کد خبر: 1036302
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۰
گفت‌وگوی «جوان» با مسئول بسیج سازندگی سپاه امام سجاد (ع)، هرمزگان
اگر از سال گذشته تاکنون بخواهیم به بخشی از اقدامات و کار‌های صورت گرفته در این سازمان که بخش اعظمی از آن‌ها به همت جهادگران به نتیجه رسیده است، اشاره کنیم باید بگویم بسیج سازندگی سپاه امام سجاد (ع) در سال گذشته اقدامات بسیاری را در حوزه‌های مختلف انجام داده که برخی از این پروژه‌ها همچنان در حال انجام است. یکی از اقدامات، اعزام گروه‌های جهادی برای کمک به مردم سیل‌زده خوزستان بود.
سجاد مرسلی
سرویس ایران جوان آنلاین: هرمزگان از جمله استان‌هایی است که طی سال‌های اخیر دچار حوادث غیرمترقبه زیادی شده است. اگر خشکسالی را در اکثر استان‌ها مشترک بدانیم، اما وقوع سیل در سال گذشته خسارات زیادی به شهرستان‌های مختلف این استان وارد کرد. بعد از آن هم کرونا و معضلات ناشی از این ویروس بود که همه ایران را به چالش کشید. با این حال جهادگران هرمزگانی علاوه بر خدمات‌رسانی به هم استانی‌های خود، برای کمک به نیازمندان دیگر استان‌ها به مناطق مختلف ایران اعزام شدند. سرهنگ پاسدار یاسین باوقار مسئول بسیج سازندگی سپاه امام سجاد (ع) در گفتگو با خبرنگار جوان، برنامه‌ها و عملکرد گروه‌های جهادی این استان را تشریح کرد.

از اقدامات شاخص بسیج سازندگی سپاه هرمزگان طی سال‌های اخیر به چه مواردی می‌توان اشاره کرد؟

اگر از سال گذشته تاکنون بخواهیم به بخشی از اقدامات و کار‌های صورت گرفته در این سازمان که بخش اعظمی از آن‌ها به همت جهادگران به نتیجه رسیده است، اشاره کنیم باید بگویم بسیج سازندگی سپاه امام سجاد (ع) در سال گذشته اقدامات بسیاری را در حوزه‌های مختلف انجام داده که برخی از این پروژه‌ها همچنان در حال انجام است. یکی از اقدامات، اعزام گروه‌های جهادی برای کمک به مردم سیل‌زده خوزستان بود. همچنین در سال ۹۸ بازسازی و ساخت حدود ۵۰۰ واحد مسکونی در مناطق سیل‌زده هرمزگان و خوزستان را بر عهده گرفت که کار بسیار مهم و بزرگی بود.

بازسازی خانه‌های مناطق سیل‌زده در چه شهر‌هایی بود؟

گروه‌های جهادی ما بازسازی و ساخت منازل مردم سیل‌زده در دو شهر شادگان و کارون را بر عهده گرفتند و با اقدامات جهادی حدود ۳۵۰ پروژه را آغاز کردند. از این تعداد ۳۰۰ پروژه بازسازی منازل آسیب‌دیده سیل‌زدگان بود و همچنین ۵۰ واحد جدید نیز برای افرادی که منازل‌شان را در سیل به طور کلی از دست داده بودند احداث کردند و تا پایان ماه رمضان گذشته با ساخت ۱۷ واحد دیگر علاوه بر آنچه متعهد شده بودند و تحویل آن‌ها به مردم، کار را به اتمام رساندند. از دیگر اقدامات مهم بسیج سازندگی مرتبط با سیل زمستان گذشته در شرق هرمزگان است. پس از این سیل گروه‌های جهادی از سراسر استان به شهرستان‌های جاسک و بشاگرد اعزام و روند خدمات‌دهی به سیل‌زدگان را آغاز کردند. تعمیر ۱۳۰ واحد مسکونی آسیب‌دیده از سیل و احداث ۵۰ واحد جدید به علاوه پاکسازی منازل مردم از گل‌ولای و بازگشایی برخی مسیر‌های مسدود شده و انجام عملیات احداث برخی از راه‌های مواصلاتی روستایی مهم‌ترین اقدامات بسیج سازندگی سپاه امام سجاد در سیل شرق هرمزگان بود.

گروه‌های جهادی در زمینه‌های دیگر هم وارد عمل شده‌اند؟

بله، در بحث تأمین آب شرب روستاییان چندین پروژه به بهره‌برداری رسیده و چند پروژه هم در روستا‌های هرمزگان در حال انجام است که امیدواریم به زودی افتتاح شوند.

البته با شیوع ویروس کرونا در استان هرمزگان و با توجه به تعطیلی‌های به وجود آمده کمی حرکت گروه‌های جهادی کند شد و در حال حاضر با تعاملات خوبی که با کمیته امداد، بهزیستی و سایر نهاد‌ها برقرار کرده‌ایم در حال انجام پروژه‌ها هستیم.

در دوران کرونایی، بیشتر کار‌ها در چه عرصه‌هایی است؟

در ایام کرونا برای کمک به مردم خصوصاً اقشار نیازمند طرح‌ها و کار‌های زیادی در دستور کار قرار گرفت. بنا به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر کمک مؤمنانه، قرارگاه مرکزی رزمایش همدلی و مواسات در استان تشکیل و در ذیل آن ۱۷ کارگروه تشکیل شد. با اقدام جهادی تاکنون نزدیک به ۲۰۰ هزار بسته معیشتی میان نیازمندان توزیع شده که این کار ادامه دارد.

هرمزگان چند گروه جهادی دارد؟

در این استان ۷۰۰ گروه جهادی در حال فعالیت هستند که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سعی داریم این رقم را به ۱۵۰۰ گروه افزایش دهیم تا میزان خدمات‌دهی به اقشار هدف با سرعت بیشتری انجام شود. چون یک شعار اصلی در این سازمان وجود دارد و آن هم اینکه انجام پروژه‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی مهم‌ترین اولویت بسیج سازندگی است. علاوه بر این یکی از نکاتی که مورد نظر داریم بحث اشتغالزایی است که می‌خواهیم با اعطا تسهیلات و مهیا کردن زمینه فعالیت اقتصادی برای افراد تحصیل کرده از اقشار نیازمند روند اشتغال استان را بهبود ببخشیم. پارسال ۵۶۸ پروژه محرومیت‌زدایی به همت همین گروه‌های جهادی در استان هرمزگان اجرا شد. از این تعداد ۵۶ مسجد، ۲۴۴ واحد مسکونی مددجویی، سه پارک، دو باب مدرسه، ۲۰۰ چشمه سرویس بهداشتی، ۱۷ مجموعه ورزشی، ۱۳ خانه عالم، یک باب کتابخانه، سه غسالخانه و ۲۹ پروژه آب‌رسانی بود.

اهدای جهیزیه به ۵۰ زوج جوان، توزیع ۲ هزار و ۵۰۰ بسته لوازم التحریر بین دانش‌آموزان، اهدای ۹ هزار و ۵۰۰ متر موکت به نیازمندان، توزیع بسته‌های معیشتی بین نیازمند، ۵۰۰ بسته فرهنگی بین مساجد و ۵۰۰ بسته کمک‌های اولیه بخش دیگری از فعالیت‌های محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی هرمزگان است.

آیا به غیر از استان‌های نزدیک، گروه‌های جهادی شما به استان‌های دیگر هم اعزام می‌شوند؟

حتماً در تمام اتفاقات، بسیج به یک تیم بزرگ تبدیل می‌شود و مسافت و جغرافیا برای ما معنی ندارد. بسیج سازندگی از مجموعه سربازان ولایت، بسیجیان سلحشور و جوانان پرشور انقلابی تشکیل شده است که تمام هم‌و غمش زدودن غبار فقر و محرومیت از چهره جامعه و گره‌گشایی از مشکلات مردم مناطق کمتر برخوردار است. سیاست سازمان بسیج سازندگی کمک به دولت در رفع محرومیت با بهره‌گیری از ظرفیت جوانان بسیجی و کمک‌های مالی خیرین است نه موازی کاری.

مجموعه فعالیت‌های این سازمان در هر استان حول دو محور «اقتصاد مقاومتی» و «محرومیت‌زدایی» می‌چرخد. تمرکز در زمینه هر دو مقوله، عمدتاً در روستا‌های محروم و برخی از محلات حاشیه‌ای است. اما وقتی یکی از استان‌ها دچار حوادث غیر مترقبه می‌شود، همه به یاری آن می‌شتابیم. مثلاً وقتی در کرمانشاه زلزله آمد، بسیج سازندگی هرمزگان در خدمت‌رسانی به مناطق زلزله‌زده این استان نقش مهمی داشت. در آن زمان کار خدمت به تعدادی روستا با ۴۰۰ خانوار و جمعیت یک‌هزار و ۵۰۰ نفر به هرمزگان واگذار شد که در مجموع ۱۵۰ کانکس برای اسکان آنان، ۵۰ کانتینر خالی برای نگهداری احشام و ۲۰ کانتینر مواد غذایی از استان به این روستا‌های زلزله‌زده ارسال شد و در نصب و راه‌اندازی تعدادی کانکس نیز با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء مشارکت داشتیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار