کد خبر: 1033731
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
کارشناسان معتقدند طرح بازنشستگی پیش از موعد معایب و مزایایی به همراه دارد به طوری که احتمال عدم تصویب آن از سوی نمایندگان مجلس وجود دارد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: طرح بازنشستگی پیش از موعد طرحی که در ساختمان هرمی شکل مجلس شورای اسلامی در حال چکش‌کاری است؛ موافقان و مخالفان زیادی دارد. با توجه به پیامد‌های منفی و معایب اجرایی شدن طرح «بازنشستگی پیش از موعد»، ممکن است، این طرح، نتواند رأی اکثریت بهارستان‌نشینان برای تصویب را جلب کند؛ این، پیش‌بینی محمدرضا مبلغی، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از فرجام طرح «بازنشستگی پیش از موعد» در بهارستان است.

بر اساس بخشی از طرح «بازنشستگی پیش از موعد»، شرط سنی از بازنشستگی حذف و مردان با ۲۵ و زنان با ۲۰ سال سابقه کار می‌توانند بازنشسته شوند و حقوق ۳۰ روزه دریافت کنند. طرحی که به گفته موافقانش، برای ۳ تا ۵ میلیون نفر از جوانان، اشتغال ایجاد خواهد کرد و نرخ بیکاری را کاهش خواهد داد. در این میان، مخالفان «بازنشستگی پیش از موعد» معتقدند اجرای چنین طرحی، بار مالی زیادی برای دولت و صندوق‌های بازنشستگی به همراه دارد.

اما حجت الاسلام محمد رضا مبلغی، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تأیید نظر منتقدان که تأکید دارند، این طرح به دلیل بار مالی تحمیلی آن به دولت و سازمان تأمین اجتماعی که حتی هم‌اکنون هم با بحران مالی سنگینی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، ممکن است در رأی‌گیری احتمالی در صحن به تأیید نرسد، معتقد است: البته این طرح، قطعاً، مزایایی دارد، اما از نگاه کارشناسی، پیامد‌های منفی ناشی از اجرای «بازنشستگی پیش از موعد»، بیشتر و جدی‌تر به نظر می‌رسد.

مبلغی، با اشاره به اینکه طرح، مصوب نشده و به اجرا درنیامده و هنوز روی کاغذ است و نیاز به چکش‌کاری دارد، ادامه داد: از مزایای طرح، ورود افراد تازه‌نفس به بدنه دولت و خروج افرادی است که دیگر تمایل ندارند در سیستم دولتی فعالیت کنند ازاین‌رو، در شرایط فعلی، طرح بازنشستگی پیش از موعد، فضای جدیدی را برای اشتغال در بدنه دولت ایجاد می‌کند.

وی افزود: درعین‌حال، حتی اگر این طرح تصویب و به‌درستی هم اجرا شود، در خوش‌بینانه‌ترین حالت، مسکنی برای افراد بیکار است، و قاعدتاً راهگشای حل مشکل بیکاری نخواهد بود.

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با یادآوری اینکه یکی از ضعف‌های این طرح، این است که به‌جای خروج نیرو‌های مازاد از بدنه دولت، ممکن است نیرو‌های ماهر و باتجربه قوه مجریه بازنشسته شوند، گفت: همچنین احتمال دارد، فضا و زمان لازم در اختیار کسانی قرار گیرد که قصد دارند، کسب‌وکار جدیدی راه‌اندازی کنند و درآمد تازه‌ای داشته باشند تا در شرایط تورمی فعلی، مکمل دریافتی حقوق بازنشستگی آنان شود.

مبلغی افزود: طبیعی است، دولت و سازمان تأمین اجتماعی به دلیل فشار تحمیلی مالی با تصویب این طرح، مخالفت کنند؛ دولت، ناگزیر می‌شود، هم حقوق مشمولان بازنشستگی پیش از موعد را بپردازد و هم از ادامه بیمه پردازی این مشمولان محروم شود.

وی در پایان پیش‌بینی کرد: با توجه به پیامد‌های منفی و معایب اجرایی شدن طرح «بازنشستگی پیش از موعد»، ممکن است، این طرح نتواند، رأی اکثریت بهارستان را برای تصویب جلب کند.
منبع: مهـــر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
0
0
اگر لابی صندوق های پولدار بگذارد حتما طرح رای می آورد!!!!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار