کد خبر: 1038525
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶
کارشناس کلام و عقاید دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان:
حیدری گفت: از جمله شبهات و تفکرات انحرافی که در زمان امام باقر علیه السلام مطرح می شد و امروزه نیز در جوامع دینی و کشور عزیزمان و در بین جوانان وجود دارد؛ اکتفاء به داشتن «دل پاک» و اهمیت ندادن به «عمل صالح» است.

به گزارش خبرنگار جوان انلاین از اصفهان،به  نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، جواد حیدری در گفت وگویی به بهانه ولادت با سعادت امام محمد باقر(ع) اظهار کرد: حلول ماه رجب و ولادت با سعادت امام باقر علیه السلام، بهانه ای شد تا سیره ی حضرتشان را در توجه به انحرافات عقیدتی مورد توجه قرار داده تا هم اهمیت آن را فهم کنیم و هم از سیره ی امام باقر علیه السلام در این راستا مدد بگیریم.

وی بیان کرد: عصر امام باقر علیه السلام را باید عصر ظهور فرقه های گوناگون انحرافی فکری و فلسفی نامید. عصر ایشان، روزگار برخورد اندیشه های اسلامی و غیراسلامی بود  و آن حضرت به صورت های گوناگون مانند نامه، سخنرانی، مناظره و گفت و گو  و تربیت شاگردان مبرز و شجاع در علوم مختلف برخورد عقلانی، مواجهه فکری و نقد علمی را در برنامه های خود گنجانده بودند.

حیدری افزود: از مهم ترین وظائف امام معصوم علیه السلام، بعد از تبیین و تفسیر دین، حفظ دین از تحریف و جلوگیری از بدعت ها و انحرافات است، اهل بیت علیهم السلام گاهی با صلح و گاهی با قیام، گاهی با تشکیل کرسی درس و گاهی با ایجاد شبکه ی وکالت و بالاخره گاهی ظاهر و مشهور و گاهی خائف و مغمور از اسلام عزیز، حفاظت فرمودند تا همگان از چشمه ی جاری و زلال آن سیراب شوند.

کارشناس کلام و عقاید دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: از جمله شبهات و تفکرات انحرافی که در زمان امام باقر علیه السلام مطرح می شد و امروزه نیز در جوامع دینی و کشور عزیزمان و در بین جوانان وجود دارد؛ اکتفاء به داشتن «دل پاک» و اهمیت ندادن به «عمل صالح» است.

وی با تاکید براینکه فرقه ی مرجئه سردمدار چنین تفکری بود، گفت: این فرقه در پایان نیمه اول قرن اول هجری پدید آمد، آنان بر این باور بودند که مرتکب گناهان کبیره، مخلّد در دوزخ نمی ماند، بلکه کار او را به خدا وا می گذاشتند و به این دلیل آنان را مرجئه می خواندند که آنان نیت را کافی می دانستند و بر این باور بودند که خدا نیز بر آن بسنده می کند و عذابشان نخواهد کرد.

کارشناس کلام و عقاید دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ابراز کرد: برخی از حکمرانان خلفای بنی امیه به جهت رسیدن به برخی مقاصد شوم و فریب مردم، تلاش زیادی در تقویت پایگاه های اعتقادی مرجئه داشتند.

وی افزود: امام باقر علیه السلام با اتخاذ موضعی تند و آشکار با آنان مخالفت کرد و هر جا سخنی از آنان به میان می آمد، آنان را لعن و نفرین می کرد و می کوشید با بهره گیری از این شیوه، محدوده اعتقادی درست شیعه را در زمینه های مختلف از این فرقه جدا کند؛ زیرا آنان با افراشتن عَلَم اعتقادات منحرف خود، سبب گمراهی پیروان اهل بیت علیهم السلام می شدند و این به دلیل معاشرت زیاد آنان با دیگر شیعیان بود.

 حیدری عنوان کرد: به عنوان نمونه، در گفتگوی «عبداللّه بن عطاء» با امام، سخن این گروه پیش می آید و عبداللّه اعتقاد آنان را در مورد وقت بر پا داشتن نماز ظهر بیان می دارد، امام با توضیح مسئله، نظر مرجئه را رد می کند و می فرماید: «پروردگارا، پیروان گروه مرجئه را از رحمت خود دور فرما که آنان دشمنان ما در دنیا و آخرت هستند».

وی ادامه داد: امروزه و بعد از دعوت برخی جوانان به صلاح و سَداد، با جمله ی «دلت پاک باشد، نماز و روزه و .. نیازی نیست»، مواجه می شویم که تداعی کننده ی تفکرات مرجئه می باشد، اما باید بدانیم این فکر و اندیشه ی باطل، هیچگونه سنخیتی با معارف قرآن کریم و سیره ی حضرات معصومین علیهم السلام ندارد.

کارشناس کلام و عقاید دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان  اظهار کرد: برای باطل بودن و انحرافی بودن این تفکر، تاکید قرآن کریم بر عمل صالح بعد از ایمان به خدا کفایت می کند، اما به جهت آشنایی با سیره ی امام باقر علیه السلام به بیان کلامی نورانی از امام باقر علیه السلام اشاره می شود و کلام خود را با آن به پایان می بریم.

وی یادآور شد: امام باقر علیه السلام خطاب به جابر جُعفی فرمودند« ای جابر! هیچ کسی جز با عمل صالح و اطاعت الهی به خدا نزدیک نمی شود. اکتفا به محبت ما اهل بیت باعث نجات از آتش جهنم نمی شود، هر کسی مطیع خدا باشد، پیرو حقیقی ما اهل بیت است و اگر گنهکار باشد و دستورات الهی را رها کند، دشمن ما اهل بیت است. هیچ کسی به ولایت ما  نمی رسد جز با تقوی و عمل صالح.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر