سرویس جامعه جوان آنلاین: به رغم وعدههای مسئولان آموزشی کشور از جمله وزیر آموزش و پرورش مبنی بر رفع موانع قانونی خدمت معلولان در مدارس، برخی دانشآموزان نخبه همچنان در انتظار نتیجه تصمیم اعضای هیئت گزینش آموزش و پرورش در استانهای مختلف، برای ورود به دانشگاه هستند.
نرگس خدادادی، دانشآموز نخبه نابینای گنابادی است که با وجود قبولی با رتبه ۵۰۰ منطقه ۳ و ۲۲۵۰ کشوری در آزمون سراسری امسال، از ورود به دانشگاه فرهنگیان منع شده است. دانشآموز نخبه نابینای گنابادی درباره چگونگی رد صلاحیتش برای ورود به دانشگاه گفته است: «در بخش بیناییسنجی من را رد کردند و اجازه شرکت در مصاحبه تخصصی به من داده نشد.»
شیوه نامه جنجالی
بر اساس «شیوهنامه مصاحبه اختصاصی» داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیتدبیر شهید رجایی که در ماههای گذشته از طرف مرکز برنامهریزی نیروی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش منتشر شده است، داوطلبان برای ورود به این دانشگاه نباید به بیماریهایی نظیر «نابینایی»، «آکنه و حساسیت پوستی»، «کهیر»، «اختلال در تکلم» و «داشتن جای سوختگی در بدن» دچار باشند.
همچنین از جمله موارد تأکید شده در این شیوهنامه، میتوان به «نداشتن لهجه غلیظ» و «عدم کراهت منظر در صورت و گردن به هر دلیل» اشاره کرد. به نظر میرسد مسئولان آموزشی کشور با استناد به همین شیوهنامه و به دلیل نابینایی، از ورود نرگس خدادادی به دانشگاه جلوگیری کردهاند.
دادخواهی در شبکههای اجتماعی
در اواسط آبانماه امسال و بهدنبال انتشار اخباری مبنی بر ممانعت مسئولان آموزش و پرورش خراسان رضوی برای ورود نرگس خدادادی به دانشگاه فرهنگیان و واکنش گسترده کاربران شبکههای اجتماعی به این اخبار، محسن حاجیمیرزایی، وزیر آموزش و پرورش، با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر وعده داد تا «در اسرع وقت» موانع قانونی برای ورود این دانشآموز نخبه گنابادی را از سر راه بردارد.
او در توئیت خود نوشته بود: «من هم از دیدن این ویدئو [اشاره به ویدئوی منتشر شده در تسنیم خراسان رضوی از دیدار نماینده گناباد با دانشآموز نخبه]خیلی ناراحت شدم. معلولیت، گرچه محدودیت جسم است، اما ناتوانی نیست. آموزش و پرورش باید از اشتیاق و تمایل عزیزان معلول به خدمت در این نظام استقبال کند. تلاش خواهیم کرد که در اسرع وقت موانع قانونی این کار را برطرف نماییم.»
ظرفیت تعریف شده برای معلولان
به رغم گذشت یکماه از این توئیت وزیر آموزش و پرورش و نزدیک شدن به پایان ترم اول در دانشگاهها، این وعده همچنان عملی نشده است.
مدیر مسئول پایگاه خبری - تحلیلی صدای معلم و کارشناس آموزشی، اما در گفتگو با روزنامه همشهری با اشاره به تناقضگویی مسئولان آموزش کشور درباره وجود یا عدم وجود «موانع قانونی» برای ورود نرگس خدادادی به دانشگاه فرهنگیان، گفته است: «آنچه سبب ابهام در افکار عمومی شده، وجود قانون صریحی است که دستگاههای دولتی را ملزم میکند بخشی از ظرفیت استخدام خود را به معلولان اختصاص دهند. مسئولان آموزش و پرورش لازم است به افکار عمومی توضیح بدهند که آیا آنچه از آن با عنوان مانع قانونی یاد میکنند، آییننامههای داخلی این وزارتخانه است و اگر چنین است باید پاسخ بدهند که چطور یک آییننامه داخلی را خلاف آنچه قانون مصوب مجلس به آنها تکلیف کرده، وضع کردهاند؟»
تصمیمگیری عجولانه
علی پورسلیمان در ادامه گفته است: «اگر مرادشان نه یک آییننامه داخلی بلکه ماده قانونی خاص دیگری است که جذب افرادی همچون نرگس خدادی را ناممکن میکند، لازم است این تضاد آشکار در امر تقنین را به مرجع اصلی این کار یعنی مجلس شورای اسلامی اطلاع دهند که هر چه زودتر، بساط این رویه تبعیضآمیز برچیده شود.»
نرگس خدادادی پیشتر درباره چگونگی رد صلاحیتش برای ورود به دانشگاه به رغم آمادگیاش برای شرکت در مصاحبه حضوری گفته بود: «در بخش بیناییسنجی من را رد کردند و اجازه شرکت در مصاحبه تخصصی به من داده نشد. یعنی حتی نگذاشتند که من یک بار هم که شده تواناییام را در تدریس نشان دهم و بعد درباره من اظهارنظر قطعی کنند.»
۳ درصدی مجهول!
رد صلاحیت شدن این دختر نخبه گنابادی برای ورود به دانشگاه در حالیست که طبق ماده ۱۵ قانون حمایت از معلولان: «دولت مکلف است حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی (رسمی، پیمانی، کارگری) دستگاههای دولتی و عمومی اعم از وزارتخانهها، سازمانها، مؤسسات، شرکتها و نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاههایی را که از بودجه عمومی کشور استفاده میکنند به افراد دارای معلولیت واجد شرایط اختصاص دهد.»
همچنین در تبصره یک این ماده قانونی آمده است: «سازمانها، وزارتخانهها، مؤسسات دولتی، شرکتها و نهادهای عمومی انقلابی مکلفند سه درصد از مجوزهای استخدامی خود را به افراد دارای معلولیت اختصاص دهند. سازمان اداری و استخدامی کشور موظف است نسبت به تخصیص این سهمیه استخدامی برای افراد دارای معلولیت اقدام و بر رعایت آن نظارت کند.»