الهی و عدم توجه به حق، غافل نکرده بود. زمانی که شما نوع رفتار این فرمانده را می‌بینید، متوجه می‌شوید که او در حقیقت دست آموز راه و ایدئولوژی اهل بیت علیه السلام است. وی اضافه کرد: درحقیقت شهید سلیمانی با ایمان و باور و ایثار و اخلاصی که از خود برجای گذاشت و همینطوربا اعمال صالحی که مخلصانه انجام داد، خداوند را محبوب خویش قرار داد.

گام‌های تقویت کننده جریان مقاومت

دکتر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم طی سخنانی به پایه‌های مهم تمدن اسلامی اشاره کرد و گفت: براساس آموزه‌های مقام رهبری و اندیشه‌های ایشان، معنویت و عقلانیت از پایه‌های مهم در تمدن نوین اسلامی است. اصل اول ارزشی این تمدن ایمان به اسلام و ارزش‌های توحیدی است و اصل دوم تمدن اسلامی روشی همراه با عقل و کتاب مقدس و سنت است و اصل رفتاری هم مجاهدت و عزتمندی است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: شهید سلیمانی شخصی بود که به هردو این اصول پایبند بود و به آن‌ها توجه فراوانی می‌کرد و این توجه نشان داد در زمانی که دریافت‌های خشونت آمیز از اسلام وجود داشت و در زمانی که برخی به اسلام خشن‌ترین رفتار‌ها برخورد می‌کردند، او چهره مهربان و رحمانی اسلام را به نمایش گذاشت و سعی کرد که با این کار از بد فهمی و سوء تفاهم‌هایی که از اسلام و تمدن اسلامی برداشت می‌شد جلوگیری کند. امروزه ملت منطقه خاورمیانه و ملت دنیا مدیون مجاهدت‌ها و دیدگاه‌های بسیار دقیق شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی هستند.

قابلیت الگوسازی شهید سلیمانی

رئیس انجمن رهپویان فرهنگی، دیگر سخنران این همایش مجازی بود که قابلیت الگوسازی سردار سلیمانی را مورد تأکید قرار داد. دکتر داوود عامری گفت: شهید سلیمانی مسلمانی بود که به پیامبر مکرم اسلام اقتدا کرد او با تأسی به ائمه معصومین و امام امت خویش تلاش کرد مسلمانی شایسته باشد؛ او در مقابل ظلم و ستم ایستادگی و تلاش کرد همه زندگی خویش را وقف اسلام و مسلمانان کند. شهید سلیمانی با اخلاق و رفتار خود محبوب دل‌ها شد. او مقابل دشمنان میهن خود و اشرار ایستاد، مقابل نظام سلطه و تروریسم مقاومت کرد و برای دفاع از مظلومان پایداری کرد.

رئیس انجمن ره پویان فرهنگی ضمن تأکید بر منش شهید سلیمانی در الگو سازی برای نسل‌های جوان‌تر اضافه کرد: او از هیچ صحنه خطری نهراسید و نشان داد چگونه یک مسلمانان با اراده و ایستادگی می‌تواند الگو‌ساز باشد. به همین جهت توسط رهبر معظم انقلاب «قهرمان ایران و امت» لقب گرفت. عامری با بیان اینکه زندگی سردار سلیمانی قابل مطالعه و الگوساز و درس آموز والهام بخش آزادگان جهان است، تأکید کرد: سلیمانی امنیت، صلح و عدالت را برای همه انسان‌ها خواست و از این رو شایسته است نخبگان و اندیشمندان علمی و فرهنگی و آن‌هایی که دل در گرو این شهید بزرگوار دارند تلاش کنند این الگو شناخته شود. شناخت مکتب شهید سلیمانی راهی برای شناخت مکتب شاهدان و شهیدان است. مسئله‌ای که رهبری بار‌ها روی آن تأکید کرده‌اند. این راه را برای هم افزایی ملت اسلامی باز می‌کند و زمینه‌ساز همگرایی مسلمانان خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار