کد خبر: 1033322
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۱
در جلسه پیگیری حقوقی و قضایی پرونده ترور سردار سلیمانی عنوان شد
«کیفرخواست برای مجازات مجرمانی که در ترور سردار سلیمانی نقش داشتند، تنها دعوی حقوقی خانواده آن شهید یا ملت ایران نیست بلکه ادعانامه امت اسلام و آزادگان عالم علیه تروریسم دولتی امریکاست.» این عبارت را اگرچه رئیس قوه قضائیه در جلسه پیگیری حقوقی و قضایی پرونده ترور سردار سلیمانی عنوان کرده است، لیکن همانگونه که به درستی اشاره شده، زبان حال ملت ایران، امت اسلامی و همه ملت‌های آزاده است که این روز‌ها در تدارک برگزاری مراسم نخستین سالگرد شهادت فرزند ایران و قهرمان بزرگ مقاومت هستند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه پیگیری حقوقی و قضایی پرونده ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و همراهانش که صبح دیروز با حضور نمایندگان نهاد‌ها و دستگاه‌های مسئول پیگیری پرونده برگزار شد، تصریح کرد: شهادت سردار سلیمانی موضوعی است که نه داغ آن و نه مطالبه مردم برای خونخواهی او و مجازات و کیفر آمران و عاملان این جنایت هرگز به سردی نمی‌گراید.

رئیس قوه قضائیه، سردار سلیمانی را نماد مبارزه با تروریسم و شخصیتی امنیت‌ساز برای منطقه معرفی کرد و گفت که کیفرخواست برای مجازات مجرمانی که در ترور وی نقش داشتند، تنها دعوی حقوقی خانواده آن شهید یا ملت ایران نیست بلکه ادعانامه امت اسلام و آزادگان عالم علیه تروریسم دولتی امریکاست.

ترامپ از مجازات مصون نیست

آیت‌الله رئیسی با تأکید بر لزوم پیگیری جدی پرونده ترور شهید سلیمانی متناسب با جایگاه و شخصیت سیدالشهدای مقاومت، خاطرنشان کرد: اسناد و مدارک برای پیگیری موضوع و درخواست کیفر برای آمران و عاملان این جنایت بزرگ به میزان مکفی وجود دارد. رئیس دستگاه قضا بر همین اساس خاطرنشان کرد که قوه قضائیه این پرونده را به عنوان بخشی از انتقام سختی که از امریکایی‌ها گرفته خواهد شد، با جدیت پیگیری خواهد کرد. رئیس قوه قضائیه با اشاره به ادعای برخورداری سران رژیم امریکا از مصونیت قضایی به دلیل برخورداری از جایگاه‌های حقوقی گفت: هیچ عنصری نمی‌تواند مانع رسیدگی و پاسخگویی مقامات امریکا در قبال جنایتی شود که در ترور شهید سلیمانی مرتکب شده‌اند. رئیسی گفت: ترامپ اولین جنایتکار پرونده ترور شهید سلیمانی است که خودش در مقابل همه مردمان عالم به این جنایت اعتراف کرده و نمی‌توان او را از مجازات این عمل مصون دانست.

اعطای نیابت قضایی به شش کشور

در این نشست، علی القاصی مهر دادستان تهران گزارشی از فرایند پیگیری حقوقی و قضایی پرونده شهادت سردار سلیمانی ارائه کرد و گفت که بعد از تشکیل پرونده در دادسرای تهران به دستور رئیس قوه قضائیه، هیئت‌های مستشاری و قضایی برای بررسی ابعاد پرونده در سطح داخلی و خارجی تشکیل شد. وی با اشاره به تعیین یک بازپرس ویژه برای این پرونده در دادسرای ویژه بین الملل تهران به منظور تحقق و جمع آوری دلایل و مستندات، از ۵۰۰ فقره مکاتبه با نهاد‌های امنیتی و دیپلماتیک به منظور انجام تحقیقات و همچنین نظرخواهی برای صدور قرار نهایی و کیفرخواست بر اساس حقوق بین الملل خبر داد و گفت که برای پیگیری موضوع به شش کشور نیابت قضایی اعطا شد. دادستان تهران از عراق، سوریه، لبنان، قطر، اردن و کویت به عنوان کشور‌هایی یاد کرد که برای آن‌ها نیابت قضایی صادر شده و اعلام کرد پس از وصول نتیجه حکم صادره از سوی عراق تشکیل یک تیم فنی مشترک بین دو کشور برای تکمیل تحقیقات در دستور کار قرار گرفته است. القاصی مهر با اشاره به برگزاری ۱۱ جلسه با هیئت‌های مستشاری و قضایی و دستگاه‌های ذی‌صلاح در دادسرای تهران برای تبادل اطلاعات و هم افزایی این مجموعه‌ها، از تنظیم نیابت‌ها، شناسایی و صدور حکم جلب بین‌المللی ۴۵ متهم امریکایی که در ترور جنایت‎بار شهید سلیمانی نقش داشتند، به عنوان برخی نتایج این نشست‌ها یاد کرد.

نقش انگلیس و آلمان در ترور سردار سلیمانی

دادستان تهران افزود: یکی از موضوعات مهم و قابل توجه در این پرونده، نقش شرکت انگلیسی «جی فور اِس» در ترور فرمانده سپاه قدس است که مسئولیت تأمین امنیت پرواز فرودگاه بغداد را بر عهده داشته و عوامل این شرکت به محض ورود سردار سلیمانی و همرزمانش به فرودگاه، اطلاعات آن‌ها را در اختیار تروریست‌ها قرار داده‌اند که صدور نیابت لازم برای شناسایی آن‌ها در دستور کار قرار گرفته است. وی همچنین به نقش کشور آلمان در فرایند این ترور اشاره کرد و توضیح داد: پایگاه هوایی امریکا مستقر در آلمان گزارش‌های هدایت پهپادی ترور را بر عهده داشته و اطلاعات و داده‌های پرواز پهپاد‌ها را در اختیار نیرو‌های امریکایی گذاشته که شناسایی این افراد نیز در دستور کار قرار است و دستگاه قضایی کشورمان برای این کار نیابت قضایی گرفته است.

دادستان تهران با تأکید بر تداوم تحقیقات در این زمینه، اعلام کرد بیش از ۲ هزار برگ سند بین‌المللی برای ارائه به مجامع حقوقی و پیگیری پرونده جمع‌آوری شده که با توجه به آن‌ها در اسرع وقت کیفرخواست عوامل این جنایت به دادگاه‌های بین المللی ارائه می‌شود و یکی از مهم‌ترین این اسناد، محکومیت اقدام تروریستی امریکا از سوی گزارشکر ویژه سازمان ملل است که این جنایت را نقض حقوق بین الملل و نقض منشور ملل متحد دانست و آن را محکوم کرد.

۴ هزار مدرک و سند درباره ترور و عوامل آن

سردار محمد حجازی، جانشین فرمانده سپاه قدس هم در این جلسه با ارائه گزارشی در خصوص اقدامات انجام شده از سوی این مجموعه برای پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی گفت: بعد از جمع آوری اسناد و مدارک، سه تیم تخصصی در عراق و سوریه و لبنان برای تحقیقات و بررسی‌های اولیه تشکیل شد. وی افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته، ۴ هزار برگ مدرک و سند درباره ترور و عوامل آن تحویل دادستانی شد و در عراق نیز یک شورای سیاستگذاری و کارگروه اجرایی با تمرکز بر پرونده ترور شهید ابومهدی المهندس تشکیل شد که ۳۴ برنامه اجرایی تصویب شد و در دستور قرار گرفت که با این اقدامات و پیگیری ها، پرونده در عراق در آستانه صدور قرار است. جانشین فرمانده سپاه قدس با اشاره به ملاقات مقامات ارشد سپاه قدس با مسئولان عراقی از جمله نخست وزیر و رئیس شورای عالی قضایی این کشور گفت که پس از طرح شکایت در دادستانی تهران و برگزاری جلسات متعدد در این زمینه، دو شکایت کیفری دیگر نیز از طرف سپاه و خانواده شهدا مطرح شده است. سردار حجازی همچنین خاطرنشان کرد که یک دادخواست حقوقی ۲۶۰ صفحه‌ای به پیوست ۱۰۰۰ صفحه سند و مدرک برای دریافت خسارت معنوی ناشی از ترور و شهادت حاج قاسم سلیمانی به وکالت از خانواده شهدای مدافع حرم مطرح شده است.

در ادامه نشست، بهاروند، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه با ارائه گزارشی از اقدامات این وزارتخانه برای پیگیری حقوقی و قضایی ترور شهید سلیمانی از سوی این وزارتخانه، انجام بیش از ۵۰۰ ملاقات، ارسال ۲۰۰ یادداشت برای کشور‌ها به منظور افشای ماهیت تروریستی بودن این اقدام و درخواست برای پیگیری حقوقی موضوع را از جمله این اقدامات عنوان کرد.


روحانی: ملت ایران دست از انتقام خون عزیزشان نخواهند کشید

رئیس جمهور، شهید قاسم سلیمانی را قهرمان ملی، سرداری شجاع، کم نظیر، با درایت و به معنای واقعی کلمه معتدل خواند و تأکید کرد که رئیس جمهور و وزیر خارجه امریکا از مسئولان اصلی این جنایت و ترور وحشیانه هستند و ملت ما به عنوان یک حق، تا گرفتن انتقام خون عزیزشان، از آن‌ها دست نخواهند کشید.

روحانی روز گذشته در جلسه هیئت دولت اظهارداشت: به شهادت رساندن شهید سلیمانی انتقام از جمهوری اسلامی ایران، استقلال کشور‌های منطقه و انتقام از آن ملت‌های بزرگی بود که در برابر توطئه‌های امریکا و صهیونیسم ایستادند و آن توطئه را شکستند. روحانی با بیان اینکه تنها کسانی که از به هم ریختگی، جنگ و ناامنی در منطقه سود می‌برند، صهیونیست‌ها و در مرحله بعدی امریکایی‌ها هستند، گفت: این‌ها می‌خواستند از یک مرد بزرگی انتقام بگیرند که روبه‌روی نقشه‌های آن‌ها با درایت می‌ایستاد. بعضی‌ها فکر می‌کنند شهید سلیمانی یک سردار شجاع کم‌نظیر بود، این درست است، اما تنها شهامت نیست، درایت او هم مهم است.

رئیس جمهور با بیان اینکه شهید سلیمانی حق بزرگی بر گردن مردم همه منطقه دارد و برای برقراری امنیت و آرامش منطقه تلاش‌های فراوانی کرده است، گفت: داعشی‌های بی رحم که پرورش یافته استکبار و صهیونیست بودند هدفشان به‌هم ریختن آرامش و امنیت منطقه بود و امریکا، صهیونیسم و کسانی که منافع شان در منطقه به خطر افتاده بود، از شهید سلیمانی به‌خاطر اینکه نقشه‌های آن‌ها را نقش بر آب کرده بود، انتقام گرفتند. روحانی با بیان اینکه اولین پاسخ به جلادان کاخ سفید را مردم عراق در تشییع جنازه با شکوه شهید سلیمانی و شهید المهندس دادند، گفت: تشییع پیکر این شهیدان در شهر‌های مختلف ایران از روز‌های تاریخی و تودهنی و سیلی محکم به جنایتکاران امریکایی بود. رئیس جمهور مصوبه پارلمان عراق درمورد ضرورت خروج سربازان امریکایی از این کشور را اقدام مهم انجام شده از سوی نمایندگان مجلس عراق برشمرد و گفت: هدف دشمن این بود که با شهادت شهید سلیمانی مقاومت در منطقه را بشکند، اما درست برعکس شد و خون شهید سلیمانی موجب تقویت روحیه مقاومت در منطقه شد.

روحانی با بیان اینکه شهید سلیمانی ابدی شد و امروز صحنه و مسیر مقاومت با همان شور و اشتیاق تا خروج کامل امریکایی‌ها از منطقه ادامه دارد، گفت: همانطور که بعد از شهادت شهید سلیمانی گفتم، بازهم تاکید می‌کنم که دست سردار ما را قطع کردید، پای شما را از منطقه قطع خواهیم کرد و تا آن روز مقاومت را ادامه خواهیم داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار