کد خبر: 1037387
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۳
گفت‌وگوی «جوان» با رئیس بسیج سازندگی سپاه کردستان
در دهه فجر امسال برنامه‌های سپاه بیت‌المقدس کردستان با مشارکت کلیه رده‌های اقشاری بسیج با بهره‌گیری از شعار محوری چهل و دومین سالگرد پیروزی فجر انقلاب که امسال به نام «انقلاب اسلامی، بالنده و مقتدر، چون کوه استوار»، نام‌گذاری شده، برگزار می‌شود.
سيداحمد هاشمی اشكا
سرویس ایران جوان آنلاین: کردستان از جمله استان‌هایی است که از دوران انقلاب و پس از آن در زمان دفاع مقدس و حالا که کشور سازندگی را تجربه می‌کند، اتفاقات زیادی را دیده و از حوادث بزرگی سربلند بیرون آمده است. حالا و در چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، کرد‌ها برنامه‌های ویژه‌ای را در دستور کار قرار داده‌اند. جهت آگاهی از برنامه‌های سپاه بیت‌المقدس کردستان برای ایام دهه فجر و همچنین عملکرد گروه‌های جهادی در این استان با علی اصغر عزیزی‌فر، رئیس بسیج سازندگی سپاه کردستان گفت‌وگویی کرده‌ایم:

سپاه بیت‌المقدس کردستان در ۴۲ سالگی انقلاب چه برنامه‌ای دارد؟

در دهه فجر امسال برنامه‌های سپاه بیت‌المقدس کردستان با مشارکت کلیه رده‌های اقشاری بسیج با بهره‌گیری از شعار محوری چهل و دومین سالگرد پیروزی فجر انقلاب که امسال به نام «انقلاب اسلامی، بالنده و مقتدر، چون کوه استوار»، نام‌گذاری شده، برگزار می‌شود. تبیین دستاورد‌های غرورآفرین ۴۲ ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی در زمینه‌های علمی، اقتصادی، فرهنگی، هنری، ورزشی، محرومیت‌زدایی، پیشرفت و آبادانی و تلاش بی‌وقفه در جهت جهاد امیدآفرینی با گفتمان‌سازی بیانیه گام دوم انقلاب، اقناع‌سازی نسل جوان امروزی از جمیع جهات به ویژه نسبت به هویت و ماهیت انقلاب اسلامی، اهداف و کارکرد‌های انقلاب اسلامی و مشارکت و حضور حداکثری مردم در همه صحنه‌های انقلاب از جمله برنامه‌های اولویت‌دار در سطح استان است.

به چند مورد خاص از این برنامه‌ها اشاره کنید.

برنامه‌های متنوع، جذاب و امید آفرین را برای اقشار مختلف در قالب ۱۶۰ برنامه در مرکز استان در جهت پیوند نسل اول انقلاب با نسل سوم پیش‌بینی شده که در طول ایام‌الله دهه‌فجر اجرایی و عملیاتی می‌شود. البته علاوه بر این‌ها، برنامه‌های دیگری در کلیه شهرستان‌ها در نظر گرفته شده که به نحو شایسته در طول این دهه اجرا خواهد شد. برگزاری یادواره‌های شهدا، تجلیل و تکریم از مدافعان سلامت و امنیت، توزیع بسته‌های معیشتی و لوازم‌التحریر و بسته‌های آموزشی در قالب کمک‌های مؤمنانه، برگزاری کارگاه‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی، اهدای خون، برگزاری آموزش و مشاوره‌های حقوقی، تبیین ولایت اجتماعی زن، بیان نقش‌آفرینی بسیج در عرصه‌های علمی، هنری، جهش تولید، کمک مؤمنانه، نشر دستاورد‌های انقلاب در شبکه‌های مجازی و شبکه شاد، گسترش طرح محله به محله شهید حاج قاسم سلیمانی برای بیماریابی و مبارزه با ویروس کرونا، اعزام تیم‌های شهید رهنمون جامعه پزشکی به مناطق محروم، حمایت از خانواده‌های آسیب‌پذیر بیماری کرونا، آزاد‌سازی زندانیان جرائم غیرعمد، نشست‌های بصیرتی، برگزاری مسابقات قرآنی، ورزشی، برگزاری جلسات حلقه صالحین، جشن آئینی صبر و شکر در مساجد و بقاع متبرکه و برگزاری مسابقات مختلف دلنوشته‌ها بخشی از برنامه‌های پیش‌بینی شده ویژه دهه مبارک فجر در استان کردستان است که در حال اجراست.

در حال حاضر گروه‌های جهادی بسیج سازندگی سپاه کردستان بیشتر در چه زمینه‌هایی وارد عمل می‌شوند و چه پروژه‌هایی را به نتیجه رسانده‌اند؟

امروز گروه‌های جهادی تخصصی شده‌اند و تقریباً در تمام زمینه‌ها از کشاورزی و فرهنگی و اجتماعی گرفته تا پزشکی و عمرانی و اشتغالزایی در خدمت جامعه هستند. اما بسیج سازنگی در راستای محرومیت‌زدایی در روستا‌های کردستان ۲ هزار و ۳۹۶ پروژه عمرانی را در چند سال اخیر به سرانجام رسانده است. همچنین ۲۷۸ میلیارد ریال تسهیلات از طرف این سازمان زودبازده به شهروندان پرداخت شده که متقاضیان موفق شده‌اند ۱۰ هزار و ۵۵۱ شغل شامل ۳ هزار و ۲۳۱ شغل به صورت مستقیم و ۷ هزار و ۳۲۰ شغل غیر مستقیم ایجاد کنند و گروه‌های جهادی نیز در این راه یاور هم استانی‌ها بوده‌اند. سال گذشته ساخت ۲۵۰ واحد مسکن مددجویان کمیته امداد با اعتبار ۹۰ میلیارد ریال آغاز شد و تاکنون ۱۳۰ واحد آن تحویل این مددجویان شده است. همچنین احداث ۲۵۰ واحد برای مددجویان کمیته امداد و احداث ۱۰۰ واحد برای مددجویان بهزیستی که دارای بیشتر از دو فرزند معلول هستند در استان برنامه‌ریزی شده است که گروه‌های جهادی بخش اعظمی از کار‌ها را پیش می‌برند.

شما در همسایگی استانی هستید که در سال‌های قبل سیل و زلزله خسارات زیادی به آن وارد کرده است. برای کمک به کرمانشاهی‌ها و دیگر استان‌های خسارت دیده چه اقداماتی داشته‌اید؟

ابتدا استان خودمان را بگوییم که در آخرین سیل ۵۰۰ واحد مسکونی روستایی در آن دچار آسیب یا تخریب شد که بازسازی ۴۰۰ واحد از این تعداد بر عهده سازمان بسیج سازندگی قرار گرفت. با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته سعی کردیم ۷۵ گروه جهادی پایگاه محور را در استان ساماندهی کرده و در مناطق هدف با شعار محرومیت‌زدایی مستقر کنیم. اما بعد از بحران سیل در چند استان کشور، بازسازی کوهدشت لرستان به بسیج سازندگی کردستان واگذار شد که ۳۵۰ واحد مسکونی آسیب‌دیده در این منطقه بازسازی شد. در آن زمان راه روستایی ۶۱ روستای این منطقه مسدود شده بود که این راه‌ها نیز بازگشایی شد. هشت گروه جهادی پزشکی در دو نوبت به این منطقه اعزام شده و ۲ هزار و ۲۰۰ نفر را ویزیت کردند. در زلزله کرمانشاه نیز ساخت مسکن برای مددجویان بهزیستی در منطقه ثلاث باباجانی بر عهده سازمان بسیج سازندگی کردستان قرار گرفت که در این راستا هشت واحد با اعتبار ۶ میلیارد ریال احداث شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار