کد خبر: 1033253
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۶
در گفت‌وگوی «جوان» با سرپرست اداره کل هنر‌های نمایشی رادیو مطرح شد
اولین جشنواره «نشان سلیمانی» همراه با اهدای نشان سلیمانی، به همت اداره کل هنر‌های نمایشی رادیو برگزار می‌شود و مراسم اختتامیه آن در آستانه روز شهادت سردار سلیمانی برگزار خواهد شد.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: نشان سلیمانی گامی فرهنگی و هنری است که تلاش دارد فرهنگ سلیمانی را به گفتمانی در جامعه تبدیل کند.

محسن سوهانی، سرپرست اداره کل هنر‌های نمایشی رادیو و رادیو نمایش در گفتگو با «جوان» درباره طراحی و اجرای این جشنواره و اهدای نشان سلیمانی گفت: شهادت سردار سلیمانی که اکنون به سالگرد آن نزدیک می‌شویم، با آنکه اتفاقی دردناک بود، اما منشأ اتفاقات بزرگی بود. همان طور که سردار در سخنرانی مشهور خود ترامپ را به مبارزه می‌طلبد، روحیه مبارزه با ظلم که وی پرچمدار آن بود، با شهادت وی در میان جامعه گسترش چشمگیری گرفت و همچون جوشش خون شهید، محل جوشش دوباره محور مقاومت شد و مقاومت مردمی‌تر از همیشه به پیش رفت.

مکتب سلیمانی در مقابل «امریکن دریم»

سوهانی ادامه داد: اکنون شاهد ایجاد موجی از مقاومت در برابر محور باطل هستیم و شهادت سردار سلیمانی خون تازه‌ای در رگ‌های انقلاب اسلامی بود و برخی نیاز‌های انقلاب برای حرکت به جلو را فراهم کرد، از جمله ایجاد سبک جدیدی از زندگی که امروز به عنوان «مکتب سلیمانی» آن را می‌شناسیم.

سرپرست رادیو نمایش و پژوهشگر ارشد رسانه گفت: در غرب سال‌هاست که از سبک زندگی به عنوان ترویجی از نوع تفکر غربی استفاده می‌شود و عناوینی مانند «امریکن دریم» را صادر می‌کنند، اما در مقابل ما نیازمند سبکی از زندگی بودیم؛ سبکی جهادی که با شهادت سردار سلیمانی و اتفاقات بعد از آن پدید آمد.
مراسم تشییع باشکوه پیکر سردار سلیمانی با حضور اقشار مردم آغازی بود بر الگوگیری رفتاری از سلوک سردار سلیمانی و هر کس در خودش این را دید می‌تواند یک سردار سلیمانی باشد.

وی با اشاره به اینکه جشنواره نشان سلیمانی، تلاش دارد مکتب سلیمانی را ترویج دهد، گفت: بخشی از الگوپذیری ذهنی مردم از قهرمان شهید خود تصور‌سازی ذهنی است. رادیو یک رسانه گرم و مردمی است که با استفاده از مزیت خیال‌انگیزی می‌تواند تأثیرگذاری بیشتری بر مخاطب داشته باشد و از این لحاظ الگو‌گیری از مکتب شهید سلیمانی را می‌تواند در قالب هنر ترویج کند.

سوهانی تأکید کرد: ادای دین مردم به شهید سلیمانی در قالب آثار هنری شاید در خیلی از زمینه‌ها کار آسانی نباشد، در عرصه‌هایی مانند سینما یا تولیدات تلویزیونی این امکان وجود ندارد که همه بتوانند فیلم تولید کنند یا کار تلویزیونی بسازند، اما برای تولید رادیویی هر کس که قلمی توانا داشته باشد و امکان نوشتن متن رادیویی را داشته باشد، می‌تواند با همکاری خانواده یا دوستانش یک نمایشنامه رادیویی تولید کند و از این جهت دست بازتری در خلاقیت دارد.

نشان سلیمانی ادای دینی به سردار بود

سرپرست اداره کل هنر‌های نمایشی رادیو گفت: طراحی و اجرای نخستین جشنواره «نشان سلیمانی» ناشی از زحمات دوستانی مانند حمیدرضا افتخاری مدیر سابق اداره کل هنر‌های نمایشی رادیو است و حضور من در این اداره به نوعی حسن تلاقی بود و شروع فعالیتم در رادیو نمایش را که با نام سردار سلیمانی مقارن شده است، نشانه‌ای می‌دانم که ادامه مسیر را مشخص می‌کند.

سوهانی گفت: طراحی جشنواره «نشان سلیمانی» از سال گذشته و بعد از شهادت سردار سلیمانی در رادیو مطرح شد و هنرمندان رادیو تلاش داشتند با این کار ادای دینی به مقام سردار سلیمانی داشته باشند.

وی ادامه داد: «نشان سلیمانی» در دو بخش حرفه‌ای و مردمی اجرا شده که در بخش حرفه‌ای آن هنرمندان شاخص رادیو حضور دارند و قرار شد که با طراحی یک نشان شبیه نشان افتخار، به نام نشان سلیمانی به برگزیدگان جشنواره اهدا شود.

سرپرست رادیو نمایش تأکید کرد: نفس انتخاب نشان برای برگزیدگان جشنواره به جای انتخاب تندیس یا لوح تقدیر این بود که نشان به نوعی نشان دهنده مسیر و راه است و می‌تواند جهت حرکت را معین کند که در «نشان سلیمانی» راه و مکتب سردار سلیمانی است.

استقبال مردمی از نشان سلیمانی

سوهانی درباره جزئیات برگزاری جشنواره نشان سلیمانی گفت: ۱۴ ساختار در دو بخش حرفه‌ای و مردمی طراحی شد که در بخش حرفه‌ای «نمایش تک‌قسمتی»، «نمایش کوتاه»، «مستند نمایشی»، «روایتگری»، «مینی فیچر»، «گزارش خبری» و «یو‌جی‌سی» (تولیدات محتوا توسط مخاطب)، «مستند پرتره» و «برنامه ترکیبی» است و در بخش مردمی، «نمایش کوتاه»، «نمایشنامه‌نویسی»، «ساختار آزاد»، «قطعه موسیقی» و «روایتگری» را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: ابتدا مهلت ارسال آثار تا اول آبان ماه بود، اما استقبال مردمی باعث شد این زمان تمدید شود و در مجموع ۳۹۱ اثر در جشنواره حضور یافتند که بیشترین استقبال از آن مربوط به ساختار آزاد مردمی بود.

سرپرست رادیو نمایش گفت: مراسم اختتامیه نخستین دوره از نشان سلیمانی، امروز در محل باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود و در آن از خانواده شهید «پورجعفری» یار دیرین شهید سلیمانی تجلیل می‌شود و از برگزیدگان جشنواه نشان سلیمانی با اهدای نشان سلیمانی تقدیر خواهد شد.

سوهانی با اشاره به برگزاری دوره‌های آتی «نشان سلیمانی» بیان داشت: قطعاً با بررسی نقاط قوت و ضعف دوره اول برگزاری این جشنواره، تلاش خواهیم کرد دوره‌های آتی این جشنواره را در سال‌های بعد و همزمان با ایام شهادت سردار سلیمانی برگزار کنیم.

سرپرست اداره کل هنر‌های نمایشی معاونت صدا در خصوص انتشار آثار برگزیده جشنواره «نشان سلیمانی» گفت: آثار منتخب با اعلام قبلی در جدول پخش رادیو نمایش قرار خواهند گرفت و همچنین از طریق «ایران صدا» در فضای مجازی منتشر می‌شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار