کد خبر: 1034717
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۴
حمایت فائزه هاشمی، از اعضای حزب کارگزاران سازندگی از دونالد ترامپ، جنجالی‌ترین خبر دنیای سیاست ایران در این روزهاست. برخی اصلاح‌طلبان هم‌چون عباس عبدی که هفته‌هاست به دروغ می‌نویسند که اصولگرایان از رفتن ترامپ ناراحت هستند، دیگر سکوت کرده‌اند، چون کسی که صریحاً از رفتن ترامپ ابراز ناراحتی کرد و فشار ترامپ را برای ایران بهتر دانست، کسی نزدیک به قبیله آنهاست؛ فائزه هاشمی. البته مدافعان دیگری هم برای ترامپ در میان اصلاح‌طلبان پیدا شده است؛ پروانه سلحشوری و صادق زیباکلام. بسیاری از رسانه‌های اصلاح‌طلب هم صرفاً نقل ماوقع کردند و از اظهارات فائزه هاشمی در دفاع از اعمال فشار ترامپ بر مردم ایران، نه تنها اعلام برائت نکردند که حتی انتقاد هم نکردند.

پروانه سلحشوری که با قرار گرفتن در لیست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس سال ۹۴ توانست وارد مجلس شود، حالا از موضع حمایت ار ترامپ و علیه اصلاح‌طلبان می‌نویسد: «آنان که چشم به راه بایدن هستند، آیا می‌دانند که مقصود اوباما از اعطای گرین کارت و یا تابعیت دائم به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر پس از توافق برجام، چه کسانی بود؟ این امتیاز خاص آقای اوباما نصیب چه کسانی شد و عموم مردم چه بهره‌ای از آن بردند؟ به راستی اگر ادعای ترامپ مبنی به پرداخت میلیون‌ها دلار پول به ایران در پی قرارداد برجام درست باشد، مدافعان اوباما و بایدن پاسخ دهند که آن پول‌ها چه شد؟ آیا نفع آن به مردم بازگشت؟»

او از فائزه هاشمی هم به دلیل «جنسیت» دفاع می‌کند، صرفاً، چون او یک زن است: «چرا مصاحبه فائزه هاشمی تا این حد بازخورد به همراه داشته و با سیلی از واکنش‌های انتقادی مواجه شده است؟ او هم به مانند بسیاری از افراد سیاسی حق اظهارنظر دارد پس چرا برخی از اصلاح‌طلبان تا این حد قیم‌مآبانه برخورد می‌کنند؟ چرا محسن هاشمی نامه سرگشاده می‌نویسد؟ برداشت من آن است جامعه‌ای که جنسیت زده است، از نگاه جنسیتی فارغ نمی‌شود و در قبال گفته‌های فائزه نیز با همین نگاه جنسیتی وارد موضوع شد. هر سخنی قابل نقد است، اما نقد منصفانه با حملات بی‌رحمانه زمین تا آسمان متفاوت است و تلخ آنکه در این میان، زنان اصلاح‌طلب به مراتب بی‌رحمانه‌تر از سایر افراد مورد هجمه و حمله از هر سو قرار می‌گیرند.»
صادق زیباکلام هم از فائزه هاشمی دفاع کرده و نوشته: «بسیاری از به اصطلاح مردان، تیغ برداشته و به سمت بانو ‎فائزه هاشمی نشانه رفته‌اند. در حالی‌که او صادقانه احساس میلیون‌ها تن از هموطنانش را منعکس ساخت که هیچ نور و روزنه امیدی در انتهای تونل سیاه سیاسی کشورشان نمی‌بینند و به غلط یا درست امیدوارند فشار ترامپ شاید سبب فرجی شود.»

در سویی دیگر پس از اظهارات فائزه هاشمی، برخی اصلاح‌طلبان علیه سخنان او موضع گرفتند. علی صوفی، وزیر دولت اصلاح‌طلب و دبیر کل حزب پیشرو اصلاحات اظهارات فائزه هاشمی را «شخصی» دانسته و برای تبرئه اصلاح‌طلبان گفته که «نمی‌شود آن را به حزب و جریانی نسبت داد». او با اشاره به اینکه خانم هاشمی نباید انتظار داشته باشد که این قبیل اظهارات با عنوان آزادی بیان «محترم» شمرده شود ادامه داده: «با وجود آزادی اقوام، مذاهب و احزاب و اقشار مختلف یک خط قرمز وجود دارد و از آن به بعد کسی مجاز نیست مطالباتی را که با امنیت ملی در تعارض است پیگیری یا مطرح کند.» صوفی همچنین گفته: «بهتر است اظهاراتمان را حساب شده بیان کنیم.» در پاسخ به اینکه در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری امریکا، چهره‌های اصلاح طلب مانند تاجزاده عنوان می‌کردند که اصولگرایان علاقه‌مند هستند ترامپ رأی بیاورد، اما امروز چهره‌های اصلاح طلب دم از این علاقه‌مندی می‌زنند، گفته که «قطعا اصلاح طلبان نمی‌توانند چنین اظهاراتی مطرح کنند، ما باید به دنبال اصلاحات در چارچوب قانون اساسی و نظام باشیم.»

محمدعلی وکیلی، دیگر عضو لیست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس سال ۹۴ هم در مورد دفاع فائزه هاشمی از ترامپ گفته‌: «باورپذیر نیست که فردی به عنوان یک ایرانی چنین اظهاراتی را مطرح کند.» او تصریح کرده که «کسی که یک جو به ایران و ایرانی بودن خود پایبند باشد حتما دوست ندارد ترامپ بماند و خوشحال می‌شود که ترامپ گورش را گم کند.» وکیلی تاکید کرده که ترامپ تنها رئیس جمهور امریکا بود که آمد برای آنکه «ایران» را محو کند نه «جمهوری اسلامی ایران» را. واکنش محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب تندتر از سایر اصلاح‌طلبان است. او در توئیتی نوشته: «سرکار خانم فائزه هاشمی، کاش آرزو نمی‌کردید ترامپ بماند برای فشار بیشتر به ایران. باور کنید وضع معیشت بیشتر مردم، مثل خاندان هاشمی نیست. رنج بردند از دوران تحریم و فشار. هیچ قوم و ملتی با نگاه به خارجی سربلند نشده.»

محمد هاشمی، برادر مرحوم هاشمی رفسنجانی هم گفته: «موضعی که فائزه خانم گرفتند مورد تأیید خانواده ما نیست. ایشان گفته بودند که دوست دارند آقای ترامپ بیاید. این نکته قابل توجه است که نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی نیست که بتوان با تحریم و این حرف‌ها ساقط شود... موضعی که محسن آقا گرفتند در برابر این حرف‌ها مورد تأیید ما هم است.»

آیا اردوگاه اصلاح‌طلبی می‌تواند این ننگ حمایت از دونالد ترامپ را که از فائزه هاشمی شروع شد و حالا پروانه سلحشوری و صادق زیباکلام هم آن را ادامه می‌دهند، از جبهه خود پاک کنند؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار